Pystyykö äippälomalla maksamaan lainanlyhennystä vai siirtääkö vastuu
kokonaan miehelle? Lyhennyseräni on ollut n. 600 euroa.
Kommentit (30)
Naisen velvollisuus on hoitaa itselleen sellaiset tulot, että 600 euron osuus ei ole ongelma. Esikoisen kanssa on ihan omaa lepsuutta, jos äitiyspäiväraha on liian pieni.
Hoitovapaalla on ihan ok, että mies maksaa enemmän, mutta silloinkin minusta ei ole kohtuullista lötkötellä vain yhden kanssa, vaan jos aikoo hankkia lisää lapsia, hankkii ne silloin. Tai sitten tekee töitä tai opiskelee hoitovapaalla, jos lapsia on vain yksi.
Olisi tullut, mutten halunnut. Ex-liitosta oppineena, mieluummin maksan sitä lainaa/taloa kuin juoksevia menoja, viimekädessä niitä juoksevia menoja ei kukaan muistele.
Surettaa, että joudut käyttämään omia säästöjäsi.
naisen vastuulla on kyllä se, minkäkokoinen äitiyspäiväraha hänellä on. Sehän riippuu tuloista ja ihan naisen oma ongelma, jos tienaa kehnosti. Jos ei esim. 600 euron lainaosuutta voi hoitaa äitiysloman aikana.
Jos bruttopalkka noin 2000 kuussa, jää äitiysraha nettona ehkä hieman yli tonniin kuussa. Tuosta kun maksaa osansa lainasta (ap:lla se oli 600e), täytynee maksaa osansa myös yhtiövastikkeesta ja ruosta. Ja kukas se yleensä maksaakaan ne lapsen vaatteet ja muuta hankinnat? Taisi naisen tonni jo mennä, ei siis yhtään uutta vaatetta, kampaajakäyntiä tai mitään ekstraa naiselle ainakaan ekana vauvavuonna. Sitten voikin jo mennä töihin ansaitsemaan itse omat rahansa. Mies sen sijaan jatkaa entistä elämäntyyliään, ja käyttää rahansa kuten ennenkin.
Näinkö tarkoitit sen menevän? Jos kerran mies ei voi tulla yhtään vastaan vauvavuonna noissa yhteisissä menoissa. Mites sitten hoitovapaalla, mites silloin menot jaetaan? Joku vastaaja mainitsi että silloin saattaisi isäkin osallistua äidin osuuteen menoista?
20 täällä jatkaa teoreettisia pohdintojaan (meillä viisi lasta ja useinmiten minulla ollut minimiä-raha, mutta yhdessä perheenä olemme saaneet laskumme maksettua)...
Että lapset ovat yhteisiä joten eihän se niin ole että naisen pitäisi raapia kasaan aina oma osuutensa lainasta. Ehkä äitiyslomalla onnistuis multa vielä mutta ei kyllä hoitovapaalla. Mulla menee jo ruokakauppaan kuussa perheen ruokaankin enemmän kun kotihoidontukea tulee. Meillä on ainakin toiminut systeemi että mies maksaa lainat ja minä käytän rahojani juokseviin menoihin niin pitkälle kun sitä piisaa. Minä olen kuitenkin se joka meillä yleensä käy päivittäiset ruokaostokset hoitamassa lasten kanssa ja laitan ruuan. Mitään kovin isoja tai kalliita hankintoja kotiin ei yleensä tehdä tässä taloudellisessa tilanteessa(minä 5.vuotta kotona), mutta jos jotain tarvitaan niin sitä mietitään etukäteen koska käytännössä joudun sitten käymään mieheni tilipussilla.
Lapsi laskee väittämättä äitinsä tuloja, ja hoitovapaalla aika dramaattisestikin. Lisäksi äitiys usein vaikuttaa palkkakehitykseen jatkossakin.
Jos yhdessä halutaan lapsi, ja halutaan pitää hoitovapaa, niin tottakai miehenkin on osallistuttava hoitovapaan kustannuksiin.
Ikimaailmassa en haluaisi lasta ihmisen kanssa, jonka mielestä lapsi on vain minun, ja minun on yksin elintasossani kärsittävä lapsen aiheuttamat kustannukset, tai säästettävä etukäteen. No onneksi ei ole tarvinnutkaan, vaan minun mieheni on halunnut olla lasteni isä.
jopa hoitovapaallakin????????
Eikö lapsi ole yhteinen? Millä perustelette itsellenne sen, että miehen elintason ei tarvitse tippua perhekoon kasvaessa? Hyvillä mielin kannatte yksin vastuun siitä, että taloudellinen tilanne muuttuu kun lapsia tulee lisää?
Eikö tuo kerro jo aika paljon miehestäkin? Arvoasteikon kärkeä ei selvästikään pidä vaimo ja lapsi, vaan jotkut täysin muut asiat.
Taloudellinen alistaminen on VÄKIVALTAA!
vaan omillaan toimeentulevia ja sellaisina haluavat pysyä myös kotona ollessaan. Eivätkä vastaukset varmaan koko totuutta antaneet perheen rahakuvioista, vain siitä lainasta. Mieshän voi sitten kustantaa sen muun elämisen.
Ei meillä kärsi kenenkään elintaso siitä, että minulla on hyväpalkkainen työ ja myös taloudellista pätevyyttä.
Äitiyspäivärahani oli 2 800 euroa brutto ja hoitovapailla tein töitä jo ihan ammattitaidonkin takia.
Jos niin olisi, jäisivät mm. vanhukset, sairaat ja lapset hoitamatta.
Itse tienaan akateemisesti kehnohkosti vain 2600 €/ kk, mutta teen antoisaa ja merkityksellistä työtä nuorten parissa. Miehellä on parempi palkka, ja koska minä olen hoitanut lapset kotona heidän ansimmäiset vuotensa, on mies silloin maksanut pääosan perheen kuluista, mukaan lukien lainoista. Tämä on ollut ihan yhteinen päätös, eikä asiaa ole sen kummemmin tarvinnut pohtia.
2800€ brutto äitiyspäivärahaa ei ole juuri kukaan korkeasti koulutetuista tuttavistanikaan saanut, eli olet kyllä todella kovapalkkainen. Viiden parhaiten tienaavan prosentin joukossa meistä naisista.
Siis se ettei mikä tahansa käy..
Eli en ymmärrä ap:n kysymystä. Eikö asunto ja lapsi ole yhteinen, ja nämä asiat pitää sopia ennen raskautta tai jättää se lapsi tekemättä.