Onko siitä haittaa, että imetän lasta vain toisesta rinnasta?
Hei!
Tietääkö kukaan onko siitä mitään muuta kuin kosmeettista haittaa, että olen imettänyt lastani varmaan jo kolme kuukautta vain toisesta rinnasta?
Jo raskausaikana toinen rintani "turposi" toista enemmän, ja valutteli jo ennen synnytystä kolostrumia. Maito nousi toiseen rintaan paljon voimallisemmin kuin toiseen. Parempi rinta oli kainaloa myöten "möykkyinen" maitorauhasten turvotessa, huonompi rinta ei niinkään. Lapsen syödessä ns. huonompaa tissiä, tämä parempi rinta saattoi valuttaa maidonkerääjän hetkessä täyteen maitoa. Jos taas aloin imettää paremmasta rinnasta, toinen rinta ei valuttanut kerääjään kuin parikymmentä milliä maksimissaan.
Ei siis liene yllätys, että lapseni on suosinut tuota parempaa rintaa alusta saakka enemmän... Sitkeästi aina aloitin imetyksen huonommasta tissistä ja annoin parempaa päälle, mutta lopulta lapsi kieltäytyi syömästä huonommasta ja halusi heti sitä rintaa josta saa vatsansa täyteen. Melko pitkään onnistui sellainen, että annoin pojan käyttää huonompaa rintaa huvituttina esim. yöllä, mutta sekään ei ole toiminut enää pariin kuukauteen.
Nyt lapsi on siis kohta jo vuoden, ja imettäminen on toki alkuajoista vähentynyt. Mutta imetän edelleen monta kertaa päivässä. Lapsi ei ole nyt varmaan kolmeen kuukauteen ottanut enää imuakaan siitä huonommasta rinnasta... Eilen tuli sitten mieleen, että onko siitä jotain "haittaa" sille huonommalle rinnalle, että imetyshormoonit vielä vaikuttavat kehossa kun maito parempaan rintaan nousee, mutta sitä huonompaa rintaa ei koskaan syödä? Ei sinne kyllä maito varmaan nousekaan, ehkä tipan saan puristamalla tulemaan, mutta jos lapsen laitan huonommalle rinnalle syömään, hän imee ja imee ja imee eikä sieltä mitään tule.
Ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta hyvin vähän tietävänä olenkin nyt pohtinut, että jääkö sitä maitoa jotenkin tuonne huonompaan rintaan? Pilaantuuko se maito sinne?! :D Tai voiko ne hormoonit aiheuttaa jotain? (mietin jo rintasyövät ja kaikki...)
Kosmeettinen haitta toki varmasti on, toinen rinta on jo kiinteytynyt ja pienentynyt ja toisesta tulee varmaan joku kamala lerppu :-/ Mutta se nyt ei haittaa...
Mutta onko siitä mitään terveydellistä haittaa?
Kommentit (7)
Mä imetin 7,5 kk esikoista vain oikeasta tissistä...sain heti synnytyksen jälkeen pahan rintatulehduksen ja toinen tissi ei vain sen jälkeen "toiminut" kunnolla...eli juuri niin kuin sulla, että lapsi lopulta hylkäsi rinnan kokonaan!
Sen jälkeen olen imettäny toista lasta (poikaa) 1v 1kk molemmista rinnoista, eikä mitään ongelmaa, maitoa tuli todella hyvin!
Kolmatta lasta (tyttöä) imetin 10 kk molemmista rinnoista, mutta tämäkin tyttö suosi oikeata rintaa. Olenkin miettiny että olikohan pojalla enemmän imuvoimaa, kun hän ei ko. rintaa hylkinyt koskaan ? Mene ja tiedä...mutta kosmeettinen haitta on...eli oikea rinta on huomattavasti suurempi kuin toinen, mutta eipä tuokaan ole elämää haitannu!
lasta voi esim. imettää siksi, että se tarvitsee nestettä / juotavaa ja mikäs sen parempaa kuin äidinmaito!!
Eihän tuon ikäisen imettämisessä nyt mitään ihmeellistä ole?
Kyllähän imettämisessä on kyse paljon mustakin, kuin ravitsemuksellisista asioista...
Ap
Imetät vuoden ikäistä monta kertaa päivässä??? Miksi ihmeessä, kun mitään ravitsemuksellista hyötyä siitä ei ole?
Mutta itse asiaan: tuskin sinne mitään maitoa jää, kyllähän sä sen tuntisit, jos sinne maitoa pakkautuu. Eli siitä ei ainakaan huolta. Eihän imetyksen lopettavillakaan jää maitoa rintaan, vaan maidntulo loppuu. Ja jos jäisikin, niin sen kyllä huomaisi hyvin pian rintatulehduksena.
Sitä en tiedä, aiheuttavatko nuo hormonit jotain, mutta tuskinpa? Itse jos olisin sä, niin kyllä ihan turvallisilla mielin imettäisin vain toisesta rinnasta.
Näin minäkin järjellä ajattelin, mutta halusin vähän varmistusta kuitenkin ;)
On se kumma juttu, miten nuo rinnat voi sitten olla niin eriparia tms. että toinen antaa maitoa hyvin ja toinen ei.. Jos molemmat olisi olleet tuollaisia kuin tuo huonompi rinta, ei imettäminen varmasti olisi onnistunut!
Toivon kuitenkin, että jos joskus saan toisen lapsen, hänen kohdallaan imetys sujuisi molemmista rinnoista.. Sinun viestisi ainakin antaa uskoa siihen että se on mahdollista :)
Ap
Mä imetin 7,5 kk esikoista vain oikeasta tissistä...sain heti synnytyksen jälkeen pahan rintatulehduksen ja toinen tissi ei vain sen jälkeen "toiminut" kunnolla...eli juuri niin kuin sulla, että lapsi lopulta hylkäsi rinnan kokonaan!
Sen jälkeen olen imettäny toista lasta (poikaa) 1v 1kk molemmista rinnoista, eikä mitään ongelmaa, maitoa tuli todella hyvin!
Kolmatta lasta (tyttöä) imetin 10 kk molemmista rinnoista, mutta tämäkin tyttö suosi oikeata rintaa. Olenkin miettiny että olikohan pojalla enemmän imuvoimaa, kun hän ei ko. rintaa hylkinyt koskaan ? Mene ja tiedä...mutta kosmeettinen haitta on...eli oikea rinta on huomattavasti suurempi kuin toinen, mutta eipä tuokaan ole elämää haitannu!
toista lastani 8kk iästä 1,5 v ikään vain toisesta rinnasta. Ei siitä ollut mitään haittaa. Nyt kun imetyksen lopetuksesta on jokunen kk niin rinnat ovat kutistuneet normaaleihin mittoihin. Eli nyt se hyvä rinta ei ole enää puolet toista suurempi.
Minulle oli suuri helpotus "luovuttaa" sen huonomman rinnan tarjoamisesta. Aina ennen sitä piti tyrkyttää vaikka lapsi piti luonnollisesti siitä paremmasta rinnasta enemmän. Myös ensimmäistä lastani imetin paremmasta rinnasta hieman (n.1 kk) kauemmin kuin huonommasta.
monta kertaa päivässä??? Miksi ihmeessä, kun mitään ravitsemuksellista hyötyä siitä ei ole?