Siis miksi pitää kolmevuotiaalle puhua ristiinnaulitsemisesta?
Ei se muutenkaan vielä ymmärrä kuolemasta mitään ja on hämillään. En sinällään vastusta kristillistä kasvatusta, vaikken itse uskokaan. Mutta pitäisi lasten ikäkaudet jotenkin huomioida.
Tämä siis päiväkodissa.
Kommentit (46)
minä olen saanut melko uskontovapaan kasvatuksen, ja olen siitä tosi kiitollinen! Kotona ei uskonnosta ehdoin tahdoin puhuttu, vanhemmat toki vastasivat jos jotain kysyin. Tarhassa oli ruokarukous (jota pidin silloin täysin pöljänä, muistan kun istun kädet pöydän alla mutta en laittanut niitä ristiin koska en tajunnut miksi jotain Jeesusta pitäisi kiittää ruuasta kun keittäjät ne oli tehneet) ja jotain jouluevankeliumia tms. mutta kun kotona niitä ei otettu esille pidin niitä satuina. Minun mielessäni, siis jo lapsena pääsiäinen=jee kevät tulee, joulu=kivaa juhlitaan perheen ja suvun kanssa. Ja hyvin ne joulun ym. kristityt piirteet tulivat tutuiksi vaikka valtaosan taisin kuulla vasta kouluikäisenä. Sen sijaan kun aloin kuulla että niihin juhliin on vaikuttanut myös muut kuin kristinusko (joulu klassisena esimerkkinä ja myös mm. pääsiäisen puput) niin olin tosi närkästynyt siitä että ne uskonnolliset piirteet oli esitetty faktoina, siis "asia on näin" eikä "me uskomme että asia on näin, jotkut muut muuta".
Samaa kaavaa noudatetaan meilläkin myös siksi että emme kuulu kirkkoon emmekä ole kristittyjä. Onneksi lapsen tarhassa ollaan melko uskonnottomia, ja perinteistä on valittu ne neutraaleimmat. Kai siellä jouluevankeliumia luetaan ja ihan varmasti jouluna Jeesus-lapsi seikkailee kaikenlaisissa lauluissa, pääsiäisenä askarrellaan tipuja ja maalataan munia mutta siinä se taitaa ollakin. Ja hyvä niin, ristiinnaulitsemiset ehtii kuulla myöhemminkin.
esim on aika pienten lasten suosioissa sen mitä kuuntelen puistossa tarhaikäisten juttuja! Ja salkkareita tulee 5 x viikossa ja mitä olen ohjlemaa katsonut niin kyllä siellä aika rajuja juttuja tapahtuu noin pienten lasten katsottaviksi!
En tunne yhtäkään tällaista perhettä. Ehkä niissä perheissä muutenkin on vähän rajat hukassa eikä lasten kasvuolosuhteet ole muutenkaan tasapainoista kehitystä tukevat?
Minusta niin salkkarit kuin ristiinnaulitut ovat pienille lapsille sopimatonta mediakuvastoa.Toinen on viihdettä, toinen uskontoa - ehkä yleisö on erilainen - mutta aivan yhtä hurjia ne ovat alle kouluikäiselle.
Se että salkkarit ovat paskaa ei tarkoita, että kristillinen väkivaltakuvasto olisi yhtään sen sopivampaa "ohjelmasisältöä" leikki-ikäiselle.
Uskonnollisuus ei ole lapsen kehitykselle välttämättä hyvä asia - vaikka "maltillisesti" esitettynä uskonnolla onkin positiivisia vaikutuksia. Ikävä kyllä osa uskovaisista ovat mieleltään häiriintyneitä ja usein näiden edustama ja arvostama ankaran uskonnollinen kasvuympäristö vaarantaa lapsen tasapainoisen kehityksen ja psyykeen.
ja jos kuoleman selittäminen tai yhteisön tavat on jätettävä kertomatta lapsille, jottei lapsi ahdistu, niin se on curling-vanhemmuutta.
ja jos kuoleman selittäminen tai yhteisön tavat on jätettävä kertomatta lapsille, jottei lapsi ahdistu, niin se on curling-vanhemmuutta.
ristiinnaulitseminen on yhteisön tapa? Luojan kiitos ei enää meillä täällä päin. Tämäkin keskustelu näyttää taas kerran miten SOKEAKSI uskonto voi kannattajansa tehdä. Terve järki häviää KOKONAAN ja kyky omaan ajatteluun. Kaikki mitä Raamatussa on, on hienoa ja sopii kolme veelle. No juu, sopiipa tosiaan ihan yhtä lailla kuin Saw III.
mutta jos lapsi näkee ristinnaulitun kuvan (vaikka krusifiksin!) niin hänelle voi kertoa mistä siinä on kysymys!
pihalta löytyi kuollut lintu ja siin se tuli käytyä, vieläpä hyvin kauniisti. Ja yhteisön tavat sitten... jos kolmevuotiaalle on sopivaa kertoa ristiinnaulitsemisesta, niin pitäisikö kertoa myös vapun ja jhannuksen kännäämisestä, pikkujoulujen sekoiluista yms.? Minusta kyse on enneminkin sopivasta iästä milloin noita roismpia taustoja jne kerrotaan, ja koska en kertoisi ristiinnaulitsemisjuttuja alle kouluikäiselle muissakaan yhteyksissä, niin miksi pääsiäisen pitäisi olla poikkeus? Etenkin kun emme tosiaan ole kristittyjä.
ei kyllä kadehdita olla opettaja tai lastenhoitaja - koko ajan on joku äiti tai isä valittamassa siitä, mitä saa ja mitä ei saa opettaa meidän kultamussukalle!
Missä umpiossa te lapsianne haluatte kasvattaa????? Ettekö luota siihen, että kasvattavat osaa kertoa asioista lapsille "lasten tasoisesti" - luulisi siihen HEILLÄ olevan parempi koulutus ja taju kuin meillä tavan vanhemmilla!
Muistakaa nyt ensi kertaa ajatellen KIELTÄÄ se mitä lapsellenne EI saa kertoa ja erikseen kirjoittaa ylös se mitä lapselle saa kertoa / valehdella / tarinoida.
Halloween juhlahahmot ne onkin ihan pelottomia, pääkallot ja vampyyrit ja muut... ja niitäkin se kolmivuotias siellä päiväkodissa kohtaa, esimerkiksi!
se ettei saa kaupassa karkkia tai joutuu pikkusiskon lyömisen takia jäähylle. Te joista ristiinaulitsemisen kuvailu on hienoa ei-curlingvanhemmuutta, taputtaisitteko käsiänne jos ilmestyisi taaperoille tarkoitettuja iltasatuja jossa kerrotaan vaikkapa miten joku niittaa toisen päähän naulan naulapyssyllä? Tositarina tämänkin ja yksi esimerkki yhteisön moninaissita "tavoista" vahingoittaa toisiaan.
Halloween juhlahahmot ne onkin ihan pelottomia, pääkallot ja vampyyrit ja muut... ja niitäkin se kolmivuotias siellä päiväkodissa kohtaa, esimerkiksi!
Pääsiäisnoita ja Mökö-peikko metsässä ovat pelottavimpia hahmoja, joita lapseni päiväkodissa on ollut. Noidiksikin pukeutuivat ihan itse, kun kävivät vanhainkodilla virpomassa.
ja on juuri hyvä tapa kertoa tuon ikäisille miksi vietämme pääsiäistä. Samoin lastenraamattu on oikein hyvä ja "lempeä" tapa kertoa asioista.
Vaikka lapseni kyllä tietävät ristiinnaulitsemisesta, koska kaulassani roikkuu krusifiksi ja ovat siitä jo ihan pienenä kysyneet. Uskonto on osa elämää meidän perheessa ja vaikeistakin asioista ollaan puhuttu jos lapset ovat olleet valmiit siihen.
Ilmoittakaa päiväkotiin jos ette halua lapsenne kuulevan Jeesusksesta tai mistään mikä liittyy uskontoomme, näin ei kukaan pahoita mieltään.
ristiinnaulitsemisessa tapahtuu ja miten se toteutetaan???
Itse kerroin 3-vuotiaalle, että Jeesus ristiinnaulittiin. Tämä ei herättänyt lapsessa mitään kysymyksiä, pelkoa eikä todennäköisesti mitään ajatuksia, sillä eihän lapsi edes tiedä mitä koko termi tarkoittaa!
Ei jatkokysymyksiä, joten asiaa ei sen kummemmin selitetty. Jos lapsi olisi jotain kysynyt, olisin selittänyt asiaa lapselle sopivalla tavalla.
se ettei saa kaupassa karkkia tai joutuu pikkusiskon lyömisen takia jäähylle. Te joista ristiinaulitsemisen kuvailu on hienoa ei-curlingvanhemmuutta, taputtaisitteko käsiänne jos ilmestyisi taaperoille tarkoitettuja iltasatuja jossa kerrotaan vaikkapa miten joku niittaa toisen päähän naulan naulapyssyllä? Tositarina tämänkin ja yksi esimerkki yhteisön moninaissita "tavoista" vahingoittaa toisiaan.
3 päivän kuluttua hän lensi taivaaseen ja on nyt siellä enkelinä ja sen vuoksi me juhlimme pääsiäistä.
Itse kerroin 3-vuotiaalle, että Jeesus ristiinnaulittiin. Tämä ei herättänyt lapsessa mitään kysymyksiä, pelkoa eikä todennäköisesti mitään ajatuksia, sillä eihän lapsi edes tiedä mitä koko termi tarkoittaa!
Mitä järkeä on syyttää curlingista vanhempia, jotka ei katso tarpeelliseksi puhua ristinnaulitsemista, jos koko jutulla ei ole mitään merkitystä? Eikö silloin ole yks ja sama puhutaanko vai ei? Paitsi että joskus se 3-vee saattaa olla sen verran nokkelaa sorttia että lisäkysymyksiä tulee. Ja mikähän on ikään sopiva tapa selittää se että ihminen naulaa toisen käsistä ja jaloista puuhäkkyrään roikkumaan? Ja jos sitä ei selitä, niin silloinhan ei ole selittänytkään ristiinnaulitsemista vaan jotain ihan muuta.
Kristityt, eikö teitä yhtään, YHTÄÄN hierrä se, että joudutte luomaan uskonnostanne pehmitetyn ja kaunistellun version lapsille? Aiemminkin AV:llä on ollut puhetta siitä, miten ei haluta lapsille kertoa esim. Vanhan testamentin (Jumalan tekemistä) julmuuksista, vaan halutaan esittää lapsille Jumalasta turvallinen "Taivaan isä" -kuva.
Kovasti puhutaan siitä, miten kristinusko on "normaali" ja rakastava uskonto, vaikka kirkossa on lähes aina esillä kidutettavana olevaa miestä kuvaava maalaus tai patsas ja ehtoollisellakin nautitaan symbolisesti kannibalistinen ateria. Itse uskonnon symbolikin on kidutusväline! Itseäni puistattaa tällainen.
Itse edustan uskontokuntaa, jonka perinteitä tai historiaa ei tarvitse lapsille kaunistella, ja hyvä niin. Tuo "kaunisteluhan" on valehtelua ja aivopesua pahimmillaan. Häpeäisitte!
Kristityt, eikö teitä yhtään, YHTÄÄN hierrä se, että joudutte luomaan uskonnostanne pehmitetyn ja kaunistellun version lapsille? Aiemminkin AV:llä on ollut puhetta siitä, miten ei haluta lapsille kertoa esim. Vanhan testamentin (Jumalan tekemistä) julmuuksista, vaan halutaan esittää lapsille Jumalasta turvallinen "Taivaan isä" -kuva.
Kovasti puhutaan siitä, miten kristinusko on "normaali" ja rakastava uskonto, vaikka kirkossa on lähes aina esillä kidutettavana olevaa miestä kuvaava maalaus tai patsas ja ehtoollisellakin nautitaan symbolisesti kannibalistinen ateria. Itse uskonnon symbolikin on kidutusväline! Itseäni puistattaa tällainen.
Itse edustan uskontokuntaa, jonka perinteitä tai historiaa ei tarvitse lapsille kaunistella, ja hyvä niin. Tuo "kaunisteluhan" on valehtelua ja aivopesua pahimmillaan. Häpeäisitte!
Miiiitäh? IHmeellisen ristiriitainen kirjoitus. Olen itse ihan vaan tapakristitty mutta mikä on tämän jutun pointti? Tätä kummallisempaa tapaa retostella omalla uskonnolla en ole vielä tavannutkaan.
No juu, mitä tulee itse asiaan, niin mielestäni lapsi ehtii vielä aivan hyvin vähän vanhempana saada selville yksityiskohdat.
jonka nurjat puolet kerrotaan vasta vanhemmalla iällä?
t. 37
t. 37
Miksi ihmeessä uskonnon pitäisi olla poikkeus? Vai minkä ikäiselle selität mitä tarkoittaa raiskaus, olisiko 3-vee sopiva ettei vaan tulisi syyllistyttyä curlingvanhemmuuteen? Suosittelen sitten myös vaikka kertomaan kaikki yksityiskohdat syöpään kuolemisesta ja perheväkivallan eri muotojen valotus auttaisi myös taatusti pilttiä karaistumaan elämän tosiasioiden kohtaamista varten.
Ei lapsi mitään uskonnolla tee. Päättäköön sitten kypsempänä, millainen maailmankatsomus tuntuu omimmalta. Kysymyksiin voi ja pitääkin vastata, mutta se, että lapselle, joka ei vielä kykene arvioimaan asioiden puolueettomuutta, kerrotaan uskonnollisia juttuja totena, on puistattavaa.
t. 37Miksi ihmeessä uskonnon pitäisi olla poikkeus? Vai minkä ikäiselle selität mitä tarkoittaa raiskaus, olisiko 3-vee sopiva ettei vaan tulisi syyllistyttyä curlingvanhemmuuteen? Suosittelen sitten myös vaikka kertomaan kaikki yksityiskohdat syöpään kuolemisesta ja perheväkivallan eri muotojen valotus auttaisi myös taatusti pilttiä karaistumaan elämän tosiasioiden kohtaamista varten.
Kaikki me synnymme ateisteina,
Jumalasadut ym. paskahömpät ovat opittua kauraa...
Omia lapsiani suojelen uskonnoilta!
Siksi meillä ei katsotakaan Salkkareita koko perheen voimalla. Miksi yleistät että se kuuluu jokaisen lapsiperheen arkipäivään?
t.19