Raskaus + Tyrä??
Onko kokemusta kenelläkään raskauden aikana puhjenneesta tyrästä? Eniten kiinnostaa palleatyrä, jota minulla tällä hetkellä epäillään....
Miten oireili/oireilee? Entä miten sitä hoidettiin, jouduitko leikkaukseen ennen vai jälkeen synnytyksen ? Ja millä tyylillä synnytit?
Itsellä nyt rv 27+2 ja reilu viikko takaperin otin lääkärineuvolassa puheeksi nää pirun epämääräiset ylävatsa kivut.
Kipu tulee välillä kohtauksina, ja silloin en pysty liikkumaan, saati hengittämään..Ainoa mikä laukaisee kivun pois on istumaan tai makuuasentoon meneminen.(joka sekin sattuu aivan sikana).
Toisinaan, kuten eilen illalla, istuin risti istunnassa sohvalla selkänojaan nojaten ja söin iltapalaa kaikessa rauhassa, kunnes aivan yht äkkiä taas alkoi ylämahaa "pistämään" ja jouduin huutamaan miehelle, että tulee auttamaan. Mies sitten veti käsistä mut etukumaraan asentoon, eli taas maha rennoksi niin kohtaus meni sillä ohi muutamassa minuutissa.
Supistuksia ei oo missään vaiheessa tullut noitten kohtausten aikana ja paikatkin oli sisätutkimuksessa kiinteät ja kiinni.
Lääkäri vaan totesi, että alkavaa palleatyrää hän epäilee vahvasti, mutta sitä ei pysty totemaan ellei se tyrä pullahda esille.
Hoidoksi käskettiin välttämään ylimääräisiä kumarteluja ja ottamaan muutenkin vähän iisimmin.
Ja jos kipu alkaa vaivata joka päivä niin sitten mut passitetaan normaali lääkärille joka saa arvioida leikkaustarpeen raskaana ollessa.
Suurin haittahan tässä on kipu ja se aiheuttaa myös syömättömyyttä. Kipukohtauksen jälkeen ylämaha on niin hellä, että ajatus ruuastakin "sattuu" ja olenkin suosiolla kohatusten jälkeen juonut mehukeittoja ja syönyt leipää. kaikki raskaampi ruoka tuntuu jotenkin pahalle tuolla jossain.
Joten löytyykö ketään muuta tyrästä kärsinyttä???? Tuntuu että olen aivan outo lintu, kun kellään tutullakaan ei ole mitään hajua tämmöisestä.
T Helga rv 27+2 & Plikka 1v8kk
P.s Esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla, mutta ois kuulemma erittäin epätodennäköistä mikäli nää kivut johtuis sektiohaavasta, joka ei ole oireillut kertaakaan tän raskauden aikana.
Kommentit (6)
vatsalaukun tahystyksessa epamaaraisten vatsakipujen todennakoiseksi syyksi pieni palleatyra. Kuulemma kohtuullisen yleinen raskaanaolleilla. Sain laakkeita refluksiin, jonkin ajan paasta sekin lakkasi vaivaamasta. Itsella tyra oli/on ilmeisesti sen verran pieni etta ei anna/antanut aihetta mihinkaan toimenpiteeseen. Jos syomisen jalkeinen kipu johtuu siita etta mahanesteet nousevat ruokatorveen niin kannattaisi varmasti pyytaa refluksilaakitysta. Jos tyran kanssa pystyy elamaan, voisin kuvitella etta kannattaisi odotella ainakin jonkin aikaa raskauden jalkeen, koska tosiaan ainakin omassa tapauksessani tyra ilmeisesti palautui itsestaan oikealle paikalleen kunhan aikaa raskaudesta oli kulunut tarpeeksi. Toisaalta tiedan pojan nivustyraepailysta etta tyriakin on monenlaisia, ja iso ja kivulias (kuolioitunut?) tyra on akuutin leikkauksen paikka.
synnytystavasta etta synnytys oli ihan tavallinen alatiesynnytys epiduraalin avulla. Niin ja viela tuli mieleen etta auttaisikohan jos noudattaisit sellaisia ruokailuohjeita joita annetaan vatsahaava- tai esofagiittipotilaille, eli valttelisit kaikkea vatsan happoisuutta lisaavaa (kahvia, rasvaista tai tulista ruokaa, jne)?
Ihanaa, että jollain muullakin on tää vaiva joskus ollut riesana! (vaikka itte vaiva on vähemmän mukava..)
Itseasiassa ihmettelin, et mikäs on ku nyt muutaman kerran on tuntunu ruoka pyrkivän takaisin ylöspäin, mutta voi siis aiheutua tästä samasta vaivasta sekin.Ja ilmeisesti röyhtäily... kaameeta, en oo ikuna ollu röyhtäilijä tyyppiä niin nyt röyhtäilen jatkuvasti. =/
Ruokavaliosta, Jos suinkin viitsit niin voitko laittaa lisää esimerkkejä vältettävistä ruuista, kokeilen ilomielin kaikkea mikä vain auttaa!! (Googlen kimppuun hyökkään kohta, mut jos en löydäkkään sieltä kaikkea..)
Sen verran ruokavaliosta lisää, että kahvia en juo, teetä ehkä kerran viikossa, rasvainen ruokakaan ei juuri parhaillaan uppoa,sipulia en myöskään syö... Mutta tulinen ruoka kyllä maistuisi vaikka kuinka usein! (Tosin megalomaanisten röyhtäysten vuoksi tulisten herkkujenkin nauttiminen on jäänyt minimiin.)
Mielenkiintoista myös sekin, että mulla oli jo ennen ensimmäistä raskautta ihmeellisiä vatsakipuja joille ei löydetty mitään syytä. Tutkimukset jäi vähä niinkuin kesken raskauden takia ja mullakin ne ovat jo painuneet unholaan, kun ei mitään kipuja tässä välissä ole ollut. (kerettiin ultrata kolmeen otteeseen munasarjat/kohtu/yms ja niistä ei löytyny syytä kivuille)
Eli liekkö tää vaiva jo silloin ilmoitellut itsestään ja nyt vain on pahentunut pikku hiljaa?
T Helpottunut Helga rv 27+6, joka ei olekkaan ainoa outo lintu! =D
eli tuo GERD on sama kuin refluksi. Esim. tallaisen sain esiin itse: http://www.mckinley.uiuc.edu/Handouts/pdfs/gerd_diet.pdf
Valtettavia nayttaisi olevan myos mainitsemieni lisaksi suklaa, happamat (esim. sitrus) ruuat, tomaatti, hiilihappoiset juomat jne. Lisaksi syomisASENTO on tarkea, eli pitaisi aina syoda mahd. pystyssa istuma-asennossa eika kayda makuuasentoon kuin vasta reilusti ruokailun jalkeen, koska se voi "huuhtoa" mahalaukun happaman sisallon ruokatorveen.
Omassa tapauksessani ne epamaaraiset vatsakivut oli ylavatsassa, eli sen takia tehtiin vatsalaukun tahystys.
Tosiaan voisit minusta ihan hyvin kysya myos laakarilta refluksilaakkeita, jos Renniet on jo kokeiltu (niista aloittaisin), olen ymmartanyt etta ainakin joitain niista voi kayttaa raskauden aikanakin.
Tsemppia!
Googlettaa kerkesin ja nuo samat neuvot vilahteli vähä joka kirjoituksessa syömisten suhteen.
Täytyy vaan sanoa, et onneks ei juo kahvia se näkyy olevan pahin juttu kaikista!
Ainoo mikä mulle tekee tiukkaa on vaihtaa aamuinen appelsiinimehu lasillinen johonkin muuhu. =/ ( Vaikkakin käsketään välttää sitrusjuomia, niin tapaus kohtaisesti sitäkin pitäis testata, voi räkä siis...)
Ja mun vatsakivuista, niistä ei ottanu selkoa missä se kaikista kipein kohta oli, siks aloittivat sieltä "helpoimmasta päästä". Seuraavaks oli harkinnassa keliakia testi, koska siitä on sukurasitetta ja koska mulla on jo todettu laktoosi-intoleranssi 15v ajan.(Ja se altistaa ilmeisesti keliakille)
Eikä muuten vinkannu neuvolalääkäri tuosta rennien syömisestä kipuun, mut toisaalta eihän se kerkeis edes vaikuttaa kun kohtaus olis jo ohi.
Mut ehkäpä niistä olis apua tähän röyhtäily vimmaan.....
Sitä vaan on ajatellu et jaaha no tyrä on tyrä ja närästys on närästystä et mites ne muka toisiinsa liittyy, mut kappas kyllähän ne liittyy tässä tapauksessa!
Minä kuuluun niihin onnellisiin ihmisiin, joille närästys on aivan utopistinen vaiva..tai paremminkin kuuluin. =(
Uusilla yrityksillä eteenpäin, toivottavasti tää vaiva ei ainakaan pahene julmetusti!
Eikö tosiaankaan löydy muita samasta vaivasta kärsiviä? =(