Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestovaippa asiaa

Vierailija
11.04.2009 |

En nyt halua mitään markkinointia kestovaippa merkeistä vaan kysyisin, että mikä "systeemi" on pienelle vauvalle paras? Siis taskuvaippa, sisävaippa+kuori vai kuori+imut+kuivaliina tai joku muu? Lisäksi kysyisin, että mitkä imut on hyviä? Onko mikrokuituimun veroisia muita imuja?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Bumgeniuksen vaippoja.

Vierailija
2/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain kuulla juurikin, että kestovaippayhdistykseltä voi lainata kotiin kahdeksi viikoksi paketin erilaisia kestovaippoja, niitä voi sitten kokeilla ja miettiä mikä itselle sopii parhaiten.

Siellä on kuulemma jonoa, että voi joutua jonkin aikaa odottamaan, että jos lapsi vasta tulossa, niin kannattaa ehkä ilmoittaa halusta lainata niitä jo ennen lapsen syntymä. :) Itsellä samat ajatukset, aion jossain vaiheessa lainata sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla käytän taskuvaippoja ja imut sisälle. Bumgeniuksen taskuvaipat (aio:ista ei osaa mitään sanoa koska meillä on niitä "tav." taskuja) on kyllä tosi hyviä, menevät vieläpä koko vaippaiän ja niissähän on mikrokuituiset imut ja yllättävän tehokkaita ja ohuita ovat. Itse olen ommellut pul- ja fleecekankaisia taskuvaippoja joihin sisäpuolelle olen laittanut kuivaliinakankaan joten ei tarvitse erikseen enää kuivaliinaa, ohjeita löytyy mm. www.kestovaippainfo.fi/tsi Imuiksi olen ommellut mm. vanhoista pyyhkeistä 3x kaitaleita taskuvaipan sisään, myös collegekankaasta saa hyviä ja bambu kai on "in" imukykynsä vuoksi. Seuraavaksi ajattelin itse ommella noita mikrokuituisia imuja. AIO-vaippoja meillä oli joskus, eivät olleet ehkä niin kehittyneitä kuin nämä nykyiset tasku-aio:t ja niitten kuivuminen kesti KAUAN vaikka oli kuivurikin, paksu paketti kun ei kuivunut oikein missään helposti. Mutta nämä nykyiset taskumallit vaikuttavat huomattavasti paremmilta ja käytännöllisemmiltä.

Ei muuta kun tsemppiä kestoiluun :)

4/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuli hieman "markkinointia" kun tuon bumgeniuksen mainitsin. Täytyy sanoa että kun noita nettikauppojen sivuja olen selaillut, niin jokaisella näyttäisi olevan melko samantapaisia systeemejä joten varmaankaan merkillä ei niin kovasti enää nykyään ole väliä. Uusi keksintö on tosiaan nuo koko vaippaiän menevät systeemit jotka siksikin tuntuvat itsestä ainakin niin käteviltä (kun samaa systeemiä käyttää myös isosisko 3v yövaippana). itse huomasin että pikkuisen iho ei kestä fleeceä suoraan ihoa vasten joten kun niitä sisäkankaita saa valita tilatessakin niin sillä on ehkä eniten merkitystä.

Vierailija
5/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan pienellä ne on niin paksu paketti, että vaikeuttaa liikkumista ja ketarat on ihan ojollaan. Mutten osaa sanoa, omaa kokemusta ei vielä oo.

Itekin aattelin tehä kestovaippayhdistyksen ohjeen mukaan taskuvaippoja ja imuja. Tarvikkeet neljään-viiteen vaippaan ostin jo.

2

Vierailija
6/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin hetken aikaa väkertää kuori-virityksiä (äp-paketin Imse Vimset), mutta oli tosi hankalaa saada siitä napakkaa pakettia - kun tuon imun sai kohdalleen niin sitten se viimeistään levisi kun yritti kuorta värkätä.

AIOt on tosi helppoja. Ihmettelen miksi niitä ei laiteta äitiyspakkaukseenkin.

Vierailija
7/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tuli käytettyä sisävaippaa tai harsoa ja päällä kuorta. Olin hankkinut muutamia pieniä sisävaippoja, ne oli käytössä aina kun olivat puhtaina. Myös harsot olivat hyviä, vaikka tuntuivatkin pienelle aika isolta paketilta. Päälle laitettiin kuori, jossa hyvät vuotosuojat reisien kohdalla.

Taskuvaippojakin oli, mutta ihan vastasyntyneen kanssa ne vuotivat reisistä, kun vauvallamme ei ollutkaan kovin pulleat reidet. Samoin kävi AIO:n kanssa. Mutta niiden päällä käytimme myös villahousuja (Ruskovillan parhaat, vaikkei saanutkaan mainita), joten ne nappasivat mahdolliset reisivuodot.

Ja muista, jos hankit vaipat uutena ne eivät ole alkuun kovin imukykyisiä/villahousut pitäviä. Älä siis heti lannistu, peseminen parantaa imu- ja pitokykyä.

Ja tosiaan, maitokakkavaiheessa käytimme vaipassa kuin vaipassa kertakäyttöistä kuivaliinaa lähimpänä ihoa, oli helppo nakata roskiin kakkojen kanssa ja vaippa säilyi vähän puhtaamapana. Jos vaipassa olikin vain pissa, pistin kuivaliinan pesuun (pesin pesupussissa, kestävät useamman pesun). Kaikkia kertakäyttöisiä kuivaliinoja ei saa sitten heittää vessanpönttöön, ei ainakaan noita meillä olleita saanut.

Parhaat imut meillä olleet taskuvaipoissa mikrokuituimut, ja bambuimut (vaativat useita pesuja tullakseen hyviksi). Nykyisin taskussa onkin aina lähimpänä mikrokuitu - imee nopeasti, ja seuraavana bambuimu - imee enemmän mutta hitaammin.

Vierailija
8/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sitä kangasta jostain ostettua josta voi tehdä mikrokuituimuja? Siis sellaisia kuin esim. Fuzzi bunz imut on?

Vierailija
9/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivävillikse HH Wool ja pomminvarmat yövillikset on Engelin kaksinkertaiset :)

Sisävaipap sit oman mieltymyksen mukaan voi ola joko harso tai harso+nauhavaippa( kuten meillä) tai muotoon ommeltu sisävaipap nepeillä tai tarroilla varustettuna ihan siltä valmistajalta jolta läytyy kauneimmat kuosit.

Suosittelen ostamaan kotimaisia vaippoja ;)

Vierailija
10/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut muualtakin, mutta tuo oli parempaa ja helpommin ommeltavaa (ei kyllä kovin helppoa sekään, tuntuu käsissä inhottavalta ja sähköisiä nukanpaloja leviää jokapuolelle ja on hiukan hankalaa saumuroida 3-kertaiseksi...). On kylläkin paksumpaa kuin MOEn imut, joita Fuzzissa on. Itse olen tehnyt 3-kertaisia, imevät hyvin.

Vierailija
11/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö syntyi 2, 5 kiloisena ja vaippailu lähti aika hitaasti käyntiin, mutta aivan aluksi käytin nittä äitiyspakkauksen imse-vimse -systeemeitä. Monet ovat niitä kuitenkin moittineet huonon imukyvyn vuoksi, mutta meidän pikkuriikkinen ei nyt niin hirveästi pissaillut.

Sitten siirryttiin harsoihin ja nauhavaippoihin ja siihen päälle villahousut. Alkuun tuo paketti voi näyttää tosi isolta pienen vauvan päällä, mutta siitä ei todellakaan ole mitään haittaa vauvalle ja silmä tottuu siihen pian. Tuosta paketista tykkäsin ja tykkään edelleen tyttö on nyt lähes 4 kk, painoa jo noin 6, 5 kiloa. Nauhavaipat varsinkin ovat kivoja: edullisia ja tosi hyviä maitokakkasieppareita. Meillä oli ongelmana aluksi se, että uudet harsot ja nauhavaipat olivat huonossa imussa, joten piti pestä monta monituista kertaa, ennen kuin alkoivat pelittää.

Nyt kun tytölle on tullut reittä, olemme kokeilleet paljon sisävaippa (johon voi lisätä imuja sisälle) plus kuoriyhdistelmää. Ihan ok toimii. Siihen olen joskus lisännyt kuivaliinan, mutta en aina. Vauva ei reagoi negatiivisesti märän tuntoiseen vaippaan, lisäksi vaihdamme vaipan aika usein (noin 2 h:n välein, mutta ei päiväuni- tai yöunten aikaan).

Pul-taskuvaipat ovat nyt olleet tosi hyviä vaihtoehtoja, mutta alussa ne kaikki falskasivat.

Joten alkuun suosittelen jotain pientä (vauvan koosta riippuen, jos on jo syntyessään isokokoinen, älä vaivaudu hankkimaan nb-kokoja) näppärää sisävaippaa ja siihen päälle pul-kuoret. Sitten harsot tai nauhikset ja villahousut Kuivaliinaa voit käyttää sen mukaan miten vauva ja vauvan iho jaksaa ja reagoi.

Tsemppiä vaipatukseen, aluksi se vaatii jonkin verran pitkämielisyyttä, mutta on tosi kivaa ja palkitsevaa kun sen oppii! :) Ja sieltä kestovaippainfosta löytyy paljon keskusteluketjuja liittyen tähän aiheeseen!

Vierailija
12/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrokuitua ei saa IKINÄ laittaa ihoa vasten!! eli pitää olla välissä luonnonkuitua tai kuivaliinakerros kuten taskuvaipassa.

Vierailija
13/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin suisittelen harsoa ja kuoria. Näillä selviää koko vaippa-ajan, vaikka kuulosti kyllä alkuun minustakin hassulta. Mutta niin vain edelleen joka toinen vaippa jonka laitan tytöllemme 1v8kk on harso, ne muut sitten pääosin taskuvaippoja. Onhan ne taskut nopeampia laittaa, ja niitä onkin tarkoitus vielä tehdä lisää, mutta kyllä harsoillakin pärjäisi.

Hyvien harsojen (ehkä vähintään 20 vaippaharsoa), lisäksi isommalle saman verran lisäimuja (meillä bambufroteisia pötköimuja), ja kuoria (pitävimmät ovat pul-kuoret joissa vuotosuojat reisissä). Kuoria tarvitsee olla muutamat joka kokoa, mutta samoilla harsoilla pärjää kun vain taittelee hieman eri tavalla eri kokoiselle lapselle Myös villahousut ovat hyviä kuoria, mutta ne pitää ajaa sisään eivätkä ole alkuun ihan pomminvarmoja.

Ja paras yövaippa meillä on ollut sisävaippa lisäimuilla ja itseneulotut hahtuvahousut. Tai ei sillä väliä mitä on alla, kunhan on hahtuvat päällä. Ei vuoda!

Vierailija
14/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harsojen kanssa kannattaa ehdottomasti käyttää snappia/nappinippaa. Sen avulla harson (tai muunkin sisävaipan jossa ei kiinnitystä) saa pysymään tiukasti kiinni, kunnes kuorikin on vaipan päällä. Ihan pienelle toki saa vaipan ilman sitäkin, mutta liikkuvammalle vauvalle aika ehdoton. Näitäkin riittää yksi, ellei sitten se ole aina välillä kadoksissa :)

Vierailija
15/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi niistä on täysin käyttämätön(kerran pesty)

kahta on jonkin verran käytetty.

Ostaakohan noita kukaan?

ei ollut mun juttu tuo kestoilu...

Vierailija
16/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrokuitua ei saa IKINÄ laittaa ihoa vasten!! eli pitää olla välissä luonnonkuitua tai kuivaliinakerros kuten taskuvaipassa.

Miksei????

Vierailija
17/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on tietysti omat mieltymyksensä ja kaikilla on erilaiset kuivaussysteemit, toiset kuivattavat rummussa jolloin vaipat kuivavat nopsaan, meillä narukuivatuksessa en halua käyttää mitään kovin hitaasti kuivuvia taas. Mun mielestä pienelle ei kannata hankkia kovin hienoja tai kalliita vaippoja koska mahtuvat vain hetken(tietysti on myös yhdenkoon vaippoja)mutta myös siksi että pieni vauva tarvii vaippoja ison läjän kun pissii ja kakkii vähän väliä. Imukyvyllä ei taas alussa ole niin suurta merkitystä kun tuotokset ovat kuitenkin pieniä. Kannattaa satsata enemmän sitten jo liikkuvan vauvan vaippoihin(m- ja l-kokoihin), esim. muistelen että meillä 1-vuotiaaltakaan ei tullut vuorokaudessa kun n.7 vaippaa että sitten jos haluaa taskuilla tms. helpommilla systeemeillä haluaa mennä niin sitten niitä ei tarvii enää tuhottomasti.

Meillä on pikkuvauvavaihe menty tosi karvalakkimalleilla, pääosin nauhavaipoilla ja villahousuilla. Nauhavaippojen "lahkeet" kalastaa hyvin maitokakat ettei villahousut tai kuoret aina kastu.

Vierailija
18/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on pelkkää keinokuitua ja koitapap vaikak itse sitä niin se tuntuu käteen todella ihnotavalta.. JA näkee sen pepusta melko pian jos siinä on mikrokuitua käytety pyllyssä kiinni

JA ajattele itse tahmeaa mikrokutiukangasta vaikka kuukautissiteeksi. NO TÄNKS!

Mutta siis tämä on ihan yleisesti tiedossa oleva asia, mutta kun tämä nyt oli aloittelijan kysely ja joku sitä kauheesti mainsoti niin ajattelin huomauttaa. :)

Vierailija
19/19 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku niitä hehkutti. Meillä on kaksi sellaista ollut tosella lapsella(vain)käytössä n.vuoden-1,5 ja tarrat eivät enää pysy kiinni. Meillä siis nepparilliset vaipat ovat kestäneet kahdella lapsella ja menevät edelleen kolmannellekin. Tarrat voi tietysti vaihtaa uusiksi kun saisi aikaiseksi mutta tuskin tämä vuoksi enää näitä ostaisin. Harmi, sillä muuten malli on kiva varsinkin kun meidän toinen oli tosi laiha ja pieni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi