Kuinka vanha mielestänn "saa" virpoa? Mietin vaan. Itsellä on ekaluokkalainen tyttö
, niin mietin, kauanko hän vielä voisi virpoa.
Meillä kävi tänään yläkoululainen poika kaverinsa kanssa virpomassa. Mielestäni hän kyllä oli jo liian vanha. Eivät olleet pukeutuneet mitenkään erityisesti, paitsi toisella oli velhon hattu. Olivat vielä hyvin myöhään. Toivoivat kai, että kaikilta ovat karkit loppu ja rahaa jaettaisiin.
Eli vanhanko on sopivaa mielestänne virpoa?
Kommentit (15)
Itse miellän virpomisen 5-10 vuotiaiden puuhaksi. Nuorempi on mielestäni liian pieni, ellei sitten oli isompaa sisarusta mukana, yläkouluikäinen on jo liian iso. 11-12 vuotiaista osa on vielä ihan lapsia ja heille ilon suon, mutta jos homma on tehty ihan vain karkkien vuoksi ja se näkyy myös esim. asustuksessa, ollaan jo liian vanhoja hommaan.
Itse en lähtisi oman lapseni kanssa ovelle asti, joten siksi en ymmärrä ihan pienten virpomista, elleivät sitten tosiaan ole vanhemman sisaruksen kanssa, joka sitten sen varsinaisen virpomisen suorittaa.
Meillä kävi tänään kolme paria juurikin 5-10 -vuotiaita.
on niin, että jos on leikkimielellä virpomassa ja ei suutu, vaikkei saisi rahaa tai suuria munia, niin voi vielä virpoa koko alakoulun.
Viides- ja kuudesluokkalaiset virpojat kyllä vähän mietitytti tänään. Ja sitten kanssa on ikävää semmoinen, että jotkut virpovat työkseen, eli kiertävät kilometritolkulla, jotta tulisi ansiota ja vitsat ovat surkeita.
ap
kavereiden kanssa. Tätä ennen on vain käynyt "trullittamassa" Pohjanmaalla sukulaisissa ja mummolan lähinaapureissa. Mielestäni virpominen ja trullittaminen ovat ok niin kauan kuin lapset sitä haluavat. Meillä kävi tänään ihana ehkä 6-luokkalainen poika pienten sisarustensa kanssa omien sanojensa mukaan "vain henkisenä tukena", mutta ilolla hänellekin herkut annoin.
virpominen sopii ala-asteikäisille siis suunnilleen alle 13-vuotiaille. Kyllä moni vanhempikin virpoja panostaa siihen oksaan ja askartelee sen kunnolliseksi.
Isompikin toki voi olla, jos on esim pienten sisarustensa kanssa virpomassa, vähän niin kuin katsomassa pienten perään.
Ja tosiaan, pukeutunut pitää olla ja naama maalattu asianmukaisesti.
tietenkin asiaankuuluvasti pukeutuneena! Minua vähän ärsytti kun ulkomaalaislapset alkoivat rämpyttämään ovikelloja pari tuntia sen jälkeen kun normaalisti tullaan virpomaan ja ihan normaaleissa ulkovaatteissa. Eivät myöskään sanoneet mitään, olivat vain käsi pitkällä. Mutta toisaalta ymmärrän - he eivät varmaan oikein tajunneet mistä on kuin että ovi kävi kotona koko aamupäivän ja sitten iltapäivällä suomalaiskavereilla pihassa on karkkia... Annoin sen mitä löytyi kyllä. Mutta siis tämä meni ihan offtopic, oli vain tarkoitus kirjoittaa tuosta, että pukeutua pitää ja tulla oikeaan aikaan! Muuten minusta voi olla vähän vanhempikin lapsi.
kunnon vermeet päällä ja vaivalla tehty oksa.
kävi 5, 13 ja 14-vuotiaiden kavereidensa (sisarukset) kanssa virpomassa.
Olivat suunnitelleet reissua jo tosi pitkään ja satsasivat oksiin, viisi tuntia porukalla askartelivat. Puvut olivat ihan mielettömän hienoja, täydet kasvomaalaukset jne.
Mun mielestä oli vaan ihanaa, että viitsivät vielä innostua tuollaisesta, eikä tytöistä ole vielä tullut murjottavia teinejä ;)
Taatusti tuo joukko ilahdutti monella ovella, meilläpäin kun on niin harvaan asuttua, ettei montaa virpojaa näy..
Eilen meni puoli päivää vitsoja tehdessä, ostin Tiimarista kaikenlaista askartelutavaraa ja tytöt sitten kuumaliimalla innoissaan niitä tekivät. Asut mietittiin jos edellisenä päivänä, pukeuduttiin pääsiäismummoiksi ja kasvot maalattiin. Paljon, hurjan paljon tuli pääsiäiskarkkeja ja rahaakin. Moni vitsan saaja oli kehunut tyttöjen vitsoja, kun ne oli huolella ja vaivalla tehty.
Ihan siksi kysyn, kun mietittiin tänään esikoisen (5v) kanssa, voisiko kuopuksen (4v) kanssa käydä ilta-seitsemältä virpomassa kaverin perheen, jotka eivät olleet aamupäivällä kotona. Minä sanoin, että ei nyt enää voi. Esikoinen oli tosi pettynyt ja kertoi kaverin äidinkin harmitelleen pihalla sitä, että joutuivat missaamaan kaikki virpojat (ja uskon hänen olleen ihan vilpittömästi harmissaan) - hän ihmetteli, miksei voisi muka käydä, kun vaatteet saisi nopeasti päälle takaisin ja vitsojakin jäi kaksi. Ja minä vain toistelin, että ei nyt tähän aikaan enää ole tapana...
Eli mikä teistä on oikea aika? Viime vuonna saimme luumme liikkeelle vasta joskus kolmen aikaan iltapäivällä, kun kuopus nukkui päikkärit.
Niin ja minusta lapsi on oikean ikäinen virpomaan kun uskaltaa soittaa ovikelloa ja heiluttaa vitsaa ja osaa sanoa lorun (vaikka sitten vanhemman tukemana :)
seiskallakin käytiin, mutta siihen loppui, kun ylempiluokkalainen komea poika avasi oven ja antoi karkkipussin meille. Hävetti..
No, hänestä tuli vuosien päästä minun aviomies.
:)
itse käytiin kavereiden kanssa virpomassa vielä kuudennella luokalla ja oltiin tosiaan vielä ihan lapsia ja pukeuduttiin tietty ym. Yläkouluikäiset alkaa jo olla liian vanhoja tuohon touhuun..
puvut oli tarkkaan mietitty ja oksat tehty hienoakin hienommiksi - oli kuulemma viimeistä kertaa =)
Kaverini, jolla on myös ekaluokkalainen, on sitä mieltä, että tokaluokkalainen on jo liian vanha. Hän ei enää ensi vuonna anna lapsensa virpoa. On kuulemma alle kouluikäisten juttu.
Se yläkoululainen virpojapoika ei ollut enää semmoinen leikkimielinen ainakaan. Selvästi oli vain hyvä tienisti mielessä.
Vielä luen mielelläni mielipiteitä.
ap
vanhan perinteen mukaisesihan virpomassa kiersivät (yliopisto)teinit, rengit, piiat ja nuoret aikuiset ylipäänsä. Ja nimenomaan pukeutumatta mihinkään naamiaisasuihin. Kyllä mun mielestä siis parikymppinen voi käydä omaa mummoaan virpomassa, tai häntä pieneä hoitanutta naapurin tätiä. Mutta ei vieraita. Ja se palkkahan on aika lailla sivuasia, ne on nykyään niin pieniä verrattuna siihen, että ruokaa ja karkkia n muutenkin. Silloin joskus kun ei ollut, oli palkkioiden arvo suurempi.
Omaa lastani en ole päästänyt vieraita virpomaan koskaan. Tutuille vain, just mummolaan ja tuolle hoitaneelle naapurille. Siellä olisi saanut käydä tänäkin vuonna ja taisi käydäkin. On nyt viidennellä. Kavereinensa kävi myös meillä kotona virpomassa. Ei ollut pukuja, mutta koristeltu oksa kyllä. Minusta ehdottomasti parempi niin.