Eka synnytys, saako vesialtaan ja ilokaasua?
Heinäkuussa syntyy esikoiseni, ja viime neuvolakäynnillä kätilö iski kouraan lapun, johon kirjoitan toiveitani sairaalaan. Kaverin neuvosta kysyin, mahdanko saada vesisynnytyksen. Tai siis sen, että altaaseen mennään aukeamisvaiheeseen saakka, ilman epiduraalia siis synnytetään. Kaverini (kolme lasta) suositteli tätä ehdottomasti.
Kätilö sanoi että älä unta näe, todennäköisesti sairaala ei suostu tähän, kun olen ensisynnyttäjä. Että normisynnytys selällään maaten tulee olemaan.
Mitä teillä? Onko kokemuksia? Kaverini on aivan ihmeissään ja vakuuttaa, ettei itse ikinä valitsisi kivuliasta normisynnytystä "ylämäkeen".
Kommentit (23)
mutta minulle ensin puhuttiin, että haluaisinko altaaseen, mutta peruttiin samantien, kun tulehdusarvot nousivat
Luulin (hölmöä kyllä), että epiduraalin jälkeen ei voi ottaa muuta kivunlievitystä, joten en osannut muuta kivunlievitystä pyytää :( Epiduraali ei hirveästi auttanut, mutta mitään muuta ei minulle tarjottu. Ammeet oli varattu (hirveän kiireinen synnytyspäivä). Joten siinä sitä maattiin piuhoissa kiinni 18 tuntia :D No tsemppiä synnytykseen :)
toi yks kirjottaja kaameine kirjoitusvirheineen ja "minä tiedän kaiken"-asenteineen. Kyllä täällä muutkin on synnyttäneet (osa varmasti useammin kuin sinä) ja myös tietävät asioista jotain. Suomessa on satoja (jollei tuhansia) kätilöitä joten on aika idioottimaista olettaa, että ainoa joka Suomen maassa jotain asioista tietää on juuri SINUN kätilösi.
ap:n kysymykseen: En usko että on mitään "sääntöä" ensisynnyttäjän altaan käytöstä. Jollei kätilösi asiasta sen enempää tiedä, kannattaa kysyä suoraan synnäriltä.
T. Kolmattaan odottava.