Pullo ei kelpaa, taidan olla kotini vanki vuoden...
Kyselin eilen täällä vinkkejä liittyen tuttipulloihin. Pitäisi nimittäin välillä antaa vauvalle (6 viikkoa) äidinmaitoa pullosta, jotta pääsisin itse käymään asioilla. Eilen tarjosin vauvalle monenlaista pulloa, mutta jotenkin se vaan onnistuu kielellä työntämään pullon aina pois. Jos pullon työntää suuhun "väkisin" ja tarpeeksi syvälle, seuraa yökkimistä ja yskintää.
Vauva suostuu ottamaan sen tuttiosan pään toiseen suupieleen ja pureskelee sitä sitten. Kai siitäkin jotain mahaan asti menee, mutta ei varmaan riittävästi. Hörpyttämistäkin koetin ja jotain nieli kyllä, mutta 80 prosenttia valui ulos. Paljonkohan tuollainen 6-viikkoinen vauva syö kerralla?
Onko kenelläkään mitään hyödyllistä sanottavaa tähän. Lähinnä neuvoja siihen, miten kannattaisi vielä yrittää.
Kommentit (27)
Jotkut pullot, tai lahinna tutit, muistuttaa enemman rintaa kuin toiset (esim. Avent, tietyt NUK mallit). 6-viikkoinen voi viela hyvinkin oppia myos pullolle, isompi lapsi ei valttamatta edes opi (meilla ykkonen oli suvereeni seka pullon etta rinnan kanssa, kakkonen ei koskaan oppinut juomaan pullosta eika edes nokkamukista, vaan siirtyi suoraan lasiin n. 9 kk iassa). Toisaalta _joillakin_ pullolle oppiminen kuulemma hairitsee sitten imetysta (varmaan saat tastakin vastauksia) ns. nannihammennyksen takia.
Yksi vaihtoehto on ottaa vauva mukaan, vai onko ne asiat sellaisia etta siella ei oikeasti voi imettaa? Mulla oli tama kakkonen mukana (paitsi joillain todella lyhyilla asioilla) ekat 6 kk, koska ei tosiaan suostunut juomaan mistaan muualta. Vuotta nyt ei jokatapauksessa sunkaan tarvitse viettaa vauvan kyljessa kiinni, kylla sita ennen tulee kiinteat jo mukaan ja nokkamukit sun muut.
laita pulloa hieman yläviistoon.. se laukaisee imemisrefleksin. Meille kelpasi vain Emman tuttiosa.
tarkoitin "yläviistoon" sillä tavalla, että tutti osuu yläikenien väliin.. ei siis tarvitse mennä syvälle, sehän tosiaan vaan yököttää.
Meillä vauva söi 80mm tuon ikäisenä.
On NUK, Aventi, Emman koliikkipullo ja Emman tuttiosa. Vaan eivät oikein kelpaa - tai kyllähän se ne tuohon suupieleen ottaa, mutta siihen se sitten jääkin.
Miten muuten ne imuosien virtaushommat menevät? Monessa tuttiosassahan on numerot 1 - 3. Mihin suuntaan tuon numeron 3 pitää osoittaa, jotta virtaus on vahvin?
Osa menoista on sellaisia, et vauvan voi ottaa mukaan, mut vaikka kampaajalle tai hammaslääkäriin ei viitsi ottaa. Ja olisihan se toki kiva noin muutenkin käydä joskus jossain ilman vauvaa. Tai antaa isän hoitaa jonain yönä syöttäminen, jotta saisi itse nukkua.
AP
asioilla oon kyllä päässyt käymään... Hyvänen aika,eihän se lapsi sitä tissiä kokoajan suussaan pidä?? :O
isa (tai joku muu) tuli mukaan, vauva syotettiin sita ennen, ja kylla se sen aikaa jaksoi olla syomattakin (6 viikkoa vanha syo tietysti viela tosi usein, mutta ne valit pitenee nopeasti). Tietysti ei kaikkein helpoin jarjestely, mutta mahdollinen. Meilla oli tama pullosta kieltaytynyt kakkonen oli hyvin itsepainen persoonallisuus (ja on edelleen) eika hanen paataan kaantanyt pullolle mikaan, ykkonen oli ja on joustavampi. Muistan miten paniikkitunnelma tuossa ekojen viikkojen aikana kylla oli, etta onko mulla enaa omaa elamaa ollenkaan, mutta kylla sekin sielta sitten tuli ihan hyvissa ajoin takaisin (ja nyt olen jopa rohkaistunut hankkimaan kolmosen :-)). Tsemppia, tavalla tai toisella tamakin asia jarjestyy.
6 viikkoinen saattaa tosiaan vielä syödä aikaslailla usein,mutta jo kuukauden parin päästä (vähintään 3kk iässä) osaat ennustella lapsesi rytmejä hieman ja voit aivan hyvin käydä 1-2h käynnin jossain "asioilla" kun miehesi/hoitaja on lapsen kanssa,massu pysyy siinä iässä jo vähän aikaa täynnä äm:llakin :D
Ja ajattele,jo 4-6kk päästä lapsi syö kiinteää ruokaa ;D ettei todellakaan mee vuotta... :D
No jokatapauksessa,mä kävin kyllä kaupassa yksin tunnin reissun kun lapsi oli noin 3 vkoa,hyvin oli koisinut iskän sylissä koko tunnin :D
esikoinen oli sellainen vauva, joka oli ihan jatkuvasti tissillä. Ja juu, kyllähän sen olisi voinut siitä ottaa pois, mutta äidin sydän ei kestänyt sitä raastavaa huutoa mikä siitä seurasi. Eikä pidemmän päälle kenenkään muun korvat, koska vauva ei yksinkertaisesti rauhoittunut millään muulla kuin tissillä.
Vauva oli 4kk vanha, kun esimmäisen kerran olin kotoa poissa pitempään kuin puoli tuntia (kampaajalla). Koko ajan olin ihan hermona, kun tiesin että vauva vaan huutaa pää punaisena kotona :(
Tsemppiä ap:lle! Kyllä se siitä ajan myötä helpottuu. Meilläkään ei huolittu tuttia tai tuttipulloa, mutta hengissä siitä selvittiin.
Ei minunkaan lapseni huolinut muuta kuin aitoa luomua. Päikkärit nukkui makeimmin sylissä ja maitohinkki vieressä. Mutta ei se nyt niin kauan kestänyt se vaihe. Silloin kyllä tuntui, että kasvatan juuret tähän tuoliin...
Muksun saa mukaan vaikka liinassa, ja jos nälkä yllätää, niin sivulle imettämään. No big deal. Kyllä sitä vielä tulee ikäväkin niitä aikoja, kun pieni oli niin riippuvainen äitistä:)
kannattaa siis kokeilla, olit jo kokeillutkin. Itse olin samassa tilanteessa viime kesänä. Totesin että Aventin pienimmällä mahdollisella virtaustuttiosalla sujuisi parhaiten, mutta ei luonnistu kuitenkaan yhdessä hetkessä. Tarvitaan kärsivällisyyttä - aikaa. Meillä meni 2 vkoa että poika tuttipullolle "oppi". Tein niin että tarjosin (lähes) jokaiselle syömiskerralle aina ensin tuttipulloa ja yritin hieman ennakoida että ei olisi "kiljuva" nälkä, silloin ei pojan hermo piisannut yhtään pullolle. Kärsivällisyys tuotti siis tulosta meillä. Tyttökin aikanaan 4 v sitten huoli vasta Nuk-mekkisen, joka pieni malliltaan. Silloinkin tarvittiin aikaa:) Niinkuin vähän kaikkeen uuden oppimiseen!
Tsemppiä!
Nuk oli meilläkin paras..onko isä koettanu antaa?meillä mies sai syötettyä mutta minä en=)
sietäneet tuttia. "Syöminen" pullosta oli juuri ap:n kuvailemaa ja muuten tuttien kanssa vauvat käyttäytyivät siten, kun olisivat yrittäneet raivolla syödä tutin kantoineen päivineen, ei siis mitään sievää imemistä...
Nokkamukista oppivat juomaan varhain, samoin pillillä juomisen hoksasivat alle vuoden ikäisinä. Mutta ekat kuukaudet ei sitten voinut muuta kuin olla äiti lähellä koko ajan...
Meillä alkoi 6kuisena juoda suoraan mukista. Soseetkin maistui.
Myös meillä kuopus halusi maidon luomuna. Minkäälainen muu maidon antotapa ei tullut ensimmäiseen vuoteen kysymykseen. Ensimmäisen kerran taisin olla iltamenossa vauvan ollessa parikuinen ja isä ja veli olivat yrittäneet tarjota lypsettyä maitoa pullosta. Ei kelvannut ja poika tyyty osaansa ja söi sitten kun tulin kotiin. Jatkossa sitten menoja oli harvakseltaan, eikä maito mennyt edelleenkään, joten maksimillaan olin sitten poissa 3 tuntia. Vuoden ikäisenä siiryttiin sitten mukiin, kun muukin maito alkoi kelvata. Oli tästä rumpasta se hyöty, ettei pullosta tarvinnut vierottaa, joka isonveljen kohdalla oli varsin työlästä etenkin yösyötön osalta.
Kyllä tisuttelemalla pärjää, eikä vauva nälkään kuole jos on just saannut ruokaa. Pyydä hoitajaa antamaan tuttia tai vaikka pesty sormi, jotta imemistarve tulee tyydytettyä.
kannattaa koittaa vaikka niin että lypsät maidot valmiiksi ja lähdet johkin pieneksi ajaksi ja isä tarjoaa pullosta. Käyt vaikka lenkillä/kävelyllä kun vauva söisi, ja isä koittaa sillä välin. Kyllä isä pientä huutoa kestää ja jos/kun olet ihan lähellä kuitenkin niin voi vaikka soittaa jos ei tuu mitään pulloilusta.
vaikka kumpikaan lapsistani ei ole tuttipulloa käyttänyt. Kampaajallekin otin vauvan mukaan, nukkui koko sen ajan vaunuissa tai sitten isä on ollut vauvan kanssa.
Kyllä se oma aika kasvaa lasten kasvaessa, ja tosiaan 6kk jälkeen alkaa jo huomattavasti helpottamaan. Ja meillä molemmat olleet aika tissitakiaisia, siis jos äiti on ollut lähellä. Isänsä kanssa pärjänneet alusta saakka ainakin 1-2 tuntia ilman tissiä.
Mullakin eka oli ihan täysin tissivauva kunnes siinä 9kk:n ikäisenä oppi juomaan nokkamukista. Kun olin hätätapauksen vuoksi pari tuntia poissa kotoa, äitini juotti vauvalle maitoa lusikalla.
tai isonna reikiä jo olemassa olevista tuttiosista. Niin, että maito valuu suuhun, eikä tarvitse imeä. Olihan maito omaasi eikä korviketta?
Itse sain opetettua niin, että työnsin koko tuttiosan suuhun ja maitoa valui suuhun. Vauvan oli pakko niellä jos ei halunnut tukehtua. Pari kertaa tarvi tehdä näin ja alkoi tuttipullo kelvata.
Meillä ei kyllä yskinyt ja yökkinyt, joten voi olla ettei tämä keino tepsi teillä.
Ekan puoli vuotta olin varsin kiinni tytössä imetyksen vuoksi, mutta sitten isä pystyi jo tarvittaessa antamaan sosetta pahimpaan nälkään ja kaatamaan lypsettyä maitoani nokkamukista suuhun. Jos menin vaikka kampaajalle, imetin juuri ennen lähtöä. Kyllä se lapsi pari tuntia selvisi ilman rintaakin.
Esikoinen hyväksyi Aventin vellitutin (eli 3 nenään päin). Oli siis tottunut että maito suorastaan valuu suuhun.
Ei auttanut mikään, kelpasi pelkästään tissi.
Kummallekkaan ei myöskään kelvannut tutti. Aikansa kutakin, kyllä se 1v jo helpottaa :)