Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasittava tilanne. Yhteishuoltajuuden taloudellinen merkitys exälle? Mitä siis hyötyy siitä?

Vierailija
28.03.2009 |

Olen 3 lapsen yh, yhteishuoltajuus exän kanssa vielä toistaiseksi. Ex asuu 400 km päässä, tosin tällä hetkellä vankilassa rattijuopoudesta.

Asuu yhdessä alkoholistinaisen kanssa, jolla ei ole omien lastensa huoltajuutta(osana myös alkoholisimin lisäksi mielenterv.ongelmat ja ms-tauti).

Exä maksaa elatusmaksuja 140 euroo, loput tulee kunnalta.

Exä ei myöskään aio omien sanojensa mukaan mennä töihin niin pitkään aikaan kunnes nuorin lapsista täyttää 17, että ei tarvii maksaa enempää elareita.

Ei osallistuu mihinkään ylimääräisiin kustannuksiin omalta osaltaan, kuten silmälasit lapselle tai polkupyörä tai harrastemaksu.

Yhdenkään lapsen synttäreitä ei huomioinut, edes soittamalla. Joulunakin piti puhelimensa kiinni, että ei vahingossakaan lapset oisi saaneet toivottaa hyvää joulua isälleen.

No lista on pitkä.... Mutta asiaan.

Nyt on ilmoittanut että ei aio enää käydä katsomassa koskaan lapsiaan, jos tämä uusi nainen ei saa olla mukana tapaamisissa ja voivat kuulemma yöpyä sohvalla, että omaa sänkyäni ei tarvitse sentään antaa heille käyttöön.

Asiaan en tietenkään suostu, enkämyöskään antamaan lapsiani heille vkl vierailulle. Syynä päihteiden käyttö ja epämääräinen elämä, jossa heillä istuu porukkaa kylässä läpi yön juomassa viinaa. Tiedän, kun soittelevat kumpainenkin mulle aina humalassa kellon aikaan katsomatta.

No, olen tullut siihen tulokseen, että en halua jatkaa yhteishuoltajuutta exän kanssa, vaan parempi olisi olla yksinhuoltaja, koska sehän olen ollutkin käytännössä jo yli 2 vuotta.

Nyt exä ei halua suostua siihen, koska ajattelee että menettää joitakin taloudellisia hyötyjä , sen myötä että ei ole enää toinen huoltaja.

Mitähän hyötyjä nyt sitten mahtaa mennä? Joka tapauksessa exä ei ole siis osallistunut lasten kaitsimiseen ja huoltoon ja asioiden tai sairauden hoitoon lainkaan viimeiseen pariin vuoteen, niitä muutamia satunnaisia käyntejä lukuunottaamatta ja nekin tapaamiset jo tullessaan oli humalassa.

Eli apuja kaivataan ja kokemuksia. Kiitos

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan haluaa hallita tilannetta. Siinä se syy on.

Itse olen nyt aloittanut yksinhuollon hakemisprosessin. Ensin yritin lastenvalvojen kautta, isä ei käynyt tapaamisessa. Nyt on asianajaja lähettänyt kirjeen isälle, jossa kerrotaan että oikeusprosessi käynnistyy jos isä ei allekirjoita huoltopapereita. Ei taatusti allekirjoita, vaan oikeuteen mennään. Aion katsoa tämän nyt loppuun asti, ei siinä menetä kuin rahaa.

Suosittelen että teet asialle jotain. Ethän sä voi päästää lapsia humalaisten luo!

Vierailija
2/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pankkitilit!!!

Siinä on se ainut taloudellinen etu mitä sillä etällä voi olla. Kun lapsi on yhteishuollossa, niin pankkitileihin tulee käyttöoikeus myös sille etälle. Siis se voi halutessaan putsata ne.

Meillä on käynyt juuri näin.

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä merkkiäkään ollut ennen näkyvissä?

Vierailija
4/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oot tyhmä

Vierailija
5/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu ja aiheellinen kysymys.

Vierailija
6/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapset siitä huonoiksi ihmisiksi tule, vaikka siemen olisikin mädästä puusta.

Vierailija
7/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin täydellinen puolison valinnassa ja täydellisen myötätunnoton ja niin täydellisen sisälukutaidoton. Ilmeisesti on ihanaa olla täydellinen ihminen kun sitä autuutta pitää täällä käydä jakamassa useammassakin ketjussa.

Vierailija
8/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka saisitkin isältä huoltajuuden oikeuden kautta pois tapaamisoikeus hänellä on silti!

Vierailija
9/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäsi on silti elatusvelvollinen ja lapsilla on tapaamisoikeus häneen. Huoltajuudella ei ole niiden kanssa mitään tekemistä.

Lasten pankkitilien rahoihin hänellä on oikeus yhteishuoltajana. Kannattaa tarkistaa myös, miten on vakuutuksen kanssa, jos tulee jotain korvattavaa. Tosin edunsaajana hän voi olla henkivakuutuksessa yms. vaikka ei olisikaan yhteishuoltaja.

Yksinhuoltajuudesta huolimatta hänelle voidaan määrätä oikeus saada tietoa lasten kouluasioistoa yms.

Huoltajuutta enemmän teillä taitaisi olla aihetta muuttaa tapaamissopimusta...

Vierailija
10/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ehkä mies saa toimeentulotukea kun lapset ovat hänen luonaan. vaikka sais hän vaikkei olis huoltajakaan. ehkä haluaa vaan tehdä kiusaa sulle.

Vierailija
11/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan haluaa hallita tilannetta. Siinä se syy on.

Itse olen nyt aloittanut yksinhuollon hakemisprosessin. Ensin yritin lastenvalvojen kautta, isä ei käynyt tapaamisessa. Nyt on asianajaja lähettänyt kirjeen isälle, jossa kerrotaan että oikeusprosessi käynnistyy jos isä ei allekirjoita huoltopapereita. Ei taatusti allekirjoita, vaan oikeuteen mennään. Aion katsoa tämän nyt loppuun asti, ei siinä menetä kuin rahaa.

Suosittelen että teet asialle jotain. Ethän sä voi päästää lapsia humalaisten luo!

Eikä oikeuskaan ilman kunnon perusteita yksinhuoltajuutta anna. Edes se, että vanhemmat riitelevät eivätkä tule toimeen, ole edellytys yksinhuoltoon.

Vierailija
12/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

millään muotoa, ei maksa elareita (on mukamas varaton) - mutta ei myöskään anna mulle yksinhuoltajuutta. Eroa on tosin siinä, että tää sankari sentään tapaa vielä lapsia, kunnes koittaa se päivä että se katoaa lopullisesti...

Lastenvalvoja sanoi vuosia sitten, että edes toisen vanhemman alkoholismi ei ole välttämättä hyvä peruste antaa lähivanhemmalle yksinhuoltajuutta - siis että oikeus ei ole aina niin tuominnut. Huumausaineet lienevät eri asia. Toisaalta tapaamisten kokonaan skippaaminen YHDESSÄ alkoholismin, vankilareissujen jne. voisi ehkä olla hyvä peruste sille, että saisit yksinhuoltajuuden.

Ehkä kannattaisi olla ensin yhteydessä lastenvalvojiin; kysyä heidän kantaansa asiaan. Jos antavat vähääkään toivoa, ole yhteydessä vaikka oikeusaputoimistoon; jos olet vähävarainen (alle keskituloinen), saat oikeusaputoimistosta ilmaista tai lähes ilmaista oikeusapua. Sitten vaan asian kanssa eteenpäin!

Sinuna minä varmasti hakisin yksinhuoltajuutta, jos tilanne on tuollainen. Itse en ole jaksanut alkaa prosessiin ryhtyä, koska kuten sanottu, isä kuitenkin tapaa lapsia vaikkei heidän hyvinvointinsa exää tunnukaan kiinnostavan. Exällä ei myöskään ole alkoholi-tms. ongelmia (vaikka mielenterveytensä suhteen mulla onkin aika vankkoja epäilyksiä...).

Vierailija
13/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mies vain luulee että yksinhuoltajuutesi vaikuttaisi tapaamisoikeuteen, ja sitä kautta mahdollisiin sossun tukiin tapaamista varten. Entäs työttömyyspäivärahan lapsikorotus? Saako sitä etäkin.? Eläkkeen lapsikorotusta etävanhempi ei kyllä saa. Eikä sossustakaan tule jollei ole säännölliset tapaamiset paperilla. Mutta mikäli paperilla näyttää että ne toteutuvat säännöllisesti, niin voikai niihin jotain tulla. Keskustele miehen kanssa, mistä eduista on puhe.

Vierailija
14/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti exällesi on eduksi, että hän on paperilla kolmen lapsen huoltaja, kun hakee mitään tukia yhteiskunnalta. Tileihin hänellä ei kai ole automaattisesti käyttöoikeutta; ainakaan mun exällä ei ole, kun se ei aikoinaan "jaksanut" pistää nimeään pankin papereihin kun lapsille omat tilit aukaisin (luoja lykky, ettei jaksanut!!). Allekirjoituksellaan se olisi saanut käyttöoikeuden tileihin, mutta ymmärsin, että nyt sillä ei ole niihin mitään asiaa.

Lisäksi luulen, että monissa tapauksissa se vähemmän lapsista kiinnostunut osapuoli pitää kynsin hampain kiinni yhteishuoltajuudesta, koska yhteishuoltajuus "näyttää hyvälle". Ainakin meillä exä pitää tärkeänä kunnon miehen profiilia, vaikka tosiasiassa on selkärangaton, lapsiaan kaltoinkohteleva luuseri.

16

Vierailija
15/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotkut jaksaa riidellä lasten välityksellä.

tuohon taloudelliseen puoleen, mitä etävanhempi hyötyy yhteishuoltajuudesta ei ole. hänellä vain on oikeus lasten tileihin, siis jos lapsilla on tilejä omissa nimissään. hän saa samat lapsikorotukset työkkäreihin, kuin ilman yhteishuoltajuuttakin, koska on elatusvelvollinen. ja jos teillä on sopimus, että elarit tulee sossun (pian kelan) kautta, niin ne menee suoraan elatuksiin, el mies ei niistä kostu. myöskään asumistukeen tai muuhunkaan toimeentulotukeen se ei vaikuta, koska lapset ovat sinulla kirjoilla - heitä ei siis huomioida hänen asumismenoissa, vaikka olisivat isällään joka toinen viikko.

Elatusvelvollisuus ei muuten pääty 17-ikävuoteen, jos lapsi opiskelee tuolloin :D. Tosin elatusvelvolisuus päättyy, jos lapsi menee naimisiin...

tsemppiä.

t. mulla oli samanlainen isä kun tuo sun ex

Vierailija
16/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siis olen etävanhempi, enkä saa lapsikorotuksia, sossusta olen säälistä saanut viime kesänä lasten luonapitoa varten. Meillä ei ole säännöllistä tapaamissopimusta. Ja yhteishuolto on.

Vierailija
17/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Siis työkkärin rahoissa etä saa lapsikorotuksen mutta eläkkeellä ei. Vaikka siis on elatusvelvollinen..

Minä jäin tuota ihmettelemään, kun elatustukea haettiin (siis kunta maksaa puolestani ) ja siinä yhteydessä kuulin kun sossu neuvoi toista, että periaatteessa pitäisi periä se lapsikorotus pois etältä, mutta käytännössä sitä ei kannata ruveta perimään. Ja kun sossu kertoi minulle tämän kuin ilouutisen, kerroin etten sitä saa. Toisen sossun neuvon mukaan sitä olin hakenut, ilmeisesti hänkin oletti että minulla on siihen oikeus.. Mutta nämä asiat lienevät samoin oli sitten yhteishuolto tai ei. Joten kysy mieheltä, ota sitten selvää, niin jospa sun ei tarvis sitten enää tapella.

Vierailija
18/18 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen tietoinen mitä se tulee maksamaan. Rahat on varattuna sitä varten. Ja vaikka se yksinhuolto ei menisikään läpi, niin ei siinä menetä kuin rahaa. Toki tuomarit päättää mitä päättää, mutta lastenvalvoja ja oma asianajajani olivat sitä mieltä että juttu menee helposti läpi, jopa niin ettei oikeus halua edes tehdä olosuhdeselvitystä. Lapsen rahojen kavaltaminen plus muu sotku isän elämässä kuulema riittää.

Ja edelleen, vaikka ei menisikään läpi, voin sanoa itselleni että edes yritin. Ei tarvitse jälkikäteen jossitella. Niin sen voi kertoa vielä, että ei meillä ole etän kanssa mitään riitaa. Miten edes voisi olla kun isä ei vastaa puheluihin, tekstiviesteihin, sähköposteihin eikä avaa ovea jos soittaa ovikelloa. Siis ei minulle eikä lapselle. Hankala se on yksin riidellä.

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä