Eka synnytys, saako vesialtaan ja ilokaasua?
Heinäkuussa syntyy esikoiseni, ja viime neuvolakäynnillä kätilö iski kouraan lapun, johon kirjoitan toiveitani sairaalaan. Kaverin neuvosta kysyin, mahdanko saada vesisynnytyksen. Tai siis sen, että altaaseen mennään aukeamisvaiheeseen saakka, ilman epiduraalia siis synnytetään. Kaverini (kolme lasta) suositteli tätä ehdottomasti.
Kätilö sanoi että älä unta näe, todennäköisesti sairaala ei suostu tähän, kun olen ensisynnyttäjä. Että normisynnytys selällään maaten tulee olemaan.
Mitä teillä? Onko kokemuksia? Kaverini on aivan ihmeissään ja vakuuttaa, ettei itse ikinä valitsisi kivuliasta normisynnytystä "ylämäkeen".
Kommentit (23)
aika lailla tilannekohtaista, jos allas on vapaa ja olet tarpeeksi hyvässä kunnossa mennäksesi sinne niin pitäisi sen onnistua vaikka ensisynnyttäjä oletkin, ilokaasua saa jos tuntee sitä tarvitsevansa. itse synnytin esikoiseni ilman kaasua t. muuta kivunlievitystä, normaalissa puoli-istuvassa asennossa, ei kipuja eikä traumoja. kun ei jännitä liikaa niin kivutkin lievittyy...
esikkoa synnyttämään, mutten itse innostunut ajatuksesta, joten synnytettiin sitte suihkulla ja ilokaasulla. Jokainen valitsee itse, ja kaikkea voi kokeilla. Toisilla helpottaa toiset asiat toisilla toiset.
että vaikka kuinka kivuttomasti joku synnyttää altaassa, se saattaa sulle olla ihan helvetillinen paikka. Esikoisen synnytykseen mä antaisin sulle yhden ainoan ohjeen: älä suunnittele mitään niin tarkasti! Sä et yhtään tiedä millainen synnyttäjä SINÄ olet.
Itsellä synnytys alkoi vesien menolla ja siitä kuusituntia niin poika oli maailmassa. Mikään muu ei huvittanut kuin tiivis kylkiasento ja nopea epiduraali.
Siis MITä se kätilö sanoi??? JA mikä sairaala???? Ihan sairasta!!!!
IHAN ITSE saat päättää miten ja missä synnytät... Että jos ethalua siihen sairaalaan jossa sinulle noin sanotiin nin kehoitan ÄKKIÄ valitsemaan uuden
T: Kolmatta odottava.
Itse kävin juuri Salossa tutustumassa kun olen kuullut, että siellä on mukava ja kotoinen ilmapiiri ja kaikki onnistuu.. JA sen käsityksen sain. Aivan ihana kätilö johti tutustumista ja ihan itse saan päättä missä asennossa ja millä lääkkeillä synnytän!!!
JA sillä asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa kunka monetta odotat!!!!
P.S Jokainen suomen kansalainen saa synnyttää ihan missä suomen synnärillä haluaa ilman,e tä ilmoitta asiitä yhtään kenellekään etukä'teen
OTTAKAA SELVÄÄ OIKEUKSISTANNE!!!!
etukäteen miettiä mitä haluaa, mutta samalla varautua siihen, etteivät toiveet toteudu. Hienoa, että haluat synnyttää ilman epiduraalia, mutta toisaalta synnytyskipu voikin tuntua siltä, että sen haluat. Älä sulje mitään vaihtoehtoa pois. Ja korjatkaa, jos olen väärässä, mutta jos muistan oikein, silloin ei ammetta suositella. Sängyssäkin on monia eri asentoja missä ponnistaa, itselläni ainakin niitä vaihdeltiin ja haettiin sitä "parasta".
Ja sinun synnytyksesi on sinun kokemuksesi, ei kaverisi.
käytännössä koskaan niin voi olla kun tässä maailmassa ja jokaisessa sairaalassa on monia muitakin synnyttäjiä kuin SINÄ! Lähimpään sairaalaan kai jokaisen on mentävä, sekin on usein kymmenien tai jopa satojen kilometrien päässä...
että pitihän jonkun (5) tulla kertomaan, että ei kannata suunnitella mitään jne...
Eiköhän se ole ihan itsestään selvää, että tilanteen mukaan mennään, mutta kyllähän sitä suunnitella saa. :-)
Tositan jokainen Suomen kansalainen saa mennä IHAN mihin suomen synnäreistä ilman,e ttä ekllään on siihen mitään sanomist!!
Ottakaa selvää oikeuksistanne.....
(totuushan tietenkin on, että sitä lähintä tai ainakin omaan piiriin kuuluvaa suositellaan ja sanotaan,e ttä on "pakko" mennäs inne koska eivät halua hoitaa paperityötä jälkeenpäin, mutta NE ASIAT EIVÄT KUULU synnyttäjälle pätkän vertaa vaan ovat sairaaloiden välisiä asioita)
Mutta uskokaa te vain mitä huvittaa.... MEillä onneksi neuovlassa on nin valistunut TH joka tietäää että mihinv ain aa mennä ja kehoitta apitämään visusti esitietolomakkeen mukanaan siihen asti kun sinne synnärille menee...
P.S Jokainen suomen kansalainen saa synnyttää ihan missä suomen synnärillä haluaa ilman,e tä ilmoitta asiitä yhtään kenellekään etukä'teen
siis tokihan jos kiire tulee niin on vaan mentävä lähimpään mutta jos siellä katsovat että aikaa on hyvin voivat vallan mainiosti siirtää omaan sairaalaan tai sitten laittaa heti vauvan kanssa omaan sairaalaan... jos olet koskaan kuullut sanoja kuntalaskutus, maksusitoumus, sairaanhoitopiiri jne...
Synnytyksen kesto oli kolme tuntia ja kivut oli ihan helvetilliset. Olisin mieluusti ottanut sen epiduraalin, jos olisi ehditty antaa.
maksusitoumus ja sairaanhoitopiiri-asiat EIVÄT kuulu synnyttäjälle pätkän vertaa!!! Ottaisit nyt selvää...
Mikäli sinulla ei ole maksusitoumusta tai et ole sitä saanut (mikä olisi lain vastaista) niin se asia ei ole sinun ongelmasi vaan niiden sairaanhoitopiirien ongelma jälkeenpäin......
Eikä niilläkään ole siinä mitään muuta ongelmaa kuin hiukan isompi paperisota jälkeenpäin, mutta tistan: NÄMÄ ASIAT eivät vaikuta MITENKÄÄN synnyttäjän asemaan sairaalassa eikä ne asiat kuulu potilaalle vaan sairaanhoitopiireille.....
Hohhoijaa.... Jos olette saaneet jotain muuta tietoa neuvolasta tai synnäriltä niin tieto on väärä ja perusteeton ja itse tekisin siitä valituksen ylemmälle taholle ;)
Ihmetyttää ohjelmien ponnistusasennot, melkein poikkeuksetta selinmakuulla. Minä en ainakaan olisi saanut mitään puhtia siihen makoillessani!
ei se aina ole kiinni kätilöstä, että missä asennossa ponnistetaan. Olen ollut kahdessa ekassa synnytyksessä ilman puudutuksia niin kipeä, ettei ole ollut mitään mahdollisuuksia siirtyä sängystä pois.
Kolmannessa sain spinaalin ja pääsin jakkaralle ponnistamaan ja homma sujui siinä tosi hyvin. Suosittelen!
minä olin ilokaasusta niin tokkurassa etten pystynyt liikahtamaankaan ja kun ponnistamisen aika tulin nin karjuin vaan, että nostakaa mut kontalleen..
JA silloin alkoi tapahtumaan... Kätilö ja mies sai mut vilkkaasti kontalleen :D
ymmärrän, miksi synnärillä sanotaan, että työ on vaikeaa ja raskasta, koska nykyäidit ovat mielenvikaisia. Kauheaa lukea raskaanaolevien aggressiivisia kiroiluja! Kyllä täällä suurimmalla osalla taitaa olla tosi huono olla itsensä kanssa, kun noin kiukkuisia ollaan:(
Mikä sopii ystävällesi ei välttämättä sovi sinulle...
Mutta sen uskon kyllä, että vaikka olisikin ensi synnytys, kuuntelevat synnyttäjän toiveita ja oloa... Itselle tuli ainakin ensi synnytyksessä hillitön tarve nousta ponnistusvaiheessa seisomaan ja kätilöt olivat heti hommassa mukana, joten synnytin sitten seisten...
Ensimmäinen synnytys oli niin nopea, että ei kerennyt kuin ilokaasua ottamaan ja myös toinen vielä nopeampi, ilokaasua vaan! Olin suunnitellut ottavani epiduraalit sun muut avut, mut ei kerennyt mitään. Näinkin voi käydä vaikka olisi ensi synnyttäjä ja synnytyksen pitäisi kestää kauan...
maksusitoumus ja sairaanhoitopiiri-asiat EIVÄT kuulu synnyttäjälle pätkän vertaa!!! Ottaisit nyt selvää...
Mikäli sinulla ei ole maksusitoumusta tai et ole sitä saanut (mikä olisi lain vastaista) niin se asia ei ole sinun ongelmasi vaan niiden sairaanhoitopiirien ongelma jälkeenpäin......
Eikä niilläkään ole siinä mitään muuta ongelmaa kuin hiukan isompi paperisota jälkeenpäin, mutta tistan: NÄMÄ ASIAT eivät vaikuta MITENKÄÄN synnyttäjän asemaan sairaalassa eikä ne asiat kuulu potilaalle vaan sairaanhoitopiireille.....
Hohhoijaa.... Jos olette saaneet jotain muuta tietoa neuvolasta tai synnäriltä niin tieto on väärä ja perusteeton ja itse tekisin siitä valituksen ylemmälle taholle ;)
Eli normaalisti _ensisynnyttäjyys_ ei tuollaisissa asioissa merkkaa mitään, ennemminkin se onko lääketieteellisesti mahdollista synnyttää altaassa (koska on tilanteita joissa se ei ole mahdollista, eikä niistä kaikkia voi tietää etukäteen). Eli kätilösi on kyllä jotenkin väärillä jäljillä, ehkä kannattaisi ottaa suoraan yhteyttä tulevaan sairaalaan ja kysyä heiltä?
suostuisi! Ompa kumma asenne. Jos vaan oma ja vauvasi vointi sen sallii, niin hyvä suunnitelmahan tuo on.