Perätila
Olen menossa viikolla 35 ja vauva on perätilassa. Asia vaivaa mieltä tosi paljon. Äitipoli on ensi viikolla ja kuulemma pitäisi olla vahva kannassaan, jos aikoo saada sektion. Olen kahden vaiheilla enkä tiedä mitä tehdä? Haluaisin synnyttää alakautta, mutta pelkään panikoituvani linkkuasennon takia.
Auttakee?
Kommentit (8)
mutta tuttavapiirissäni kaksi äitiä, joille ensisynnyttäjänä on tehty sektio kun lapsi ollut perätilassa. Molemmat kokeilivat kääntöä ja sanoivat että se oli aivan kamalaa ja sattui hirveästi. Tämä siis ei ole oma kokemukseni vaan heidän kertomaa. Jos minä joskus vielä saan lapsen joka osoittautuukin olevan perätilassa niin minä en anna yrittää kääntöä.
Onnea matkaan!
Minulla tehtiin sektio vauvan perätilan vuoksi. Käännöstä yritettiin kyllä, mutta vauva ei suostunut yhteistyöhön, joten perätilaan jäi ja jämähti. Lääkäri yritti kyllä suostutella perätilasynnytykseen vedoten vauvan arvioituun kokoon (noin 3 kg), mutta sain kuitenkin valita itse ja valitsin sitten suunnitellun sektion ja onneksi valitsin, sillä vaavi olikin syntyessään 4 kg!
Itse ensisynnyttäjänä koin, että en olisi uskaltanut ottaa riskejä vauvan terveydellä. Kannattaa oikeasti kuunnella itseään ja pysyä omassa päätöksessään. Perätilasynnytys vaatii kuitenkin äidiltä paljon ja siihen pitää olla ainakin sairaalan henkilökunnan mukaan myös äidin tosi motivoitunut. Mutta henkilökunta on kuitenkin asiantuntevaa ja jos itsestä tuntuu että perätilasynnytykseen haluaa lähteä ja kaikki edellytykset siihen on, niin mikäs siinä! :)
Mullekin perätilan takia tehty ja oli helpotus kun ei tarvinu edes yrittää synnyttää perätilavauvaa alakautta!
Se on niin helppo juttu. Harmittaa kun esikoisen punkesin alakautta. Kaksi seuraavaa on leikattu, eli en oo joutunut kärsimään lainkaan. Synnyttäminen kun ei oo kivaa hommaa. Synnytykseni oli ihan normaali kivunlivityksineen, mutta sektiot oli lastenleikkiä siihen nähden.
Luultavasti vauvaa yritetään ensin kääntää. Itselläni käännöstä ei äitipolin tutkimuksen jälkeen yritetty, oli liian vähän lapsivettä ja vauva viikosta 24. täysin samassa asennossa. Tosta johtuen lääkäri epäili, ettei kääntyis, jos on niin pitkään ollut jumissa.
Vahvaa mielipidettä en tarvinnut, vaikka vauva oli alle kolmikiloinen syntyessään. Lääkäri kysyi, miten olen itse ajatelliut. Sanoin, että alatiesynnytys pelottaa perätilan takia, joten mua ei edes yritetty ylipuhua vaan sain suoraan ajan sektioon. Tämä Jorvissa. Gyne sanoi jälkikäteen, että perätilavauvan synnyttäminen alakautta ensisynnyttäjänä vaatisikin todella paljon urheiluhenkeä, toki mahdollista. Mutta sektion saamiseen et tarvitse vahvaa kantaa, perätila on todella hyvä syy.
Tämän otannan perusteella sektioon päädytään usein... Itse en pelkää synnytyskipua, jos tiedän että asiat edistyy normaalisti. Sitä kyllä pelkään, että vauva joutuu ahdinkoon tai itse repeän pahasti. Hyvä tietää ettei sektiosta tarvitse taistella, jos on siihen päätynyt.
Käännypä nyt pikku vauveliini, please...
ap
esikoinen perätilassa ja en suostunut kääntämiseen koska uskon perätilaan aina olevan joku syy. Sektiossa selvisikin, ettei olisi voitu kääntää. Sektio oli helppo joten toinenkin lapsi tuli sitten leikkaamalla. Siitä sai vähän tapella, kun toinen ei ollut perätilassa. Toisenkin lapsen sektiossa kuitenkin todettiin, että sektioon se olisi mennyt myös vaikka olisin yrittänyt alakautta.
Luota omaan vaistoosi. Minulle se on tuonut parhaan tuloksen. Jos uskot, että selviät siitä alakautta ja niin haluat yrittää, voit sen tehdä. Jos tulee vaaratilanne, leikkaussali on kuitenkin lähellä. Onnea synnytykseen, tuli vauva miten tuli, niin on ihana aina!
eikös sitä voida vielä koittaa sentään kääntääkin? Ja jos olet ensisynnyttäjä, saat takuulla halutessasi section, jos lapsi on perätilassa.