<3 <3 Kesäkeijujen vko 15 <3 <3
Varhainen lintu madon nappaa... vai ehtikö joku jo polkaista viikkopinon käyntiin??
Kommentit (36)
Piti jotakin asianlaidasta kirjoittaa, mut meni tuohon kämmentämiseen tän mamman keskittyminen... :P
Pitää koittaa koota ajatukset ja palata linjoille parempana hetkenä...
Nyt mukavaa alkanutta viikkoa KEIJUT!!!
Luuk@ ja Oiva 28+
Heips!
Jaksamista kaikille, jotka on jo joutunu jäämään saikulle. Teitä tuntuu olevan jo aika monta. Itse koen välillä jopa huonoa omaa tuntoa, kun edelleen on vointi mitä mainioin. Ei ole mitään kipuja tai supisteluja. Viikonloppuna oltiin miehen sukulaisten luona ja he huolehtivat kauheasti voinnistani, olisin itse kantanut kassini, mutta heti he huomauttivat miehelleni, että eihän nyt raskaana oleva saa noin painavaa kantaa... Ja kassi ei ollut kovin suuri, vaan ihan normi putkikassi puolillaan tavaraa. En viitsinyt mainita, että perjantaina kannoin petivaatteet (parisängyn paksu petari mukaanluettuna) pihalle ja tamppasin ne.
Neuvola-aika on torstaina. Siellä on ihan kiva käydä, vaikka ei nyt mitään ihmeempää olekaan.
Kestovaippoja pesin eilen toiseen kertaan. Ne kun on ihan uusia ja olen kuullut, että imuteho on parhaimmillaan vasta useamman pesun jälkeen. Meinaakos muut kestoilla? Itse ajattelin, että jaksamisen mukaan kestoillaan, mutta kylässä käytetään kertakäyttövaippoja. Jostain luin kestoilusta hyvän jutun ja siitä jäi mieleeni, että kerran päivässä käytetty kestovaippa tarkoittaa vuodessa 365 vaippaa vähemmän kaatopaikalla. Eli osakestoilukin kannattaa!
Äitiyspakkaus pitäisi tulla tällä viikolla. Onko joku jo saanut 09 pakettia, vai vieläkö jaellaan 08 - mallia?
Jeps, jatketaas taas töitä...
Minä80 ja masu-asukki 30+2
on kyl joo hassua että mullakin vaihtuu tuo viikko tiistaisin ja huomenna olisi sitten 32+0. Näin se aika vierähtää. Nyt en muista kuka viime viikolla kyseli tuosta vuodosta multa mutta ei mulle kyl kukaa ole sanonut mitään. Välil oikee häiritsee kun lurahtaa housuu. Pakko oli ostaa töihinkin extra alkkareita kun tuntuu et rupee jo haisee kesken päivän. Pikkuhousun suojia en voi käyttää kun heti on hiiva jos hautuu. Esikoisella mullakin nousi tuo valkuainen pissassa mutta sitten todettiin että valkovuoto on niin runsasta että sitä oli erittynyt pissiin.
Taas on supparit palanneet. olihan tuossa kolme päivää rauhallista. Saas nähdä meneekö tämä raskaus loppuun asti. Toisaalta niin kuin moni on täällä jo maininnutkin että olo alkaa olemaan tukala ja itsekin toivoisin että vois jo liikkua normaalisti. No vaavin kannalta tietysti parempi että kasvaa rauhassa. Nyt taitaa olla masuasukilla hikka kun alavatsa jumputtaa tasaisin väliajoin.
Joku ihmetteli harvoja neuvolakäyntejä viimeviikolla. Mietin vain että joillain paikkakunnilla taitaa olla aika tiuhaan tahtiin lääkäreitä yms. Mulla ei ole ollut periaatteessa yhtään kontrollikäyntiä lääkärillä. Pari kertaa olen päässyt lääkärille kun on ollut vaivoja. Neuvola käynnit on kyllä nyt tiheentyneet. Nyt muuttui kolmen viikon välein tapaamisajat. Nyt seuraavan kerran jälkeen on viikon välein neuvolat.
No joo nyt on vissii jatkettava töitä.
t. tr 31+6
Olin viikonloppuna kävelyllä molempina päivinä, sellanen parin kilsan kävely tosi hitaalla tempolla. Kun tulin kotiin, munasarjat meinas räjähtää. Sellanen kipu kun olis menkat ollut, olis pitänyt päästä lattialle ihan kippuraan makaamaan... Mikään ei tuntunut auttavan (asento) ainoastaan ajan kanssa hävisi. Onko jollain jotain samanlaista ollut? Emmä oo huolissani, mutta kun en viittis tällä asialla kätilöäkään vaivata. Supistuksia ne kivut ei voineet olla, sillä se oli ihan tauotonta eikä mun maha mihinkään kovettunut.
Me ollaan pähkäilty vaunujen kanssa koko viikonloppu. Me oltiin jo valittu kaksi ehdokasta (meidän auto on tosi pieni konttinen, joten vaunut on ostettava sen perusteella mitä sinne sopii..). Mutta kun käytiin niitä kattomassa ja sovittamassa, kummistakin piti ottaa yks pyörä irti jotta mahtui konttiin. Täällä on aika vähän vaihtoehtoja, kun haluan kunnon pyörät, enkä sellasia matkarattaiden pyöriä, sillä haluan kävellä vaunujen kanssa muuallakin kun asvaltilla. Täällä kun vauvojen kanssa ei ulkoilla (ainakaan niitä ei missään näy). Ne on turvakaukalossa, joka on kiinni matkarattaissa tai sitten se turvakaukalo on sellanen vaunukoppa, jonka voi laittaa autoon kiinni. Mä en sellasesta ratkasusta jostain syystä pidä.
No keksittiin sitten sellanen ratkaisu.. Tammikuussa kun meidän kummityttö oli täällä omien matkarattaidensa kanssa, ne rattaat a) tuli kolme päivää matkustajien jälkeen b) olivat rikkoutuneet koneessa (en siis suosittelen Charles de Gaullen kenttään :) , joten lentoyhtiöhän korvasi uudet rattaat. Ne vanhat jäi siis tietysti tänne. No mies niitä tutkaili ja nyt ne on miltei korjattu! Ostamme niihin sopivan turvakaukalon, sillä ne menevät tosi pieneen tilaan ja mahdollistavat meidän lähtevän jonnekin reissuunkin (siis että myös matkatavaroita mahtuu konttiin). Kaukalo on vielä onneksi saanut hyvät arviot testeissäkin. Ja minä saan vaunuiksi ihan "oikeat" vaunut! Alan kallistua suomalaisten Jovien puoleen. Aika hyvä mieli nyt.
Hui, paljon tekstiä näin viikon alkuun.
Voimia ja aurinkoa täältä etelästä! (Pakko mainita, kun ilmoista joku puhui, että täällä varjossa +19..)
maitoparta ja Soma 31+1
Luuk@: Joo, tajusin kun olin matkalla sinne, että Hullut päiväthän on vielä käynnissä...huoh...ihmisetkin menee ihan hulluiksi;)
Candy78 tervetuloa mukaan kirjottelemaan:)) Niin ja tsemppiä keskiviikon lääkäriin:) Me mennään myös ke lääkäriin, tosin sen takia, että kohdunpohjankorkeus on ollut 28cm ja menny jo tovin aikaa yläkäyrien yläpuolella...
helmi79: Ilmottele sitten kumman pakkauksen sait:) Mulla paperit vieläkin pomolla täytettävänä, joten laitan paperit varmaan viime tinkaan menemään, mutta ois kiva tietää vähän, että kumpaa jaetaan about kuun puolivälin paikkeilla ja sen jälkeen...
Niin ja tosta valmennuksesta...meillä on neuvolassa perhevalmennus 21.4 ja 28.4, mulla viikkoja silloin ekal kerral on sitten 30+2...! Lisäksi on sitten se tutustuminen kätilöopistoon...mut se piti itse varata muistaakseni joku 6 viikkoa ennen laskettua aikaa!!:)
tonttis: Mä luulen, et mul ei mee pian mitkää vaatteet enää päälle;) Yksi äitiyspaitakin alkaa jäädä pieneksi kun nousee liikaa mahalta...! Ulkohousut ostin äitiysmalliset käytettynä ja ne onneksi menee päälle, mutta mitkään muut talvi/kevätvaatteet ei sitten menekään...Fleecetakin kanssa tarvii alkaa kulkemaan kun takit ei mee enää kiinni, heh!;)
Ihanaa, että kysta oli kadonnut ja siitä saa toki ollakin ERITTÄIN ILOINEN JA ONNELLINEN<3 Olen helpottunut sun puolestasi!!
minä80: Kiitos:) Mä elättelen vielä toivoa, että töihin menisin, mutta epäilen kuitenkin...eilen kävin kirpparilla kävelees, niin supisteli ihan mielettömästi :/ Äläkä ihmeessä pode minkäänlaista huonoa omaatuntoa, että voit mainiosti=) Ole vaan kovin onnellinen ja nauti <3 Kestoilusta....hmm...mä haluisin kestoilla, mutta mun mies on ylitsepääsemättömästi sitä vastaan...(en tiedä oikein miksi) haluisin just osa kestoilla, mutta katellaan nyt...aattelin kyllä äitiyspakkauksen vaippoja ainakin testailla ja kokeilla...!Ostin kyllä paketin vaippoja, mitkä on kai vähän ekologisempia (nature babycare) ja niitä ajattelin sitten käyttää, jos kestoiluun ei mies taivu;)
m_maitoparta: Mulla ollut välillä ihmeellisiä "kipukohtauksia", tulee olo kun menkat ois alkamassa, kouristelee mahassa ja tuntuu alaselkäkipuna ja ei oo missään hyvä olla...eikä siihen mikään oo auttanut kun aika...!Outoa, tiedä häntä mikä se sitten on...
Ja kiva et ootte saaneet vaunu-ratkaisun tehtyä:)) Mitä jovin vaunuja oot miettinyt?! Me ostettiin Oran saagat...kovasti himottais ne kasata, mutta vielä oon malttanut antaa niiden olla paketissa:))
Niin ja NAUTI auringosta....täällä on HARMAAAAAAATA!!!
Meille ei kuulu kummallisempaa...aika samanlaista aherrusta...eli kotona olemista...tänään oon vähän siivoillut ja ajattelin kohta lähteä viemään postiin kirjeitä ja paketteja kummilapsille=) Vauveli on ollut kovasti mukana taas tänään...herättii äidin kuudelta terävillä potkuilla, sen jälkeen on meinannut punkea itsensä mahan läpi muutamaan otteeseen...;) Jännästi tunsi kun se oli kokonaan vasemmalla puolella ja oikea puoli oli ihan pehmeä...=) Keskiviikon lääkäriä odotellaan kuumeisesti....
Nyt laittamaan jotain purtavaa...
Anneh ja pieni 28+1 <3
Mitähän ihme kipuja mulla on aina aamuisin, tuntuu että häpyluu repee ja mahaa viiltää niin perkeleesti.. :/ Mut menee se sit ohi heti kun nousee. Tänään on kyl sit ollukin koko päivän kipee masukin, ihan ku olis tehny vatsalihasliikkeitä tai jotain treeniä eilisen. Kummastuttaa vaan nämä, ettei vaan mitään olis vialla.. :/ Noh, perjantaina oli neuvola, ja siellä oli kyllä kaikki ok, pissat ja sydänäänet ym.
Onko muilla ollu tämmösiä kipuja??
Anneh: Mulla on ainakin ollut noita samoja kipuja, oon huomannut että johtuu mulla ainakin selästä. Se laukaisee tollaset kivut, jos vaikka istuu hieman huonosti. Tosi kamala kipu tuokin. Lämmin auttaa mulla, kun lämmitän jyväsäkin ja laitan masulle tai selkään niin helpottaa. :)
Että tämmöstä tänään. Kumpa nyt helpottais nuo kivut. Meinas itku tulla aamulla.. :(
-Meevi ja juniorijäbä 32+0-
Kuulumisia täältäkin taas vaihteeksi, kun en olekaan saanut puoleentoista viikkoon kirjoiteltua. Vuokatin reissu silloin viikko takaperin meni tosi hyvin, teki hyvää koko porukalle.
Joku odotteli äitiyspakkausta tulevaksi tällä viikolla. Minulle se tuli tänään ja oli vielä se vuoden 2008 versio. Toisaalta olisin ehkä mieluummin halunnut sen 2009 version niin olisi ollut samaa "vuosimallia" kuin masuasukki, mutta toisaalta taas tuo 2008 versio oli parempi koska siinä oli mukana tuo vanupuku. Minä kun en villaa kovin herkästi lastenikaan päälle ainakaan ihoa vasten laita, koska se minua itseäni kutittaa niin se 2009 pakkauksen villahaalari ei olisi ollut paras mahdollinen vaihtoehto meille. Kaikenkaikkiaan se 2008 pakkaus on ihan kiva. Vaatteet ovat mielestäni kivemman värisiä livenä kuin mitä ne olivat netin kuvissa, mitä nyt makuupussiin olisin kaivannut lisää väriä. Tyytyväinen joka tapauksessa pakkaukseen olen.
Täällä on myös ongelmana takkien sopivuus. Kaksi toppatakkia (toinen oma, toinen miehen) menee vielä päälle, mutta kun toppavaatteet alkavat ajoittain olla jo liian kuumat. Ja kesätakki taas on vielä vähän liian ohut. Sopivaa välikausitakkia ei sitten olekaan. Joten liikuskelen sitten milloin missäkin. Pari fleecetakkia on ihan sopivia vielä, mutta ne on niin koirankarvaiset ettei niillä ilkeä lähteä minnekään ilman koiria. Eikä nuo karvat lähde riittävän hyvin edes pesussa. No jospa tässä jollakin tapaa pärjäisi loppuajan. Taidan käydä pääsiäisenä isän vaatekaapilla josko sieltä löytyisi jotain sopivaa. Voi olla kyllä että ei löydy. Ovat varmaankin malliltaan sellaisia etten ilkeäisi niitä ihmisten ilmoilla pitää vaikka ne päälle sopisivatkin. Mutta pitää se tilanne kuitenkin varmistaa. Ei se ota jos ei annakaan.
Kestoilusta. Me tulemme mitä ilmeisemmin osakestoilemaan, niin teimme esikoisen kanssakin. Yöllä, kyläreissuilla ja pitemmillä ulkoiluilla käytämme kertiksiä, mutta normioloissa kotona kestoja. Tuo systeemi toimi esikoisella hyvin. Kestoilu ei yöllä meillä oikein tuntunut onnistuvan kun aina oli vaatteet märkänä tai sitten piti vaihtaa monta kertaa yössä. Kertikset pitivät pissan paremmin. No aika näyttää mihin tämän tulokkaan kanssa päädytään.
Esikoinen (täyttää heinäkuussa 5 v.) tuntuu vähitellen reagoivan siihen että perheeseen on tulossa yksi jäsen lisää. On niin kovasti äidin perään, halailee ja pussaa ja jatkuvasti on äitiä ikävä. Kyseleen koko ajan milloin hän saa jäädä hoidosta pitkälle lomalle. Ja mieltään osoittaa myös välillä varsin rajusti, hakee varmaankin sillä huomiota. Ja voihan siinä olla jotain normaalia uhmaikääkin mukana kuvioissa.
Joo, pitäis vissiin kohta lähteä iltatoimiin että sais poitsun petiin.
Heinäminkki + kaveri rv 31 tasan
Kerrankin ehdin tänne jo maanantaina. Jee.
Tulin juuri tennistunnilta, ja vaikka mukavaa olikin, niin täytyy myöntää, että aika lailla kevään viimeisiä treenejä varmasti nyt viedään. Olen oppinut jo pelaamaan erittäin rauhallisesti ja vatsaani varoen, mutta tänään kipua alkoi tuntumaan jossain ihan uudessa paikassa, tyyliin jalkojen välissä mutta ei ihan siellä itsessään. Onko kellään kokemuksia tällaisesta?!?
Missasin jo, kenellä oli niitä menkkakivun tuntuisia kipuja, mutta mulle ainakin sano terkkari viimeks et jos sellaisia tulee niin kannattaa ottaa yhteyttä, kyseessä on luultavimmin jokin tulehdus. Mutta toivottavasti siellä on jo helpottanut!
Ja kuka kysyi vuodosta, niin täällä on ainakin yksi kohtalotoveri. Aivan järkyttävää lorinaa välillä, etenkin aamuisin kun nousee sängystä. Oon nyt joutunu käyttämään phs:ia joka päivä, pitää toivoa ettei se hiiva iske seuraavaksi :| Mutta hyvä kai että limakalvot toimii tehokkaasti...
Jep mutta lähden tästä saunaan, hyviä vointeja kaikille!
AnumaamunA & pikkuinen 31+1 (viimeksi taisin liioitella viikolla...)
Minä olen nyt viikon lomaillut vanhempieni luona esikoisen kanssa. Ihanaa on ollut tavata kavereita ja olla passattavana =) Kevät keleistä olen nauttinut kovasti, jäällä ollaan käyty kävelemässä ja tänään käytiin laavulla paistamassa makkaraa.
Olen kyllä hieman kateellinen Maitoparralle kun hän saa noin lämpimissä ilmoissa lekotella ;)
Arvatkaas mitä huomasin tänään?! Mulla tihuuttaa rinnat jo maitoa tai jotain sen suuntaista! Toivon vain että se ei tarkoita sitä että kroppa valmistautuu jo synnyttämään! Onko kellään muulla ollut moista?
Kestovaipoista: Toisaalta haluaisin kestoilla, mutta samalla hirvittää se aika ja vaiva mikä niihin voi mennä.. En oikein tiedä. Jos joku tois mulle valmiit vaipat ja opastais kädestä pitäen miten niiden kans touhutaan niin voisin hommaan ryhtyä. Olenko kenties hieman laiska...
Äitiyspakkaus: Me otettiin pakkaus rahana. Esikoisen vauva-ajan vaatteet ovat vielä tallessa ja niitä on riittävästi ja poikia kun ovat molemmat niin samat käy vallan mainiosti. Ostin kyllä tulokkaalle uudet vaatteen puettavaksi kun kotiudumme. Lisäksi pitäis hommata jonkunlainen haalari/ulkoiluasu. Esikoinen kun syntyi talvella niin silloin oli toppapuku käytössä ja sitä ei toivon mukaan juhannuksena tulla tarvimaan ;)
Terveisin Rainy (jolla on viikkoja vissiin 29+3 vai onko niitä jo 30?)
Meevi: minulla on muutamina aamuina ollut aivan mieletöntä viiltävää mahakipua kun olen herännyt, mutta häpyluissa asti se ei ole tuntunut. Todella ikävän tuntuista se on ollut ja jopa pelottavaa, mutta on sitten kuitenkin mennyt päivän mittaan ohi.
Anneh: se siis ilmeisesti on niin, että minun valmennukseni ovat oudon myöhään, kun ensimmäinen siis vasta 33+0. Noh eiköhän sitä ehdi tuolloinkin. Malttamattomana odotan joka työpäivän jälkeen, että postista olisi tullut pakkauksen noutolappu..mutta vielä ei ole näkynyt. Kerron kyllä sitten kun sen saan kumpi tuli. Joku oli juuri kyllä vielä saanut tuon 08 versio, joten ehkä meillekin vielä sellainen tulee.
Vietin tänään gradunteko päivän, ja hitto että sen vääntäminen on tuskaista. Niin kovasti haluaisi tehdä jotain valmistelujuttuja ja nautiskella tästä maha-ajasta ilman töitä tai gradua. Mutta vielä olisi viisi viikkoa töitä jäljellä ja luulenpa, että gradun kanssa pakertaminen venyy jopa vielä pidempään..pakko kuitenkin koittaa se kokoon puristaa...sikäli mikäli tämä pikkuinen mahassa viihtyy loppuun saakka.
Pahemmin en ole valmistelujakaan vielä tehnyt, koska meillä saattaa olla vielä muutto edessä kesäkuun alkupuolella. Siis, jos eilen tehty tarjous asunnosta menee läpi. Laitoin kuitenkin ensimmäisen koneellisen pikkuvaateita pyörimään hetki sitten, että olisivat edes puhtaana puhtaana viikattuina, jos tarvis vaateille tulisikin ennen mahdollista muuttoa. Hieman kyllä jännittää päästäänkö uuteen asuntoon vielä ennen kesä tuloa ;-)
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
Helmi ja papu 29+5
kyllä meevi mulla on ollut tosi kovia kipuja häpyluissa. Tuolla jo viime viikolla kyselin ihan samaa että onko muilla tuntemuksia myös. Jos kyljellään nukkuu ja ja sit satut liikauttamaan jalkaa liian nopeasti toiseen asentoon niin tuntuu että joku kudos repeää kahtia alapäässä. Nyt kun olen töissä noussut tuolistakin niin tuntuu repivää kipua alapäässä. Muistelisin että esikoista odottaessani oli samanlaista repivää kipua toki vähän myöhemmillä viikoilla mutta kuitenkin alakerta valmistautuu jo synnytykseen. Toivottavasti tämä tarkoittaa helppoa ja nopeaa synnytystä kun paikat on jo nyt avautuneet liitoksistaan...heh.
Kyllä tässä jo vähän alkaa jännittämään se synnärille lähtö. Nyt kun jo periaatteessa tietää mitä se on mutta kuitenkin se voi olla täysin erilaista kuin aiemmin. Mielessä pyörii toki myös kaikki puudutteet yms mitä tässä uskaltaa ottaa. On tämä hassua.
Nyt mun pitäis rupee tekee ennusteita yök..onneksi tämä rumpa kohta loppuu noin vuodeksi.
t. tr 32+0
Heti alkuun on:aa:) Neuvolassa tuli käytyä eilen. Kaikki oli ok, hemoglobiini laskenu 111:sta ja rautaa tarvis alkaa syödä. Milloinkohan mä olisin syömättä sen kaks tuntia, että imeytyis parhaiten.:) Tuntuu että syön vähän jotain koko ajan. Sf-mitta oli 26, on noussut tasaseen. Painoa on tullut reilut 3kiloa ensimmäisestä punnituksesta. Seuraavan ajan sain nyt sit kahden viikon päähän.
Joku puhu maidon erittymisestä.(Sori, en muista nimimerkkiä) Mulla on jo useemman viikon tullut rinnoista sellaista maidontapaista. esikoisesta alkoi muistaakseni samoihin aikoihin ja hän syntyi rv41+5, eli silloin ei ainakaan ennakoinut aikaista synnytystä.
Nyt on pakko mennä
Hippiainen rv29+6
Voin ihan rehellisesti sanoa että meinasin juuri kuristaa KELAN AKAN!!!!!!
Aina siellä on eri akka vastassa ja AINA myös eri informaatiota samasta asiasta!!!! Tuntuu että pää räjähtää! Äitiyspäivärahasta taas hieman käytiin keskustelua..kun olen nyt joutunut sairaslomalla olemaan.KOLME akkaa on sanonu, ettei sairasloma-aika vaikuta alentavasti äitiyspäivärahaan. Mulla lasketaan siis edeltävän 6kk työtulon mukaan se! Ja tämä nyt sitten sanoi että kyyyyyyyyyyyllä se vaikuttaa..ja laski YLI PUOLET pienemmän äitiyspäiväraha-arvion mulle, mitä nämä kolme muuta!!!!!! Ja edellinen akka kenen kans asioin sanoi ettäpäätös tulee KOLMEN viikon sisällä!!!!!Eli pitäis ensi viikolla tulla! NI TÄMÄ sanoi että eiiiiiiiiiiiiii se sulle tule kun vasta juuri ennen laskettua aikaa!!!!????? Menin kelalle ensimmäisen kerran kyselemään äitiyspäivärahasta HETI kun tulin raskaaksi...JOLLOIN olin vielä opiskelija...Kelan akka itse sanoi että nyt sun kannattais saada 6kk työsopimus, jolloin äippäraha lasketaan sen mukaan! Ja varmuuden vuoksi samaan syssyyn hoksasin kysyä, että entä jos en pysty niin kauan työtä tekemään!???SANOI että..silläei ole mitään väliä...KUNHAN sinulla on 6kk työsopimus!!! Minähän hommasi 6kk työtä puoli väkisin....joka ei ole edes omaa alaani ja työmatkakin 200km edestakaisin!!!!!!!Mutta vastineeksi sain hyvän palkan!NYT tämän akan mukaan sitä ei edes lasketa nyt tästä, KOSKA on tullut sairaslomaa!!!!! Osaako kukaan sanoa tähän mitään? Voiko tämä olla totta????
Vihainen sinniäinen=(
Ensinnäkin kiitoksia kaikille niille, jotka kommentoivat sf-mitasta. Rauhoitti lukea niitä, etenkin siitä tapauksesta (Helmi?), jossa muutaman päivän sisällä oli mitattu ihan eri luvut.
Sinniäinen: Voi ei, mikä juttu! Mulla on aikoinaan opiskeluaikana mennyt hermot Kelan kanssa, joten tiedän tunteen... On ainakin mun oikeustajun vastaista, jos tuo sairasloma vaikuttaisi tuen suuruuteen. Toivottavasti ne ensimmäiset neuvojat olivat kuitenkin oikeassa.
Maidon noususta oli puhetta. Mulla on jotain vaaleaa eritettä ilmestynyt rintoihin (enemmän kylläkin kiinteää kuin nestemäistä) jo joitain kuukausia sitten. En usko, että maidonnousu ennakoisi vielä synnyttämistä.
Vaippapolitiikassa ollaan varmaan samoilla linjoilla kuin moni muukin täällä. Eli molempia vaippoja luultavasti tullaan käyttämään. Mä suhtauduin aluksi aika nuivasti noihin kestovaippoihin. Olin vähän sitä mieltä että ekologinen voi olla tuhannessa muussa kohtaa ennemmin kuin siinä, mutta nyt olen kyllä jo vähän myötämielisempi. SIitä on ollut nyt niin paljon juttua joka paikassa, että ilmeisesti asennekasvatus on alkanut mennä meikäläisellekin jakeluun.. :)
Eipä kai siis muuta kuin hauskaa viikon jatkoa kaikille.
t. WilmaL 30+0 (huh, alkaa jo kolmosella!)
...olen tänään saanut huonoja uutisia. Tai oikeastaan jo eilen, kun olin neuvolassa niin alkoi ahdistamaan. Jollain muulla oli ollut pienen sf-mitan kanssa murheita, mutta mulla ongelma on päinvastainen. Eli mulla on nyt tullut lähtöpainosta painoa jo 16 kg, joista viimeisen 3 viikon aikana on tullut 1300g/viikkovauhtia. En ole lihonnut muualta yhtään, áinoastaan mahasta, muuten olen edelleen hoikka. Ei siis yhtään normaalia!? Sf-mitta oli jo viime neuvolassa 30 (raskausviikolla 27) ja nyt raskausviikolla 31 se oli noussut 33:een. Eli aivan jossain " ei käyrällä"!? Terveydenhoitaja alkoi selittämään mulle vaan, että tää vauva on vaan kasvanut hyvin.. Ja ehkä laskettuaika onkin laskettu väärin... Arvatkaa alkoiko ahdistaa, että minkäkokoinen vauva mun masussa oikein on, ja minkäkokoinen siitä oikein tulee, kun laskettuun aikaan on vielä runsas 2 kuukautta?! Ja muutenkin olen kärsinyt synnytyspelosta (just viime viikolla olin ekaa kertaa siellä pelkopolilla tän synnytyspelkoni takia). Vauvan isokoko ei mitenkään helpota tätä synnytyspelkoasiaa..
No, soitin sitten tänään yksityiselle gynekologille ja sain peruutusajan tälle päivälle, koska halusin tarkistaa, onko vauva tosiaan niin iso ja miksi se on niin iso. Selvisikin, ettei vauvan koko ole normaalia suurempi, vaan mulla on lapsivettä poikkeuksellisen paljon! :( Huono asia tässä on se, että syytä siihen ei vielä tiedetä, ja pahimmassa tapauksessa se voi tarkoittaa vaikka jotain kromosomihäiriöitä (tosin gynekologi sanoi sen olevan epätodennäköistä koska aiemmissa ultrissa & sikiöseulonnoissa ei mitään poikkeavaa löydetty). Nyt sain kuitenkin lähetteen äitiyspolille seurantaan & lähempiin tutkimuksiin. Mieli on maassa, kun olen luullut että kaikki on koko ajan hyvin, kun itse olen voinut niin loistavasti ja vauva on liikkunut tosi paljon & ollut joka päivä todella aktiivinen jne. Toivottavasti vauvalla nyt vaan olis kaikki hyvin... Nyt on kuitenkin vaarana, että vauva ei välttämättä olekaan terve...
En jaksa kirjoittaa tällä kertaa enempää,
Fanny81 + salamatkustaja (rv 31+1)
Sinniäinen: eihän tuo viimeisimmän kelan tädin laskentatapa voi olla totta! Sullahan on voimassa se työsopimus, onhan tuossa oltava joku juttu, koska eihän kukaan voi etukäteen tietää joutuuko sairaslomalle vai eikä tietty kuink pitkälle sellaiselle! Sinuna menisin tarkastuttamaan sen vielä uudelleen. Oletko toimittanut työnantajalta palkkatodistuksen (arvion) viimeisen 6kk ajalta? Käittääkseni se äitiyspäiväraha lasketaan tuon todistuksen pohjalta.
Viime yönä jäi yöunet olemattomiin, kiitos levottomien jalkojen ja masun asukin hillittömän myllertämisen. Yöllä tuli jopa itku kun väsytti niin kovin eikä uni vaan tullut silmään...no onneksi päivällä olen kuitenkin ollut yllättävän virkeä ja sain jopa melko paljon aikaiseksi.
Ei ollut vielä tänäänkään tullut postista äitiyspakkausta, tulis nyt jo!
Terkuin malttamaton Helmi ja papu 29+6
Fanny81:lle oli pakko tulla kommentoimaan....
Mullahan mitattiin 25+3 viikoilla kohdunpohjan mitaksi 28cm ja mentiin yläkäyrien yläpuolella. Viikolla 27+2 edelleen toi mitta 28cm ja käyrien yläpuolella... =/ Ahisti mielettömästi ja neuvolassa kyselin siitä sitten et minkä takia mahdollisesti, niin se sanoi, että yksi mahdollisuus on, että lapsivettä on enemmän kun normaalisti, tai että on isompi vauva, mutta yhdeksi epäili just jotain ruoansulatuskanavan ongelmaa...mutta sanoi myöskin, että voi olla että ei ole mitään noista ja että vauva voi olla ihan terve ja normaalia, eikä missään mitään vikaa..! Toisilla vaan kasvaa kohtu nopeammin!!
Sulla ei sitten ilmeisesti neuvolasta laitettu jatkotutkimuksiin?!?
Mulla sitten taas laitettiin tosta ekasta mittauskerrasta lähete äitipolille tutkimuksiin, jotta saisin mielenrauhan. Ajatukset on vaihdellut...aluksi oli järkyttävää ja ahistavaa miettiä koko asiaa ja nyt oon onnistunut sen ehkä vähän taka-alalle tyrkkäämään. Meillä on huomenna aika kättärille jatkotutkimuksiin ja jännittää aikapaljon, että miten siellä menee...toivottavasti kaikki olis hyvin!!!
Ymmärrän täysin sun huolesi, kun olen samassa tilanteessa...mutta mä oon kans miettinyt, että eikö olis rakenneultrassa näkynyt jos jotain poikkeavaa ois ollut?!?! Yritä vaan rauhoittua ja keskittyä ajattelemaan jotain muuta(TIEDÄN, että ei ole helppoa!!!!)...ja toivottavasti saisit oikein pian sen ajan äitipolille jatkotutkimuksiin!!!!!
Tsemppiä ja paljon kannustushaleja sulle!!!!!!!!!
Tuuhan kertoileen fiiliksiä....ja miten jatko menee..!!
Anneh ja pieni 28+2
Joku kyseli tuosta maidontulosta..mulla on tullut nyt jo joku viitisen viikkoa sitä esimaitoa vai miksi sitä nyt sanottiin. Ja kuulemma ihan normaalia se on. Nyt sitä tulee jo enemmän, aina kun on esim. kyljellään sängyssä niin saa kuivailla ihan huolella. Peitotkin on kauttaaltaan märkänä.. :( Mies onneks ei oo moksiskaan, vaikka sen kainalossa ollessa aina maidotan sen.. :D
Ja noita kipuja häpyluussa on ollut myös tänään ihan HIRVEESTI! Yöllä meinas itku tulla kun en saanut unta ja sattu selkään sekä tohon häpyluuhun. Ennen oon ollut tosi kova nukkumaan ja tykännyt siitä, nyt alan jo vihaamaan koko puuhaa.. >:( Heti aamusta piti käydä verikokeissa kävellen parisataa metriä, niin oli melko tuskaista puuhaa ja sai purra hammasta koko matka. Toivottavasti se ei meinaa, että synnytys olis käynnistymässä...?? Neuvolatäti sano, että mulla on kohtu niin alhaalla, että voi tulla ongelmia siinä, mutta on synnytyksessä sitten hyötyäkin siitä.
Onko noihin kipuihin jotain lievityskeinoja?!
Huoh, sori tää tilitys. Tää päivä vaan on ollut taas aika helvettiä näiden kipujen kanssa.. :/ Yrittäkäähän muut tsempata siellä! :) Ja hyvät viikonjatkot!
-Meevi ja Juniori 32+1-
Ei osaa luontoäiti tuota keliä päättää, välillä kovin keväistä ja sit tulee taas lunta taivaan täydeltä. Sannoovat tosin että uusi lumi on vanhan surma, siihen luotamme...
...ei nimittäin mahu enää mikään talvivaate päälle miehen 56 numeron talvihaalaria lukuunottamatta, joten sillä on sit kelin sattuessa mentävä vaikka kirkkoon :o/ vauveli on majoittunut tällä hetkellä niin alas että tavallisten toppahousujen käyttö vetskari auki jättäen on MAHDOTONTA.
Lääkärintarkastuksessa kaikki ok (paikat pehmentyny, mutta kuulemma tavallista useamman lapsen synnyttäneelle) ja luvattoman hyvä mieli siitä, että kysta päästä oli kadonnut :o) kukapa sitä ei lapsensa terveydentilasta tietty riemuitsisi. Vaikka eihän sitä "lopullista" terveydentilaa pysty kukaan ennalta sanomaan, synnytyksessakin voi sattua vaikka mitä, mutta murehditaan sitä sitten jos ja kun on sen aika :o)
Pienestä sf-mitasta on ollu puhetta: sf-mittaan vaikuttaa myös odottavan rakenne, toisilla masu kasvaa enemmän ulospäin kuin toisilla joten ei kannata huolestua liian aikaisin!
Etukäteen jännäsin tuota uutta ä-pakkausta mutta nyt mieli hyvä kun otin rahan -ei ollu pakkaus mun mieleen....mutta toki hyvä starttipaketti sisältönsä puolesta. On noita tytön vaatteita kertyny vuosien mittaan...paitsi että jotain OMAA on ihan pakko uudelle tulokkaallekin hankkia ;o)
Johan tul löpistyä, potut alkaa olla pehmeitä joten nyt keitinvedet viemäriin ja kakaroita pukemaan aamu-ulkoilua varten *oispa luxusta jäädä sohvalle kellimään*
t. tonttis ja papu rv 32 (onko mahdollista??? Maanantaina toi rv mulla aina vaihtuu mut onks tää jo todellakin noin pitkällä???)