Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5,5 v. tytön "rinnat'" arat, kipeät ja kasvaneet. Itse tuli kertomaan

Vierailija
12.04.2009 |

että ovat kipeät. Olin jo pari päivää sitten iltapesulla kiinnittänyt kasvuun huomiota. Nännnien alla suuret patit.

Eikö tämä ole liian aikaista, koska tämähän on murrosiän ensimmäisiä vaiheita.

Onko kenelläkään kokemusta, tietoa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös siihen saa jotain troppia,että murrosikä ei ala liian aikaisin?

Vierailija
2/6 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa käyttää lääkärissä. Ennenaikaisen puberteetin haittana voi olla pituuskasvun pysähtyminen liian aikaisin ja mahd. jopa myöhempi lapsettomuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Murrosiän aikataulu - milloin murrosikä on ennenaikainen ?

Jos tytöllä on todettavissa rintarauhaskudosta tai häpykarvoitusta ennen 8 vuoden ikää, sukupuolisen kypsymisen voidaan katsoa käynnistyneen ennenaikaisesti. Vastaavasti pojan kehitystä voidaan pitää poikkeavan varhaisena, jos häpykarvoitusta on todettavissa tai kivesten kasvu on käynnistynyt ennen 9 vuoden ikää

Vierailija
4/6 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian varhainen murrosikä ei ole leikin asia.

Ajattele jos tyttäresi kuukautiset alkaisivat alle 8v?

Vierailija
5/6 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tytöltä tutkittiin hormonitoimintaa verikokeilla kun 6v alkoi hiki haisemaan voimakkaasti, onneksi oli normaalin rajoissa, eikä joutunut lääkkeitä syömään

Vierailija
6/6 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus syynä voi olla esim. aivolisäkkeen, lisämunuaisen tai munasarjojen/kivesten kasvaimet, jotka tuottavat liikaa hormoneita, nämä on poissuljettava. Toki nämä ovat harvinaisia mutta otettava huomioon. Jos murrosikä alkaa liian aikaisin, myös pituuskasvu loppuu liian aikaisin. Tytöillähän pituuskasvu loppuu käytännössä kuukautisten alkamiseen. Eli et todellakaan ole turhaan asioimassa, varaa aika lääkärille piakkoin. Tutkimukset tehdään todennäköisesti lastenendokrinologian poliklinikalla keskussairaalassa, jonne saanette lähetteen. Toki joitain verikokeita voidaan alustavasti tehdä ehkä jo terkkarin kauttakin.

T. lääkäri