vauvan väristely
onkohan muilla kokemuksia vauvan väristyksistä? nytten viimeisellä kuulla alkanut tuntua väristyksiä ylävatsassa pienellä alueella eikä kestä kauaa.että mistähän voisi olla kyse, vauvan pissaamisestako?vai voiko olla jotain vakavaakin..?
Kommentit (7)
Itse olen TH ja kerran tälläisestä kuullut, jolloin konsultoin TAYS:sin ylilääkäri jonka mukaan aihetta huoleen ei ollut eikä halunnut ko. äitiä edes äitipolille tutkittavaksi. Myöhemmin syntyi aivan terve vauva.
MUTTA ottaisin silti yhteyttä omaan neuvolaan
ei ole närästystä mutta kovasti jotkut ainaki sanonu että tulee semmosia väristyksiä kun vauva pissaa,vaikka kuulostaakin vähän hassulta
Ekassa raskaudessa sain sätkyn, kun masussa värisi. Yöunet meni, kunnes yhdeltä terkalta tuosta kysyin.
Vauvani on nyt 3 v terve poika :-)
vauvan tarina tai varina johtuu hermoston kehittymattomyydesta (ei mistaan patologisesta kehittymattomyydesta siis, vaan ihan sellaisesta tavallisesta jota on viela mahassa olevilla vauvoilla), ja voi jatkua viela syntyman jalkeenkin (etenkin keskosilla tarinat ovat yleisia). Toinen on tietysti tuo pissaaminen, eli ainakin meidan lapset ovat tarisseet pissatessaan pitkalle syntyman jalkeenkin.
Minä tunsin nuorimmaiselta loppuraskaudessa myös värinöitä, jotka sitten jatkuivat vielä syntymän jälkeenkin noin kuukauden. Vauva joutui vastasyntyneiden tarkkailuosastolle ihan muista syistä, mutta tuotakin asiaakin tutkittiin mainittuani asiasta. Otettiin muistaakseni ainakin muutamia verinäytteitä (muistaakseni kalium ja verensokeri ainakin) samoin tehtiin uni-EEG, ne olivat aivan normaaleja, joten meilläkin lääkäri tuli siihen tulokseen, että kyse on ainoastaan hermoston epäkypsyydestä johtuva ohimenevä tila.
unohdin mainita, että tämä "väristelijä" on nyt 14kk aivan normaalisti kehittynyt vauhtihirmu :)
7
eli vähän niinkun "närästystä"?? Se vauva kelluu siel lapsivedessä, etkä tod. tunne jos pissii...... Hölmö