Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikunta, laihdutus ja raskaus

Vierailija
25.03.2009 |

Olen jostain kuullut, että rankka laihdutus saattaa vähentää mahdollisuuksia tulla raskaaksi? Mitä se rankka liikunta tarkoittaa? Olen lihonut vuoden takaisesta noin 10 kiloa ja laihduttelen niitä nyt pois, ihan normipainoinen kuitenkin olen. Tarkoitus olisi laihtua noin 3 kilon kuukausivauhtia. Voiko tällainen laihdutus vaikeuttaa raskaaksi tulemista? Pitäisikö mieluummin antaa painon olla?

Entä sitten tuo liikunta? Ajattelin aloittaa juoksemisen taas kohta puoliin. Jostain luin, että kun suunnittelee raskautta/on raskaana, ei saisi harrastaa liian rajua liikuntaa, koska se lisää esim. keskenmenon riskiä ja vaikeuttaa raskauden alkamista. Yleensä olen käynyt juoksemassa 3-5 kertaa viikossa noin tunnin, jossa ehdin juosta noin 8-10 km. Onko tämä liian rankkaa? Pitäisikö juokseminen unohtaa kokonaan?

Entä voinko käydä kuntosalilla noin kolme kertaa viikossa tekemässä tunnin hikitreenin?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan juoksua, saliharjoittelua, mitä vain olet ennenkin tehnyt, oman voinnin mukaan tietysti. Puolenvälin jälkeenkin voi jatkaa, mutta hieman rauhallisemmin.

Oikeasti, kun länsimaiset ihmiset kuolevat liialliseen ruokaan ja liikkumattomuuteen, älkää enää ylläpitäkö jotain 1800-luvun myyttejä että liikunta aiheuttaa keskenmenoja. Ok, en ehkä menisi thainyrkkeilemään tai vastaavaa, mutta esim. juoksu on ihan turvallista.

Vierailija
2/13 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta 1. kolmanneksella keskenmenoriski voi nousta, jos liikkuu entiseen tapaan, mikäli se tarkoittaa kovaa treeniä (pitkäaikainen korkea syketaso tai treenejä seitsemän kertaa viikossa tms.). Kyseessä on kuitenkin vain yksi tutkimus, joten jokainen tietysti päättää itse, ottaako tulokset vakavasti vai ei. Yhdessä tutkimuksessa ei tietenkään kaikkia vaikuttavia tekijöitä saada selville.

Itse otin tutkimuksesta sen verran onkeeni, että jätin päivittäiset treenit ja intervalliharjoittelun ja siirryin varmuuden vuoksi sykepiikittömään harjoitteluun neljänä päivänä viikossa (lihaskuntoa ja aerobista).

Mistään myytistä ei siis ole kysymys, enkä ole väittänyt, että liikunta aiheuttaisi keskenmenoja vaan mahdollisesti kova treenaaminen.Juostakin voi eri intensiteeteillä. Muu kuin hyvin intensiivinen liikunta on tutkimusten mukaan pelkästään hyväksi, ellei keho tai lääkäri muuta kerro. Jotkin lajit ovat toki kiellettyjäkin, mutta aika harvat.

Tuota tutkimusta koskevaa lisätietoa ja kritiikkiä on osoitteessa

http://miscarriage.about.com/od/faqs/f/exermisc.htm

Terv. 7

Siis ihan juoksua, saliharjoittelua, mitä vain olet ennenkin tehnyt, oman voinnin mukaan tietysti. Puolenvälin jälkeenkin voi jatkaa, mutta hieman rauhallisemmin.

Oikeasti, kun länsimaiset ihmiset kuolevat liialliseen ruokaan ja liikkumattomuuteen, älkää enää ylläpitäkö jotain 1800-luvun myyttejä että liikunta aiheuttaa keskenmenoja. Ok, en ehkä menisi thainyrkkeilemään tai vastaavaa, mutta esim. juoksu on ihan turvallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tota mä mietin ja kun itse juoksen niin, että syke nousee välillä lähes maksimiin, niin voi olla viisainta jättää tämmöiset lenkit tekemättä jo nyt, kun vasta yritellään. Vähennän siis vähän juoksukertojen määrää ja otan jotain muuta liikuntaa tilalle ja yritän kanssa jättää sykepiikit pois, niin eiköhän se ole varminta.

-ap

1. kolmanneksella keskenmenoriski voi nousta, jos liikkuu entiseen tapaan, mikäli se tarkoittaa kovaa treeniä (pitkäaikainen korkea syketaso tai treenejä seitsemän kertaa viikossa tms.). Kyseessä on kuitenkin vain yksi tutkimus, joten jokainen tietysti päättää itse, ottaako tulokset vakavasti vai ei. Yhdessä tutkimuksessa ei tietenkään kaikkia vaikuttavia tekijöitä saada selville.

Itse otin tutkimuksesta sen verran onkeeni, että jätin päivittäiset treenit ja intervalliharjoittelun ja siirryin varmuuden vuoksi sykepiikittömään harjoitteluun neljänä päivänä viikossa (lihaskuntoa ja aerobista).

Vierailija
4/13 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estääkö se ovista tapahtumasta vai miten se sotkee kierron? Kauanko sen vaikutukset kestää? Palautuuko kierto heti, kun lopettaa rankan liikunnan? Vai vaikuttaako ainoastaan se, jos ei syö tarpeeksi?

Vierailija
5/13 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin ei ovuloi ollenkaan. Yleisemmässä tapauksessa kierto pitenee, ja se aiheuttaa monille hedelmällisyysongelmia. Tällöinkin ovulaatio voi jäädä kokonaan tulematta. Molempia tiloja hoidetaan esim. Terolut-kuureilla.

Mitä luultavimmin liian suuri energiavaje johtaa kuukautiskierron ongelmia, eli rankka liikunta on ihan ok, jos vain muistaa syödä tarpeeksi. Monille ei ongelmia tietysti koidu ollenkaan, vaikka energiavaje olisi suuri ja kehon rasvaprosentti pieni, mutta melko yleisiä kiertohäiriöt ovat. Jos ei ole lisääntymishaaveita, ei välttämättä ole vaarallista, jos kierto on epäsäännöllinen tai pitkä, mutta asia kannattaa toki mainita lääkärille, koska liian alhainen estrogeenitaso lisää osteoporoosin riskiä. Lääkäri osaa sanoa, pitäisikö tilanteesta huolestua.

Itselläni ei auttanut energiansaannin tasapainottaminen, kaksi Terolut-kuuria palautti kierron.

7

Vierailija
6/13 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen normaalipainon sisällä ei ole suositeltavaa raskausaikana; selvästä ylipainosta pääseminen on eri asia.

Miksi laihdutat tuoreimman tutkimustiedon mukaisesta terveellisimmästä painoindeksistä (23 - 24) alaspäin? Eikö ennemminkin kannattaisi muokata vartaloa lihaskuntoharjoittelulla kiinteämmäksi, jos tuntuu, että rasvaa on liikaa? Toki aerobisen harjoittelun yhdistäminen on ihan hyvä juttu tässäkin tapauksessa.

Haluan päästä takaisin mun normipainoon (tai vartaloon, ei sillä painolla niin ole väliä), kun onnistuin lihomaan pahasti vuoden sisällä. Rasvaa siis lähinnä on tarkoitus polttaa ja lihaksia kiinteyttää ja kuntoa kohottaa. Jos tulen raskaaksi, lopetan laihduttamisen heti, liikuntaa haluaisin kuitenkin jatkaa. Nyt tahti on ollut just tota 0,5-1 kilo viikossa, lähinnä olen muuttanut ruokailutottumuksia vähän terveellisimmiksi ja sitten lisännyt liikuntaa.

Uusien tutkimusten mukaan rankka liikunta raskausaikana todella lisää keskenmenoriskiä.

Tää mua pelottaa. Miten määritellään rankka liikunta? Pitäisikö juokseminen jättää siis ihan suosiolla pois jo nyt, kun aletaan vauvaa yrittämään? Millaista liikuntaa odottajille suositellaan? Jostain kuulin, että syke ei saisi nousta yli 140? Juostessa menee välillä tosi lähellä maksimisykettä eli tonne lähes 200.

-Ap

Vierailija
7/13 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan liikkuvat ihmiset saavat viidenneksen VÄHEMMÄN keskenmenoja kuin sohvaperunat. Älä missään nimessä lopeta liikkumista!

Vierailija
8/13 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri asia on, jos painoa on jo niin vähän, että hormonitoiminta häiriintyy laihduttaessa (naisilla rasvaprosentti menee alle muistaakseni 15).

Vierailija
9/13 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 10 kg suurin piirtein puolessa vuodessa (olin normaalipainon ylärajalla) ja kävin juoksulenkillä vähintään 3x/vko plus uimahallissa ja salilla muutaman kerran viikossa. Raskauduin ekasta yrityskierrosta (olen yli 35 v), ja liikkumista jatkoin samalla tavalla rv 12 asti, jolloin jouduin sairauslomalle enkä enää saanut liikkua (huom: sairauslomalla ei ollut mitään tekemistä liikkumiseni kanssa, ennemminkin oli hyvä että olin hyvässä kunnossa koska nyt en ole saanut puoleen vuoteen liikkua ollenkaan). Vauva on edelleen matkassa ja kohta onkin jo aika synnyttää. Eli totta kai voit liikkua, se on vain hyvä raskauden kannalta!

Vierailija
10/13 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelinkin näitä kuulemiani uutisia. Jostakin lääkärialan lehdestä luin jutun, että kevyt kuntoliikunta on ok, mutta yli 45 min kestävät rankat liikunnat (kuten juokseminen) vaikeuttaisi raskaaksi tulemista. Ja että tämmöistä liikuntaa ei saa harrastaa raskauden aikana, koska lisää kovasti keskenmenon riskiä.

Laihduttaminenkin on ilmeisesti ihan ok, painoindeksi on nyt noin 24 ja tuon -10 kilon jälkeen olisi noin 20. Rasvaprosentti mulla taitaa olla aika suuri ihan normaalistikin, sitä on kunnon vararavinnot reisissä ja takapuolessa vauvaa varten. =)

-ap

Vierailija
11/13 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaa epäsäännöllisiä kuukautisia ja muuta. Mutta kyse ei ole mistään sen kummemmasta, maltillinen laihduttaminen (n 0,5-1kg viikossa) ei tee haittaa. Ja liikkua saa. Sillain on sanottu, ettei kannata aloittaa mitään kovin rankkaa lajia raskaana ollessaan, vaan liikkua kuntonsa mukaan, mutta kyllä yrittämisen aikana voi hyvin treenata, parempi vain.

Vierailija
12/13 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kannata tehdä tuollaisia yleistyksiä. Itselläni kierto häiriintyy huomattavasti helpommin. Esimerkiksi itselläni todettiin "anorektikon hormoniarvot", kun olin painonvartijoissa ja laihduttanut hitaanpuoleisesti painoindeksiin 23. Kuukautiset olivat poissa vuoden. Olen ehkä erikoistapaus, mutta erikoislääkärin mukaan en mitenkään ainoa laatuani.

Liikunta ja terveellinen ruokavalio edistävät raskaaksi tulemista, mutta jos kiertohäiriöitä alkaa ilmetä, on syytä ryhtyä syömään kulutuksensä verran ja tarkkailla tilannetta. Itsekin olen liikkunut aktiivisesti myös raskautta toivottaessa, mutta pitänyt syömällä huolen siitä, että kierto ei häiriinny.

eri asia on, jos painoa on jo niin vähän, että hormonitoiminta häiriintyy laihduttaessa (naisilla rasvaprosentti menee alle muistaakseni 15).

Vierailija
13/13 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusien tutkimusten mukaan rankka liikunta raskausaikana todella lisää keskenmenoriskiä.

Liikunnan runsas lisääminen raskautta suunnitellessa voi vaikuttaa kiertoon, jolloin raskaaksi tuleminen ainakin hidastuu. Jos olet jo aiemmin likkunut kovalla intensiteetillä, kierrolle ei luultavasti ainakaan liikunnan takia tapahdu mitään, mutta jos päivittäinen energiansaantisi laskee voimakkaasti, häiriöitä voi tulla.

Laihduttaminen normaalipainon sisällä ei ole suositeltavaa raskausaikana; selvästä ylipainosta pääseminen on eri asia.

Miksi laihdutat tuoreimman tutkimustiedon mukaisesta terveellisimmästä painoindeksistä (23 - 24) alaspäin? Eikö ennemminkin kannattaisi muokata vartaloa lihaskuntoharjoittelulla kiinteämmäksi, jos tuntuu, että rasvaa on liikaa? Toki aerobisen harjoittelun yhdistäminen on ihan hyvä juttu tässäkin tapauksessa.

7