Ovatko kultainennoutaja "kodin tuhoaja"-rotu?
Kommentit (17)
enemmän taipuvaisia eroahdistukseen ts. yksinään kehittelevät sitten kaikenlaista.
vaatii PALJON tekemistä ja liikuntaa. Mutta jos saa tarvitsemansa, niin ei ongelmaa. Jos epäilyttää, niin kannattaa varmaan valita "flegmaattisempi" rotu.
jolle riittää normaalit lenkit + peuhaus perheen kanssa pihalla... ilman, että pistää kodin säpäleiksi työpäivän aikana? Hakusanalla flegmaattisuus en kauheasti rotuja bongaa...
Newfoundlandinkoira, Berninpaimenkoira, Leonberg, monet mastiffit jne.
Myöskään kääpiökoirat eivät saa kovin suurta tuhoa aikaan pienillä leuoillaan ja pikku jaloille riittää lyhempikin lenkki.
Itse olen sen verran laiska, etten ottais noita yliaktiivisia keskikokoisia rotuja. Hoidossa on niitä ollut usein ja meinaa pää irrota sen touhun kanssa.
Mutta ymmärrän, ettei kaikki tykkää.
siinä mielessä voi olla että eroahdistus iskee helpommin
Täydellinen perhekoira. Rakastaa lapsia ja seuraa, mutta viihtyy myös yksikseen. Jaksaa pitkiä lenkkejä, muttei vaadi niitä joka päivä. Helppo kouluttaa, eikä juuri irtoa karvaa.
Itselläni ollut kääpiökoira ja saksanpaimenkoira. Molemmat perhekoiria, ei siis mitään armottomia lenkkejä, treenausta, tms. Kääpiö on saanut enemmän tuhoa aikaiseksi kuin iso ns. aktiivinen koira. Se on aika perskohtaista miten tuhoaa ja kuinka paljon. Muutaman terrierin (amstaffi ja bull tiedän, jotka on yllättäneet perheet moneen kertaan, eikä välttämättä positiivisesti, toki huumori tuntuu olevan noilla koirilla kohdallaan) Uskon että ap pärjää mainiosti kultsun kanssa, varsinkin jos otatte nartun. Karvaa lähtee kyllä aika paljon, kuten sakemannista ja dalmiksesta. Mutta niiden kanssa oppii elämään.
yksikään ei ole tehnyt minkäänlaisia tuhoja.
Tietenkään pentua ei alussa saa jättää pitkiksi päiviksi yksin ja kasvattaja kannattaa katsoa huolella.
Kun olin lapsi meillä oli kotona kaksi kultaistanoutajaa. En tiedä mikä rotu ois voinu paremmin sopia meidän suurperheeseen. Ei koskaan tehneet mitään tuhoja. Tai no toinen söi pentuna vahingossa joulukuusen teko-omenan kun luuli sitä oikeaksi. Ainakin meidän kultsis rakastivat lapsia! Olivat kuitenkin aika rauhallisia eikä mitään aivottomia reuhaajia. En tiedä miten olisivat suhtautuneet pitkiin yksinoloihin, meillä ei tuolloin ollut koskaan talo tyhjillään. Oma kokemukseni on että kultainennoutaja sopii erinomaisesti lapsiperheeseen. Elikä suosittelen ja arvelen että ette tule katumaan. :)
lapsiperheen koira!
Eikä todellakaan ole (pentuaikaa lukuunottamatta) taipuvainen tuhoamaan mitään. Vaatii toki liikuntaa, mutta sitäkään ei ylettömässä määrin. Verrattuna vaikkapa labbikseen, on helpompi koulutettava ja käsiteltävä.
T: kulsin omistanut, nyt labbiksen pennun hankkinut
että kaikki rodut voivat etenkin pentuna saada aikaan vaikka mitä tuhoa.
yleensä lapsiperheisiin suositellaan juuri kultaistanoutajaa ja spanieleja. mitään kovin laumanvartija koiraa en ottaisi niiden kovan koulutuksen tarpeen vuoksi. (kaikki koirat tarvitsevat peruskoulutuksen mutta..) enkä myöskään metsästysviettistä. niillä tuntuu etenkin olevan asunnon tuhoamisvimmaa kuten meidän edes menneellä ajokoira,sakemanni, noutaja sekoituksella. tuhosi vielä melkein kaksi vuotiaaksi ja aikuisenakin jos vaan hampaisiinsa jotain löysi.
yksi hyvä keskikokoinen koira on myös collie. Rauhallinen rotu joka kuitenkin tykkää touhutakin.
Se ettei pikku koirat tarvitse pitkiä lenkkeilyjä on puppua. oikeastaan ne tarvitsevat kokoonsa nähden jopa suhteessa enemmän kuin isompi. meillä ainakin tuo sheltti on kovempi lenkkeilemään kuin tuo jo mainittu sekarotuinen.
Kaksi vanhempaa eivät ole koskaan tuhonneet mitään. Ja molemmat ovat kuitenkin hyvin aktiivisia koiria. Nuorin koirista on kaikkein rauhallisin mutta nakertaa silti koko ajan jotain. Sekin saa kuitenkin päivän aikana pari tuntia liikuntaa ja lisäksi aivojumppaa. Eli tekemisen puutteesta tuskin on kyse. Mitään isoa sekään ei ole tuhonnut mutta tosiaan aina suussa on jotain.
Eli eiköhän tämä tuhoaminen ole hyvin pitkälle yksilökysymys. Kahden koiran perusteella olin minäkin valmis sanomaan, että koira ei tuhoa jos sillä on riittävästi tekemistä. Nyt olen joutunut tarkistamaan kantani:)
Valkoinenpaimenkoira vai kultainennoutaja?
Nosto. Olen hankkimassa ja tämä kysymys mielessäni.
Meillä ei ole kultsi tuhonnut missään vaiheessa mitään. Mutta toki on pidetty huolta että pentuna koiralla oli muuta kaluttavaa kuin huonekalut ja tavarat.