Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Supsiteluista saikulla rv27,miten saada 5v (ja mies) TAJUAMAAN??

Vierailija
12.12.2008 |

Ne ei vaan tunnu tajuavan kun mulle määrättiin sairaslomaa ja mielellään LEPOA!

Sanottiin erikseen ettei ennen kontrolliaikaa (2vkon päästä) kotitöitä,ei shoppailua,ei nosteluita,ei paljon mitään!!

5v poika on kotona ja vilkas tapaus,ymmärrän kyllä. Ei kuitenkaan mielestäni niin pieni etteikö ymmärrä jos sanotaan,että äiti on sairas ja äidin on levättävä nyt.

Kärttää kokoajan nousemaan ja antamaan sitä&tätä ja tulemaan sinne&tänne (esim omassa huoneessa huutaa et "mulla on asiaa" eikä voi tulla kertomaan sitä olkkariin jossa makoilen sohvalla)... osittain epäilen et "oirehtii"/on mustis kun tajuaa kyllä sen,että tää mun pystymättömyys johtuu vauvasta??

MUTTA miten tuo 28v sitten??!! Imuroi kyllä -> 22 pyynnön jälkeen... ei viitsi vapaapäivänään pedata sänkyä,ei leikkiä pojan kanssa... makaa vain sängyssä ja valittaa et "ei jaksa"...

On kyllä ollut flunssassa (mut ei kuumetta enää 2päivään...)

Ja mä oon kärttyisempi kuin ennen koska en oo tottunut vaan makaan ja olemaan tekemättä,joten myönnän kyllä,et tiuskahdan hiukan herkemmin... mutta en kokoaikaa enkä todellakaan joka asiasta,tiskit saa mun puolesta jäädä laittamatta jne

Apua kun pää hajoaa...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tilanne se, että perheessä on jo yksi keskosena syntynyt lapsi...

Ja nyt sitten olen ollut saikulla jo monta viikkoa... Aina saan kuulla kuittailua siitä, että kun en siivoa kun kerran olen kotona. Ja lapset vain istuvat telkkarin edessä tai pelaavat pleikkarilla. Pitäisi TEHDÄ jotain niiden kanssa. Mutta kun eivät ne aina jaksa piirrellä tai kuunnella lukemistanikaan ja ulos en SAA lähteä. Miten huonomuistisia toiset voivatkaan olla - luulisi herran muistavan sen miten kamalia olivat ensimmäiset viikot keskosen synnyttyä, kun ei tiedetty miten tulee käymään.

Minä en kuitenkaan toistamiseen sitä halua, joten nielen kyyneleeni ja puren hampaat yhteen ja makaan lahnana. Etsiköön seuraavan lapsensa äidiksi jonkun toisen, jos on sitä mieltä, että raskaus ei ole mikään syy makailla - vaikka lääkäri on määrännytkin lepoon.

Vierailija
2/18 |
13.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 14,on ollut pk:ssa mut nyt on jäänyt kotiin kun ei kukaan saa vietyä.. Mies menee töihin klo 04.00-05.00 :) En viitisi kuitenkaan tän takia vuoropäiväkotiin laittaa..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona oleiluun. Oletko kysynyt voisitteko saada sosiaalitoimiston kautta lapselle kyydin päiväkotiin, kun et voi häntä sinne viedä?

Vierailija
4/18 |
13.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koeta nyt vaan levätä oikeasti, etkä nouse turhan takia tekemään yhtään mitään! Ymmärrän että ärsyttää tilanne kyllä.

Tietääkö miehesi ihan oikeasti mitä voi tapahtua ja mitä siitä seuraa? Tuo sairaala-vaihtoehto on hyvä ottaa esille, ja myös pientä faktaa keskoslapsista. Mitkä ovat selviytymismahdollisuudet, miten pitkä sairaala-aika vauvalla (menee yleensä sinne lähelle laskettua aikaa ) jne. Että kannattaa nyt tässä vaiheessa kyllä tehdä kaikkensa jotta vauva pysyy masussa kasvamassa mahdollisimman monta viikkoa!

Jaksamista makoiluun ja toivottavasti mieskin ymmärtää mikä tilanne oikeasti on.

5-vuotiaskin ymmärtää jo paljonkin asioita, jos hänelle selitetään rauhallisesti ja selkeästi. Ja varmaan vaikka kirjojen lukeminen sinun kainalossasi erityispaljon nyt voisi helpottaa lapsen oloa?

Vierailija
5/18 |
13.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli juuri täyttänyt 4v. ja jouduin sairaslomalle rvko 30. Lepoa, lepoa, lepoa. Meillä esikoinen oli vuoropäiväkodissa siihen asti, mutta sieltähän joutuu pois saman tien kun äitiysloma alkaa. Eli en usko että saisit sellaisesta paikkaa sairasloman loppuunkaan saakka.

Olin siis kotona ylienergisen 4-vuotiaan kanssa kun en pystynyt olemaan pystyssä 10 minuuttia kauempaa... Mies oli vuorotöissä, eli pitkiä pätkiä kerrallaan. Hoidin asian niin, että pakkasin itselleni valtavan määrän vaatetta päälle, otin lämpöalustan ja täkin ja menin ulos rappusille / terassille istumaan ja vahtimaan poikaa. Siellä se temmelsi pahimmat virrat päivittäin.

Kotona makasin sohvalla ja laitoin dvd:t pyörimään, välillä PS kehiin ja sitten luimme kirjaa. Kyllä 4-vuotiaskin ymmärsi että äiti on sairas ja äidin on pakko levätä, selität asian vain selkeästi.

En kokenut huonoa omaatuntoa videoaikakaudesta, koska se ei kuitenkaan kestänyt kuin pari kuukautta. Ja sängyllä maaten voi jutella lapsen kanssa ja pelata ja piirtää.

Mitä mieheen tulee, hän on aikuinen, joten en nyt stressaisi siitä. Kai hän puhetta ymmärtää?

Kaupungilta ei varmaankaan saa apua kun on puoliso olemassa ja vain yksi lapsi ennestään. Kaverini ei saanut mitään apua kolmen lapsen kanssa (yksi vauva) kun sairastui vakavasti. Hän ei kyennyt edes kävelemään, eli jos oli pakko liikkua, niin konttasi. Mutta kotiavun perusteet eivät täyttyneet. Karu totuus.

Sinun velvollisuutesi on huolehtia pienestä vauvasta kohdussasi ja sinä teet kaiken sen eteen, että hänen selviytymismahdollisuutensa olisivat parhaat mahdolliset. Aikuinen mies ja 5-vuotias kyllä ymmärtävät. Teet sen vain selväksi heille.

Voimia sinulle ja pienokaiselle.

Vierailija
6/18 |
13.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun perheessä on myös toinenkin aikuinen, joka voi huolehtia kodista ja perheestä? Ei kai avuton mies voi olla peruste?

Vierailija
7/18 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiminen up :) ...väsy...

Vierailija
8/18 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos esim supistelee tai mahasta nippailee,taikka jos en jaksa yksinkertaisesti mennä kuappaan tai tehdä juuri mitään "ainahan sä olet ollu samallatavalla väsyny!" juupa joo... viimeksi ku supisteli ja sit huolesta itkut tirautin niin toki lohdutti ja halas ja vakuutteli että kaikki ok (rv17+3) mutta kun neuvolassa kävin kysymässä että onko mulla ja vauvalla kaikki ok ja kun oli niin mies naurahti ja sano että yks vaan itkee pillitti sen takai! no aijaaa!!! tottakai mä olen huolissani jos jotain outoja uusia tuntemuksia!

Vierailija
9/18 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja keskity nyt siihen, että sinä ja vauva selviydytte. Myös 5-v. vaistoaa hermostumisesi. Etkö saisi häntä välillä hoitoon jonnekin? Eikö hänellä ole leikkikavereita? Kyllä tuossa iässä lapsi kaipaa ikäistään seuraa. Ota rennosti, siivoat sitten kun jaksat ja olet kunnossa. Pyydät nyt apua kaikilta, keneltä voisit ajatella sitä saavasi ja otat sen mukisematta vastaan. Ajattele nyt itseäsi ja vauvaasi

Vierailija
10/18 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaankaan liiku mihinkään ylimääräistä, korkeintaan vessaan ja sänkyyn. Eiköhän mene pikkuhiljaa viesti perille.

Vierailija
11/18 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tilanne on oikeasti tämä: jos sinä et lepää teille syntyy keskonen jolla voi olla tosi vaikeaa elämän ensimmäiset kuukaudet! Vai haluaako mieluummin sen vaihtoehdon, että lapsi on synnyttyään hyvissä voimissa jne. 5-vuotias on monesti itsekäs eikä osaa ajatella muita. Roudatkaa hänen lelunsa olohuoneeseen ja leikkiköön siinä sinun vieressä. Juttelet paljon ja olet kiinnostunut hänen tekemisistään.

Mutta kyllä tuon ukkosi olisi tajuttava tilanne. Pyydä teille auttamaan joku muu jos ukko ei tajua auttaa. Älä ala itse rehkimään. Ja jos parit villakoirat juokseen niin älä välitä, ajattele vauvaa ja sen hyvinvointia. Kyllä sinä varmaan vielä muutaman kuukauden kestät vähän sotkuisemmassa kämpässä, vai mitä?

Vierailija
12/18 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sinä makaat ja lepäät kotona, tai sitten makaat ja lepäät sairaalassa.

Nämä ehdot sairaala antoi miehelleni ja kummasti tepsi. Olin kuin prinsessa kotona.

Vierailija
13/18 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies taitaa olla sitä mieltä et makaan jo lahnana :)

Jotenkin vielä tuo mies menee,emmä nyt niin jaksa tosiaan niistä siivoiluista yms napottaa,antaa olla,koska todellakin vauva on nyt tärkein,kohdunsuu oli jo avautunut hieman joten on tosiaan pikku PAKKO levätä!!

5v varmaankin tosiaan on hermostunut koska mä olen... ei kauheesti ole tässä meidän ympäristössä kavereita :( yläkerrasta just muutti paras kaveri 300km päähän ja sekin rassaa.. ja muutamia muita kavereita on mut ovat sitten tietysti päivät päiväkodissa...

Apuja en oikein mistään saa kun kavereilla omat perheet ja työt yms.. ja vkl on tuo mies tuossa "apuna" ;) mutta viikolla ehkä tarvisin..

Siivoojaa en tarvi palkata tmv,mua ei niinkään tosissaan se siivoaminen stressaa vaan miehen asenne ja pojan kitinä...

Mulla myös mies juurikin tuollainen jonka mielestä vahdin liikaa vauvan liikkeitä ja hermoilen liikaa sitä etten saa liikkua jne

ap (kiitollisena et saa edes valittaa)

Vierailija
14/18 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisivuotiaallekin on asiaa hyvä vain selittää ja totuttaa siihen, että sinun on PAKKO levätä.

Olen itse toipunut tässä juuri leikkauksesta ja olen onneksi saanut tosi hyvin levättyä. Meidän perhe on vissiin niin tottunut siihen, että olen välillä poissa pelistä, koska saan varsin usein kunnon migreenikohtauksia.

Vierailija
15/18 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että kun mies ei millään kehoituksita(kymmenistä) huolimatta tarttunut imurin varteen niin tilasin siivoojan kotiin siivoamaan,se on sitten pois muista menoista,lälläslää:D

Vierailija
16/18 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiperheen kodinhoitajaa, joka veisi 5-vuotiasta vaikka ulos leikkimään, että saisit levätä? Luulisi, että jos sulla on esim. lääkärintodistus siitä, että lepo on välttämätöntä, että jotain apua heltiäisi?

Vierailija
17/18 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässä kunnassa muutenkin aika heikoilla nuo kotiavut,esim äitini ei saanut murrettuaan lonkkansa... ja hänelläkään ei kuitenkaan ollut ketään avuksi (noh,minä tietysti autoin silloin kun pystyin mut oli sillon vielä päivät töissä,nyt äitini on leikattu ja ei voi olla mulle apuna...)

ap

Vierailija
18/18 |
12.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos olet normaalisti töissä kuitenkin (jos olet nyt saikulla)??

Voisiko hän mennä kuitenkin hoitoon?

Jos ongelma on siinä, että normaalisti sinä olet hänet vienyt, niin nyt on kyllä niin että miehen on vietäVÄ hänet hoitoon... :-)

Toivotaan että hän tajuaa (ja aikuistuu)!

5v.n kanssa voisi katsella kirjoista kuvia vauvoista (jos nyt pääset mitenkään kirjastoon niitä hakemaan / jos mies hakisi), millaisia on vastasyntyneet, ja minkänäköisiä on keskoset.

Ja sitten asialliseen sävyyn (ei pelotellen) todeta, että meidän vauva yrittää tulla liian aikaisin, ja sitten se olisi näin pipi ja pitäisi laittaa tällaiseen tehohoitoon. Siksi äiti lepää nyt niin vauva jaksaa vielä kasvaa.