Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono itsetunto, miten saada sitä paremmaksi?

Vierailija
30.03.2009 |

Miten itsetuntoa kohotetaan? Olen onnellisesti naimisissa, kaikki ulkoiset puitteet kunnossa, ihana mies, ihanat lapset, todella kiva työ, kiva talo. Mutta tunnen että en vain riitä, mietin aina kaikkia ratkaisuja muiden näkökulmasta, tai siis mietin mitä mut minusta ajattelee. Töissä koen alemmuudentunnetta, aina pitää selitellä kaikkia ratkaisuja, ja jos teen virheen niin koen häpeää ja huonomuutta pitkään.

Äitiydessä olen myös epävarma, ja koen siirtäväni epävarmuuteni myös lapsiini.

Olen toisaalta todella sosiaalinen, iloinen ja huumorintajuinen, osaksi tosin vitsailen ironisesti itsestäni juuri huonon itsetunnon vuoksi.

Alan olla todella väsynyt itseeni, ja tiedostan ongelmieni johtuvan suurelta osin huonosta itsetunnosta. Miten sitä saadaan paremmaksi? Terapiaa? Mitä kautta sellaista haetaan? Vai onko jotain kursseja? Koen että tämä asia rajoittaa elämääni aivan turhaan.

Osaako joku kertoa enemmän?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun et ole sairas, niin joudut itse maksamaan sen, mutta kannattaa silti. Jos kukaan tuttusi osaa suositella terapeuttia niin paikallinen mielenterveystoimisto tai perheneuvola voi neuvoa eteenpäin tai ihan puhelinluettelon keltaisilta sivuilta. Kirjastossa löytyy paljon psykologista kirjallisuutta; sieltä on hyvä löytää alkuvinkkejä uusiin ajatuskuvioihin. Aloita vaikka Anna-Liisa Valtavaaran " Kilttteydestä kipeät" ja " Oikein kiltti" -kirjoilla. Itsensä arvostamisen oppiminen on rankkaa työtä, mutta uutta voi oppia.

Myös kursseja löytyy; googlaa vaikka Ihmissuhde ry

Vierailija
2/4 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/akuutti/arkisto2004/090304_c.htm

Tunnistatko onko kohdallasi kyse huonosta itsetunnosta vai kiltteydestä?

Itselläni on aina ollut hyvä itsetunto, mutta tietyt asiat rupesivat rassaamaan ja tunnistin että olen perinteinen kiltti tyttö.

Pyrin toimimaan ja tekemään asiat parhain päin ja ksoka näin että joku muu ei tee tai pysty itse tekemään, oli helpompi tehdä asia loppuun saakka...

Helpotti suuresti elämää kun oppi sanomaan sopivasti EI.

Vierailija
4/4 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo riitatilanteissa perääntyminen on tuttua, pelko siitä että minusta ei pidetä tai jään ilman ystäviä jos olen eri mieltä kuin muut, tai mitä jos minun mielipiteeni onkin typerä ja väärä?

Samaten tuo oli tuttua, että pyrin aina huolehtimaan että kaikki tulee tehtyä, tai tekemään ne itse, jos muut eivät näytä ottavan vastuuta. Ryhmätöissä usein päädyn ison työtaakan alle, ollakseni "ahkera", joku toinen lusmuaa ohi vaan. Samaten mahdollisissa nyyttikesteissä tai juhlissa olen aina niiden joukossa jotka tuovat kalliimmat/eniten työta vaativat jutut.

Pitää menä kirjastoon hakemaan kirjallisuutta, pääsee alkuun ainakin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä