Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alkionsiirron jälkeen testataan "myöhemmin", kuin inseminaation?

03.04.2009 |

Ainakin meillä aina inssien jälkeen on ollut ohje testata pp 14 ja alkionsiirtojen jälkeen pp 14 veritesti ja vasta pp 16 kotitesti (paitsi nyt vikassa vain kotitesti pp 14).

Alkionsiirroissahan alkio on jo olemassa ja parin päivän ikäinen, kun inssissä vasta munasolu irtoamassa eikä vielä hedelmöitykään hetkeen. Tavallaanhan kai alkionsiirron jälkeen tulos näkyisi jo aiemmin!?

Onko kukaan älynnyt kysyä klinikalta tai keksii muuten, miksi näin on?

Killa

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taustoilla aina "lurkin"... =)

Onko tuo siirtopäivä noin sekä passissa että tuoresiirrossa? No, niin tai näin, ajattelisin, että kun tämä ihmiskeho on niin mielenkiintoinen, voisiko se tunnistaa sen, että alkio ei jakaudu ja matkaa ihmiskehossa, vaan tulee jo jakautuneena ulkopuolelta ja näin ollen hcg-taso ei nousisi niin rivakasti kuin sellaisella alkiolla, joka on matkannut kehossa ja ph-tasoiltaan yms. tekijöiltään olisi jo ympäristön kaltainen ja sellainen alkio sitten kiinnittyy kohdun seinämään? Täyttä spekulaatiota... Jos joku TIETÄÄ, olisi itsekin mielenkiintoista tietää asia.

Onnea ja menestystä Killa! ;)

Vierailija
2/12 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi sinun klinikallasi testataan noin myöhään. Minulla on lähes aina ollut veritesti (koskaan ei ole käsketty itse testaamaan, vaikka toki olen useampaankin tikkuun pissinyt - ihan varmuuden vuoksi...) pp12. Jos se on sattunut sunnuntaille, niin sitten testi on ollut pp13. Jos taas pp12 on sattunut lauantaille, niin veritesti on ollut pp11. Ja aina on luotettavasti näyttänyt plussat ja minuukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kannustuksessa Niittyvilla! :)

Tuota testaamisen myöhäistä ajankohtaa meidän klinikalla (Väestöliitto) olen ihmetellyt ennenkin juuri kun olen ymmärtänyt että muissa paikoissa usein testipäivä on tosiaan tuo pp 12. Mikähän tuon aiheuttaa? Pitänee kysyä jos/kun seuraavan kerran on sinne yhteyksissä.

Kovasti alkoi tehdä mieli testata jo ennen ohjeistettua aikaa, jospa se vaikka jotain näyttäisi... No negaahan se todennäköisesti näyttää ja sitä vielä vaikka testaisin myöhemminkin. Olo ei ole järin toiveikas tälläkään kertaa...

Killa (pp 10)

Vierailija
4/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi taas Killa,

meillä näköjään menee aika samoilla aikatauluilla nää hoitokierrot.. Meillä siis ohjeistuksena testata vasta 15 pv siirron jälkeen, onko se nyt sitten pp15..? En ole vielä päässyt näihin lyhenteisiin sisälle ;( Mustakin se on tosi myöhään, uskoisin että plussa näkyis jo 12pv siirron jälkeen, koska silloinhan menkat jo ois myöhässä 28 pv:n kierrolla. Mä luulen että tällä ohjeistuksella yritetään välttää "vääriä plussia", jos kyseessä ois kiinnittymisyritys, joka saattaisi antaa haalean plussan. Mutta enpä ole itsekään älynnyt kysyä miksi näin on, tää on pelkkä veikkaus. Väärää negaa tuskin voi testata 12pv siirrosta, vaikka toki omalla kohdalla nyt toivon näin olevan.. Hullu minä.. (kts. toinen ketju jossa pähkäilen olenko tosiaan hullu, jos testaan vielä uudelleen, odotettavissa negaa anyway..)

Vierailija
5/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähänkin pinoon (kommentoin jo tuonne toiseenkin ;) ). Siirtopäivä on tosiaan pp 0, joten 15. päivä siirron jälkeen on pp 15. Toivottavasti sulle käy niin, ettei tarvitse kovin syvälle näihin lyhenteisiin päästäkään, vaan pääsisit jatkamaan matkaasi tältä palstalta! :)

Varmaan tuokin voi pitää paikkaansa, että eivät noita "vääriä plussia" halua testattavan. Siksipä olenkin ihan paniikissa, sillä sorruin testaamaan tänään (pp 11) ja suureksi yllätyksekseni sain testiin kaksi viivaa. :o Olin ihan täysin varautunut negaan ja nyt pelottaa, että kostoksi liian aikaisesta testaamisesta tää menee kesken heti alkuunsa. Kaikki on vielä ihan mahdollisista ja olo on niin erikoisen oireeton ekaan (huonosti päättyneeseen tosin) raskauteen verrattuna. En uskalla uskoa tätä asiaa todeksi ennen kuin testaan uudelleen pp 14. Tekisi ihan mieli mennä veritestiinkin, vaikka sitä tällä kertaa ei määrättykään...

Toivon, että sun nega vielä muuttuisi plussaksi!

Vierailija
6/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se plussana pysy eikä niitä keskenmenoja varmasti "kostona" jaeta ;) johtunevat ihan muista syistä/huonosta tuurista;) Joten varmasti sulla on nyt enemmän syytä onneen ja iloon kuin paniikkiin:-)

Kirjoittelinkin jo tuohon toiseen ketjuun, että mulla kaiketi oli sittenkin noi pp-laskut sekaisin, jos siirtopäivä on nollapäivä. Eli nyt siis on pp13, huomenna oikea testipäivä = pp14.

Takaisin alkuperäiseen aiheeseen: luin juuri jostakin, että ivf:ssä ja pas:ssa on testipäivä sen takia myöhäisempi kuin inssissä, että irrotuspiikki saattaa antaa väärän plussan, jos testaa liian aikaisin. Siinä on ilmeisesti sitten niitä samoja hormoneja, en ole niin perehtynyt asiaan että tietäisin tarkemmin.

Mutta tuskinpa näkyis enää pp11 (eipä ainakaan mulla näkyny..)

Vierailija
7/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä vielä uskalla luottaa tähän. Katsotaan, jos huomenna olisi viivat vahvistuneet! Mulla on takana yksi kemiallinenkin raskaus, jossa viivat haalistuivat päivä päivältä. Mulla PAS tehtiin lääkkeelliseen kiertoon, joten ovista ei ollut ollenkaan, eikä siis irrotuspiikkiäkään.

Sulle onnea huomista testiä varten. Sitä sun aiemmin testaamaa (toisesta ketjusta luin) en pitäisi vielä minään huonona merkkinä. Toivotaan parasta! *bd*

Vierailija
8/12 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että tällä ohjeistuksella yritetään välttää "vääriä plussia", jos kyseessä ois kiinnittymisyritys, joka saattaisi antaa haalean plussan.

Tänään testattu uudelleen, eikä viivat olleet vahvistuneet lainkaan. :( Ehkä olivat jopa hieman heikommat?! Tekisi mieli mennä veritestiin niin saisi asialle varmistuksen...

Vierailija
9/12 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... voi kun oiskin niin, että niistä ei tartteis välittää. Onni-testistä sanotaan, että se ois yhtä herkkä kuin Predictor. Eli ei tosiaankaan herkkä. Omassa km:ssa Predictor näytti vain puhtaan valkoista ikkunaa, vaikka muut näytti haaleet viivat. Toivotaan että viivat vahvistuu!! Meinaatko milloin testata uudestaan/millä testillä vai oletko menossa veritestiin.

Niittyvilla

Vierailija
10/12 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä minä!!! Nyt ottaa päähän kun menin jo tekemään testin, pas oli vasta viime viikolla, ti 31.3. enkä nyt sit malttanut odottaa, tyhjää toi testi-ikkuna näytti. Vaikka eihän se nyt vielä välttämättä mitään tarkoita, mut silti on pelko et täs tämä nyt sitten oli! Ei edes haamuviivaa... Täytyy odottaa nyt sitten ens viikon tiistaihin, ja tehdä silloin sit uudestaan. Pitäkää peukkuja!

Tandu

Vierailija
11/12 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen iltapäivällä veritestissä, jonka tuloksen sain vasta tänään iltapäivällä. Aamulla testasin taas hermoissani molemmilla(!) samoilla testeillä kuin aiemminkin ja viivat olivat yhtä vahvat (tai heikot), kuin ennenkin.

Niin vaan kumminkin verikokeessa hcg oli 160 ja tämä oli hoitajan mielestä hyvä tulos (olisi ollut, vaikka olisin mennyt "oikeana" päivänä pp 14)! Niin, että kai sitä sitten raskaana ollaankin ja toistaiseksi tukevasti! :) Hirveästi pelottaa mitä tuleman pitää ja meneekö kaikki hyvin. Vielä ei oikein osaa iloita asiasta, kun niin alussa ollaan.

Ella: miten kävi oikeana testipäivänä?!

Tandulle pidetään peukkuja, liian aikaisin testasit!

Muita varten vinkiksi, että jos olette yhtä hermoheikkoja kuin minä, älkää testatko ennen aikojanne. Tulee vaan turhaa hermoilua. Ja Onni-raskaustestiä en suosittele kellekään: turhan hailakka testiviiva aiheuttaa mielipahaa. :)

Killa

Vierailija
12/12 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hyvä! Käyhän kertomassa, montako muksua siellä on kasvamassa. ;) Pitänee kilistää lasilliset sinun puolesta tänä iltana! =) Eikös juu! ;)

Niittyvilla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme