G: Mihin talouskatergoriaan kuulut? Pelottaako lama?
Mihin talouskategoriaan näistä kuulut?
1. Omaisuutta?
a) velattomat tai sellaiset, joilla on yhtä paljon omaisuutta kuin velkaakin eli jos kaikki irto-omaisuuden käyttäisi voisi maksaa kerralla lainat pois
b) vuokralla asujat (ei velkaa eikä omaisuutta)
c) asuntovelalliset, joilla velkaa alle 100 000
d) asuntovelaliset, joilla velkaa 100 000 - 200 000
e) asuntovelalliset, joilla velkaa yli 200 000
2. Onko teillä
a) kulutusluottoa
b) autolainaa
c) opintolainaa
3. Onko teillä miten turvalliset työt?
a) niin turvalliset kuin nyt voi olla
b) riski jäädä työttömäksi on keskivertoa
c) firma on jo yt-neuvotteluissa tms.
4. Pelottaako lama?
a) kyllä
b) ei
Ihan mielenkiintoista olisi nähdä, että miten ihmiset suhtautuu nyt asioihin ja vaikka puolen vuoden päästä syksyllä. Yritän pistää nenän kippuraan ja kysellä sitten uudestaan.
Kommentit (28)
1. c asuntolainaa noin 70 000
2. ei mitään näistä. velkaa vain tuo asuntolaina
3. miehen osalta a. minä kotiäitinä (toisinaan keikkailen hoitoalalla)
4. ei erityisesti pelota. tulee toki joskus mietittyä. jos mies jostain syystä kuitenkin esim. lomautettaisiin uskoisin itse löytäväni aika helposti lisää keikka hommia.
autosta on vähän lainaa, ei suurta omaisuutta, mutta työpaikka josta voi joutua lomautetuksi korkeintaan pariksi viikoksi tai sitten vievät lomarahat. Työt kun ei lopu, työnantajalta rahat ovat vähissä.
Luotan että syksyllä asiat on jo paremmin.
1. Omaisuutta?
1e) asuntovelalliset, joilla velkaa yli 200 000, TAI 1 a) Jos nimittäin myytäis asunto jäisi käteenkin vielä rahaa useita kymmeniä tuhansia.
2. - ei mitään
3. a) niin turvalliset kuin nyt voi olla
4. a) kyllä, kerta velkaa on näin rutosti, niin väkisin sitä miettii aina tietysti. Jos tulis työttömyys, niin äkkiä pitäisi asunto myydä, ei pelkkiä korkoja viitsisi kauaa maksaa, vaikka korot ovatkin NYT ennätysmäisen alhaalla. Mutta toisaalta, töitä aina löytyy tältä alalta jolla ollaan, eri asia kestääkö jaksaako niitä tehdä.
1 e
3 a
4 b
Mitä sitä lamaa pelkäämään. Edellisessä lamassa meni mun lapsuudenperheeltä kaikki, ja kuitnekin kaikki on tänä päivänä elossa ja hyvinvoivia. Jos meillä menisi kaikki ( mitä en toki toivo), niin sittenhän menisi. Ei näitä ulkoisia puitteita kuitenkaan hautaan saa mukaan.
Mihin talouskategoriaan näistä kuulut?
1. Omaisuutta?
Toukokuuhun asti, sitten päästään c) ryhmään
2. Onko teillä
d) ei ole muuta kuin asuntolainaa
Varmaan tähän kastiin
4. Pelottaako lama?
c) en jaksa kauheasti murehtia, kyllä siitä jotenkin sitten selvitään. 90-luvun alun lamakin meni ohi, niin menee tämäkin ja sitten tulee taas uusi lama
Omaisuutta?
a) velattomat tai sellaiset, joilla on yhtä paljon omaisuutta kuin velkaakin eli jos kaikki irto-omaisuuden käyttäisi voisi maksaa kerralla lainat pois
b) vuokralla asujat (ei velkaa eikä omaisuutta)
c) asuntovelalliset, joilla velkaa alle 100 000
e) asuntovelalliset, joilla velkaa yli 200 000
2. Onko teillä
a) kulutusluottoa
b) autolainaa
c) opintolainaa
a) niin turvalliset kuin nyt voi olla
b) riski jäädä työttömäksi on keskivertoa
4. Pelottaako lama?
a) kyllä
b) ei
Vastaukset
1. Kuulutaan tavallaan b ja d kategoriaan. Asutaan työsuhdeasunnossa (työpaikka maksaa vuokran) mutta meillä on myös tontti, josta on 150t euroa velkaa. Omaisuutta on sijoituksina (osakkeita ja rahastoja). Osa tosin aika reilusti miinuksella tällä hetkellä. Mun mielestä niitä ei kannata edes tällä hetkellä miettiä, koskapa ne sitten taas nousee, kun lama pikkuhiljaa väistyy.
2.Ei ole muita lainoja kuin tuo tonttilaina. Toinen auto on itse maksettu, toinen sisältyy työsuhteeseen.
3. Itse olen kotiäiti, Miehen työ voi loppua päivänä minä hyvänsä riippuen ihan näistä talousasioista.
4. Ei pelota lama. Jos miehen nykyinen työ menee alta, niin uutta on jo tiedossa. Eli ilman tuloja emme tule sitli jäämään. Ja ainahan on myös se mahdollisuus, että itse voin lähteä työelämään.
Mitäs sitä etukäteen asioita murehtimaan.
1. a
2. ei ole
3. olen jo menettänyt työpaikan
1. Omaisuutta? Ei
b) vuokralla asuja
2. Onko teillä
a) kulutusluottoa, no pieniä velkoja, ei suoranaista kulutusluottoa.
c) opintolainaa kyllä löytyy, mutta ei oel vielä takaisin maksussa.
Itse opiskelen
b) riski jäädä työttömäksi on keskivertoa miehellä
4. Pelottaako lama?
b) eipä paljon pelota. sillä niin köyhiä jo ollaan ettei tunnu olevan paljon menetettävää. Tietysti normaalia huolenpitoa läheisten puolesta, mutta ei suoranaisesti PELOTA tässä vaiheessa.