Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, ketkä vihaatte murresanoja, puhutteko ainoastaan kirjakieltä?

Vierailija
08.04.2009 |

Mä ainakin puhun murteella suurimman osan aikaa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei vihaa murresanoja (paitsi täällä hämmästyttävän moni näyttää halveksuvan helsinkiläisten puheenpartta), mutta kirjoitettu kieli ei ole samaa kuin puhekieli, vaikka epävirallisella foorumilla ollaankin.

Ja ihan kuin et tietäisi, että noiden kahden ääripään väliin mahtuu aika paljon vaihtelevaa maastoa.

Vierailija
2/8 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkä ymmärrä, että niin pitävät muiltakin murrealueilta kotoisin olevat ihmiset. Käytännössä olen törmännyt tällaisiin ihmisiin pääkaupunkiseudulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei vihaa murresanoja (paitsi täällä hämmästyttävän moni näyttää halveksuvan helsinkiläisten puheenpartta), mutta kirjoitettu kieli ei ole samaa kuin puhekieli, vaikka epävirallisella foorumilla ollaankin.

Ja ihan kuin et tietäisi, että noiden kahden ääripään väliin mahtuu aika paljon vaihtelevaa maastoa.

Vierailija
4/8 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä huolimatta pyrin käyttämään aina kirjakieltä.

Vierailija
5/8 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys oli osoitettu niille, jotka vihaavat murresanoja. Itse pidän murteita oikein viehättävinä, enkä siksi voi vastata kysymykseen.

Vierailija
6/8 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys oli osoitettu niille, jotka vihaavat murresanoja. Itse pidän murteita oikein viehättävinä, enkä siksi voi vastata kysymykseen.

Vierailija
7/8 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtaa ap:n kirjoituksen kaltaisiin kärjistyksiin. Halusin vain osoittaa, että kukaan tuskin vihaa murteita, vaan kukin käyttää omaa murrettaan puhuessaan. Kirjoitus on sitten eri asia, mutta senkään ei tarvitse olla mitään jäykkää kirjakieltä.

Vierailija
8/8 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

murteita ja murresanoja. MInä olen myös törmännyt tyyppeihin livenä, ja huvittuneena kuunnellut ihmisen omalla murteellaa selittävän että hän inhoaa murteita ja niiden puhujat kuulostavat vajailta - ja vastaavasti ihmisiä, jotka huokailevat että kumpa osaisivat puhua jotain murretta. Ja tämä heidän omalla murteellaan, jota eivät murteeksi tajua koska se on "Normaalien" ihmisten tapa puhua eikä joidenkin eksoottisten periferiasta tulleiden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi