7-vuotias lyö...
Apua! Olen ihan hukassa poikani kanssa, joka tuntuu turvautuvan nyrkkeihin jokaisessa riidassa. Asiasta on puhuttu kotona ja koulussa, on jaeltu rangaistuksia, on yritetty kannustusta tarrojen muodossa, mutta silti lapsi ajautuu vähän väliä tilanteisiin, joissa riidan päätteeksi lyö toista osapuolta. Kotona ja otipihalla kavereiden kanssa nyrkit eivät heilu, joten minun roolini on ollut lähinnä tämä jälkikäteen puhuminen. Nyt tuntuu että jotain muutakin pitää alkaa tehdä, kun opettaja ei saa lasta autettua. Mutta mitä? Olen yrittänyt jonkinlaista tilanteiden harjoittelua, mutta se menee hihittelyksi ja unohtuu varmaankin heti kun lapsi oikeasti tulistuu. Olisko kellään vihjeitä tai kokemuksia tai edes kirjavinkkejä?
Kommentit (5)
yhdellä tuttavani lapsella oli tuollaista käytöstä, että ei hallitse voimiaan. Todettiin asperger ja hän oli vuoden erityiskoulussa ja palasi sitten tavalliseen kouluun takaisin. Muistaakseni oli tokan tai kolmannen luokan siellä erityiskoulussa.
En tiedä miten sitten pärjäili.
tehkää harjoituksia, joissa hän voi harjoitella toisen asemaan asettumista. Opeta hänelle keinoja miten toimia kun oikein suututtaa. Keskustelkaa suuttumuksesta ja siitä miten suuttumuksen tunteen saa ilmaista. Mikä on sallittua ja mikä kielettyä. Perheneuvolasta ja kirjastosta varmaankin löytyy lisäapua. Rangaistuksia ja kannustusta tärkeämpänä minä pitäisin että asiasta puhutaan paljon ja lapsi saa itse myös analysoida asiaa. Lapsi on jo senikäinen että hän kykenee analysoimaan asiaa jos häntä siinä autetaan. Tietenkin pitää myös miettiä, millaisen mallin te itse elämällänne annatte ja mitä lapsi harrastaa. Helposti väkivaltaan ajatutuvalle lapselle en sallisi esim pleikkarin pelaamista tai jääkiekkopelien seuraamista. Ne ovat usein valitettavan väkivaltaisia ja sieltä tarttuu ikävä käyttäytymismalli.
juuri hänen haluamallaan tavalla. Luepa Keltikangas.Järvisen Aggressiivinen lapsi tai Tulistuva lapsi!
Meidän poika pärjää koulutunneilla hyvin, keskittyy, osallistuu ja on innokas. Mitään diagnooseja ei ole koskaan ehdotettu. Ongelma on "vain" tämä väkivaltaisuus silloin kun hän suuttuu, ja hän suuttuu tosiaan aika pienistä niin kuin tuossa jonkun muunkin tuntemalla lapsella. Hän ei kestä ollenkaan sellaista normaalia poikien välistä haukkumista tai kinastelua, vaan lyö tulistuu ja lyö.
Toistaiseksi pojalla on kavereita, ja omalla pihalla leikit tosiaan sujuvat ihan normaalisti, mutta isossa porukassa ja etenkin koulun välitunneilla näitä väkivaltatilanteita on ollut viikottain. Täytyy varmaan hankkia Keltikangasta ja etisä sieltä tukea itselle.
väkivaltaa. Hän on ollut samanlainen haastava lapsi pienestä asti. Tämä poika suuttuessaan lyö, tönii, kamppaa, uhkailee jopa sanallisesti. Eikä siihen hänen suuttumiseensa mitään erityistä syytä tarvita. Itseasiassa myös ns. mukavissa tilanteissa ja pojan ollessa hyvällä tuulella hän saattaa yhtäkkiä tönäistä jonkun nurin. Omaa poikaani hän on jonkin verran satuttanut ja asiasta on opettajan ja eri osapuolten kanssa keskusteltu. Säälittää se poika kun selvästikään hän ei osaa ilmaista tunteitaan muuten kuin karskisti. Ei kuulemma ole juuri kavereitakaan enkä ihmettele tuollaisella käytöksellä.
Mitään diagnoosia pojalla ei ole.