Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sappivaivoista tietävää?

Vierailija
10.04.2009 |

mulla todettu sappikivet ja olen leikkausjonossa. Eka kohtaus 7v sitten, sitten rauhallista 6v ja viime vuoden aikana alkanut tuntumaan enemmän, ehkä kerran kuukaudessa pientä vaivaa johon panadoli / litalgin auttanut. Kolme kertaa joulun jälkeen joutunut ensiavulle saamaan suoneen lääkettä koska ei ole auttanut tabuja. Viimeksi eilen. Nyt kolmen viikon aikana olen 2-3 kertaa viikossa (!) tuntenut vähän inhottavaa kihelmöintiä siellä. Eli tuntuu että tulee useammin koko ajan. Onko tämä merkki siitä että tulehtuu kohta, tai että kohtauksia alkaa lisääntymään? miten teillä muilla? Odotan että pääsisin ennen kesää leikkaukseen mut nyt alkaa pelottaa että ehtiikö se aika tulla ennen kuin kunnolla pamahtaa...???

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen neuvon kuitenkin annan, että soita sairaalaan ja kysy aikasi perään. Minulle luvattiin aikoinaan sappileikkaus kolmessa kuukaudessa, soitin kolmen kuukauden päästä ja sain ajan saman tien kahden viikon päähän. Oma aktiivisuus auttaa. Kerro, että kohtauksia useammin. Ei soitosta ainakaan haittaa ole.

Vierailija
2/2 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kihelmöinti mielestäni viittaa mihinkän tulehtumiseen vaan lähinnä siihen että sappirakossa on kiviä ja voivat vaikka tukkia tiehytaukkoa tai peräti iha tiehyttäkin. Mulla tuo ainakin oli aina merkki siitä että tarkkana pitää olla syömisten kanssa koska minulla oli rakko täynnä pieniä kiviä ja ruokavaliolla sain aikani pidettyä kohtaukset loitolla ja toisaalta pitsat, paprikat yms taas vastaavasti laukaisin kohtaukset.

Tarkkaile syömistäsi. Lääkettä saat suoneen koska kun on sappikohtaus niin suun kautta otettu lääke ei tehoa koska ruoansulatus on ihan tukossa. Näin sanoi lääkärini. Minä sain suppoja, ei nekään auttaneet. Alussa kohtauksia tuli harvemmin mutta loppu vaiheessa kärsin 10h kestäviä sappikohtauksia päivittäin 2vkon ajan ja sitten pääsinkin kiireellisenä leikkaukseen.

Se kipu on hirveä ja aivan kamala. Muistan kyllä. Mutta yritä kontrolloida syömisiä, esim puurot, mehukeitot, keitety perunat jne on hyviä, minulle sopi myös jugurtti. kaikki liian raskas ruoka tai vaikeasti sulatettava tuntuu olevan riski kohtaukselle. Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi