mikä tässä kämpässä oikein on? Vaikea hengittää
Mulla on ollut nyt reilun viikon ajan hengitysvaikeuksia kun olen kotona. Niitä tulee vain iltaisin.
Epäilen ongelman johtuvan vessan lattiakaivon toimimattomasta hajulukosta; vessa haisee miltei joka päivä ja ne viemärikaasut ovat käsittääkseni myrkyllisiä? Talo on vanha kivikerrostalo ja asuntomme on ensimmäisessä kerroksessa.
Toinen vaihtoehto olisi psyykkiset syyt; mieheni palaa huomenna kolmeviikkoiselta lomamatkalta ja olen käsittänyt että monet saattavat saada hengitysoireita stressistä, ikävästä tms?
Ikinä ei minulla ole ollut mitään muita kuin muutama ruoka-aineallergia ja esim. pölyyn reagoin vain jos sitä on todella paljon suoraan naaman edessä.
Hengittäminen helpottui huomattavasti tänään kun avasin ikkunan ja ilkeä tunne keuhkoputkessa alkaa helpottaa (pahaa olo kesti n. 2h). Hengitys ei vingu, eli astmasta ei taida olla kyse? Keuhkoputki tuntuu välillä kipeältä ja tuntuu kuin keuhkot eivät täyttyisi kunnolla. Hengittäminen ei satu, mutta tuntuu epämukavalta ja hengittämisen huomaa koko ajan.
Voiko tälläiseen asuntoon tulla hometta? Miehelläni on paha astma ja allergioita ja hän ei ole oireillut normaalia enempää tässä asunnossa. Olemme asuneet täällä kohta 6kk.
Anteeksi pitkä ja selostus ja iso kiitos jos joku osaisi neuvoa!
Kommentit (6)
voisko johtua siitä, että vessan ovi on melkein koko ajan kiinni? Kun vessa haisee niin se haju leviää olkkariin ja pelkään niitä viemärikaasuja. Keuhkoputkentulehdustakin oon miettinyt, mutta oireita ei ollut kun oli kaksi päivää siskoni luona kylässä...
kiitos vastauksista.
-ap
niin ilma tulee joka reiästä sisään, pahimmillaan viemäristä. eli kaikki tuuletusluukut auki nyt junou...
homeongelmaan tuskin auttaisi ikkunan aukaisu?
-ap
psykologisesti auttaa. Tai sitten oireet lievenee, kun hengität sitä raikasta ilmaa siinä. Kannattaisi tutkituttaa nyt kuitenkin asia.
Pese ne ja laita vielä niitä kodin putkimiestyyppisiä aineita
Käy nyt ensiksi lääkärissä tarkistuttamassa, ettei sinulla ole keuhkoputkentulehdusta.
Se voi olla, vaikka ei yhtään yskittäisi, ei olisi kuumetta, ei hengitys vinkuisi. Hengittäminen vaan käy kamalan työlääksi ja raskaaksi.
Voi olla homettakin. Tosin luulisi miehesi silloin oireilleen. Kaikki home ei haise pahalta tai näy. Pyytäkää asuntoon asiantuntija mittaamaan hometilanne.
Tai sitten asunto on eristetty ilmatiiviiksi ja hengityksen hankaloituminen johtuu siitä, että on liikaa hiilidioksidia ilmassa. Tämänkin selvittämiseen tarviitte asiantuntijaa.