Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diabeetikkolapsi kylässä

Vierailija
06.04.2009 |

Kuinkahan sitä pitäis ruokkia? En tunne hänen äitiänsä. Saako sille antaa ruokaa tai pitääkö sille antaa ruokaa, jos kyläilee esim. 3-4h?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

diabeetikkolapsensa syömiset. Voit tarjota tavallista kotiruokaa. Juomaksi vaikka funlightia tm. sokeritonta mehua.

Vierailija
2/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeetikoiden pitää ruokailla säännöllisesti. Mutta ehdottomasti kysy ohjeet äidiltä!

Nykyoppien mukaan lasketaan hiilihydraatteja, ei sinänsä kytätä sokereita. Tai no sokereita kytätään siinä mielessä, että ne ovat hiilareita ja jos syö makeaa, ei voi syödä oikeaa ruokaa... ja sokerit imeytyy nopeasti joten ovat sikäli erityisasemassa hiilareista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä jätä lapsen ruokailua sen varaan että tälle ehkä osataan antaa tuntemattomassa vierailupaikassa jotain sopivaa.

Vierailija
4/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on nyt 5v. kantaa mukanaan kyllä mittaria, mutta en tiedä yhtään mitä sillä pitäisi tehdä.

ap

Vierailija
5/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meidän neiti menee yksin kylään, annan perheen vanhemmille ohjeet, miten toimitaan. Repussa on yleensä mukana myös sokerista mehua, jos sokeri sattuu laskemaan alas. Jotkut tuon ikäiset (5-vuotiaat) saattavat itse osata mitata sokerinsa. Ja ainakin osaa sanoa, jos tulee höntti olo.

Kun lapsi tuodaan teille, vanhemmat varmasti neuvovat. Ja kysy rohkeasti!

Vierailija
6/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti lähettää lapsen teille ilman, että mitenkään ohjeistaa tai antaa mukaan eväitä?!

Kai sinulla nyt sentään on puhelin, mikset soita?

Vai oletko ottanut diabeetikon hoidettavaksi ilman, että olet tarkistanut, mistä numerosta tarvittaessa saat äidin/isän kiinni?!

Käsittämätöntä, oikeasti.

Vierailija
7/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ei siis tuoda!

ap

Vierailija
8/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisivuotiaat harvemmin ulkoilevat yksin puistossa. VARSINKAAN diabetes-lapset. Ei helvetti, toi on jo lapsen heitteillejättöä, sillä liikunta laskee tehokkaasti verensokeria.

Siltä varalta, että et trollaa: lapsi kotiinsa heti ja vakava puhe vanhemmille. Tuo on vaarallista.

Verensokeri ei saa laskea alle 4 mmol/l, lapsi osannee itsekin neúvoa mittarin käytössä.

Vierailija
9/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut puistossa ja ei ole siellä ottanut välipalaa, todennäköisesti hänellä on mukana jokin pillimehu tai leipä tms ja hän syö sen sitten teillä. Ylipäätään normaali välipala leipä/jogurtti/maito on sopiva välipala. Mutta toivottavasti saat äitiin yhteyden, että voit kysyä häneltä suoraan sopivaa välipalaa puistohetken jälkeen.

Vierailija
10/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole vain yhdestä kerrasta, tämä on toistuva tilanne.

Lapsi ei mitannut itse, vaikka asiasta muistutin. Itse haluaisin neuvoja.

ap

Vierailija
11/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika uskomatonta tosiaan, jos 5-vuotias db-lapsi ulkoilee yksin, varsinkaan, jos ei itse huomaa/tiedä, milloin pitää mitata! Minä ainakin annan selkeät ohjeet kaikille aikuisille, jotka vähänkin ovat tekemisissä tyttäreni kanssa. Eri asia sitten, kun ikää tulee lisää, niin tyttö oppii huolehtimaan itse itsestään.

Aika hurjalta kuulostaa...

Vierailija
12/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti: lapsen vanhemmat ovat aika vastuuttomia. Täälläpäin monilla diabetes-lapsilla on esim. päivähoidossa avustaja (ryhmäkohtainen, mutta silti), koska tuon ikäisen ei voi oletaa vielä itse valvovan vointiaan ja ennen kaikkea osaavan toimia, jos verensokeri laskee yhtäkkiä vaarallisen alas. Missään nimessä lasta ei lähetetä puistoon ja sieltä mahd. minne-tahansa outoon kotiin leikkimään!

Vähintäänkin lapsella pitäisi olla evästä repussa ja kyetä itse mittaamaan verensokeria JA kantaa kännykkää, josta vanhemmat saa hätätilassa heti kiinni.

Diabetes EI ole leikin asia. Siskonpoikani on jo aikuinen mies, 24 v. ja silti hänelle sattui läheltäpititilanne hiljattain. Meni insuliinipumpusta huolimatta huonoon kuntoon, ja ensiavussa meinasivat antaa väärän ensiavun.

Vierailija
13/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes ei ole mikään kummajainen mutta kyllä kuulostaa vähän "leväperäiseltä" antaa lapsen olla puistossa ja sitten kylässä ilman, että edes suunnilleen tietää missä tuon ikäinen on. Toivottavasti lapsi tulee teille toistekin ja vanhemmat ohjeistavat sinua välipalan antamisessa. Semmoista jos tässä ohjeistaisi, että hänen kohdallaan vanhemmat kuitenkin huolehtivat (?) insuliinin pistämisestä, joten insuliinin puutteesta hän ei kärsine. Jos hän liikkuu kovasti tai ruuasta on pitkä aika, ainoa häntä uhkaava asia on matala verensokeri. Jos joskus tapaat tämän lapsen tokkuraisena tai muuten omituisesti käyttäytyvänä, voit antaa hänelle esim. tuoremehua. Hänen pitää kuitenkin olla hyvä kuntoinen, että voi juoda sen turvallisesti. Älä silloin laita häntä kotiin vaan yritä jotenkin tavoittaat vanhemmat tai jos se ei ole mahdollista ei kait siinä muuta voi kuin hakeutua päivystykseen.

Vierailija
14/14 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään mihinkään - omalla pihallakaan ei vielä ulkoile yksin, mutta tietysti muista syistä kuin sairaudestaan (kaikenlaisia hyypiöitä liikkuu täällä toisinaan, eikä pihalla juurikaan ole oman talon ihmisiä koskaan).

No mutta siis asiaan: minusta tuo ap:n tilanne tosiaan haiskahtaa lapsen heitteillejätöltä. Meillä on välipala 2,5 tunnin välein, ja tosiaankin seuraan lasta tarkasti jos ohjelmassa on ollut yhtän reippaampaa ulkoilua tms. Ei lapsi osaa oikein vieläkään itse ilmaista tilaansa, kun verensokeri laskee liian alas (vasta tuossa 2-2,5 paikkeilla alkaa melko varmasti ilmoittaa huonosta olosta, joskus ei silloinkaan...). Kun verensokeri laskee reippaasti alle 4:n, on jo todella kiire saada glukoosia.

Eikä ainakaan meidän lapsi ymmärrä kellonajoistakaan mitään, että osaisi yhtään rytmittää syömisiään - siksi senkään varaan ei voi laskea.

Kannattais varmaan ilmoittaa ap:n tapauksesta "jonnekin" - siis tiedätte kyllä, että minne.