Uskovaisille kysymys.. onko väärin
ottaa selvää esim. buddalaisuudesta taikka islamista? jos siis menee vaikka
sellaiselle kurssille jossa opetetaan näitä asioita.
Miksi uskovaisten mielestä sellainen on väärin ja iso synti?
Kommentit (13)
En minä ainakaan ymmärrä miksi asioista selvää ottaminen syntiä olisi?
Jumala on antanut meille vapaan tahdon ja älyn ja mahdollisuuden ottaa selvää asioista ja punnita niitä. Eikä maailma ole vain tämä meidän pieni Suomi tai länsimaissa vallitseva juutalais-kristillinen kulttuuri.
Olen utelias, millaisten uskovaisten mielestä tuollainen on väärin ja iso synti, kerro ap? Mulle tulee tuosta mieleen joku uskonnollinen versio rasismista - tiedäthän, "ne käyttää meidän sossun rahat ja vie meidän Emmaljungat, työpaikat ja naiset". Eli: muihin uskontoihin tutustuminen "saastuttaa" oman uskon ja voi "vietellä" pois siitä. Ihan höpöä!
Ehkä on syytä mainita, että uskon Jumalaan, mutta en kuulu kirkkoon enkä mihinkään muuhunkaan uskovien yhteisöön tai seurakuntaan.
kivenkovaan että se on väärin ja pitäisi karttaa noita muita oppeja,
ihan niinkuin niissä oliskin todellinen vaara. Luulis että oikea oppi kestää tarkastelua ja vertailua.
ap.
joka täälläkin näyttää vallitsevan.
Raamatun teksti kun on sellaista, että se väkisinkin jättää monia asioita lukijansa tulkittavaksi, eli jos joku uskovainen on jotain mieltä josta asiasta ei se suinkaan tarkoita, että kaikki samoin ajattelevat.
Esim. tämä "nainen vaietkoon seurakunnassa"
-osa seurakuntalaisista lukee sen niinkuin siinä sanotaan ja ajattelevat sen tarkoittavan juuri tätä naispappeuden kieltämistä,
ja osa porukasta ajattelee sen tarkoittavan esim. että jumalanpalveluksen aikana istuttakoon penkissä hiljaa ja kuunnellaan, eikä juoruilla.
Ei kannata aina koko kirkkoa jos yksi yksittäinen ihminen omia mielipiteitään ilmaisee, tulkintakysymyksiä.
Jos koet että kyseinen asia vie sinua kauemmas Jeesuksesta, silloin niin ei pidä tehdä. Jos taas koet että haluat mennä kurssille ottaaksesi selvää uskontojen perusasioista voidaksesi evankelioida kyseisten uskontojen edustajia paremmin, silloin se voi olla vain hyvä juttu. Itse olin lukiossa erityisen kiinnostunut vieraiden uskontojen kurssista juuri viimeisestä syystä ja mielestäni se oli ihan hyvä juttu. Muista kuitenkin myös suhtautua terveen kriittisesti siihen mitä kursseilla opetetaan ja verrata asioita Raamatun sanaan.
vaan yleissivistyksestä. Jos matkustelee ja kommunikoi eri uskontoihin kuuluvien kanssa, oikea tieto auttaa siinä.
Tämäkin uskova tuttavani väittää muslimeistakin vaikka mitä halpamaisia juttuja.
Ihan kuin he olisivat jotain eri lajiakin kokonaan. Minusta tuollainen ei ole
oikean kristityn terve asenne.
ap.
Tekisi mieli lähteä väittelyyn syntikeskeisestä ja armokeskeisestä ajattelusta, mutta siihen ei aika anna myöten just nyt. Mutta ap, olen eri mieltä uskovaisen kaverisi kanssa. Tieto on elämän rikastuttaja, lahja ihan itsessään, ei siksi, että sitä käytettäisiin muiden käänyttämiseen.
4
Jos koet että kyseinen asia vie sinua kauemmas Jeesuksesta, silloin niin ei pidä tehdä. Jos taas koet että haluat mennä kurssille ottaaksesi selvää uskontojen perusasioista voidaksesi evankelioida kyseisten uskontojen edustajia paremmin, silloin se voi olla vain hyvä juttu.
En kyllä näe tuossa mitään väärää.Juuri tuollainen yleissivistävä kurssi olisi minunkin mielestäni mielenkiintoinen. Olen aina ollut kiinnostunut ihmisistä, uskonnoista ja kulttuureista.
t. vl-äiti
vieraantuneita. Luulevat itsestään liikoja.
uskontojen ympärillä velloo senverran pahat voimat ja antikristilliset henget, että itse ainakin pysyisin kaukana niistä. Aidosti uskovan ihmisen ei kannata askarrella tuntemattomien voimien kanssa, ei edes mielenkiinnosta. Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki riittää, kaikki mikä menee näistä kolmesta yli, on jo liikaa.
Harjoittaminen on eri juttu. Toki jokainen tuntee itse itsensä, ja jos joku kokee itselleen uhkana vieraat uskonnot, voi mielenrauhan takia varmaan pysyä poissa sellaisista. Mutta muuten ei mitään ongelmaa. Olen itse lukenut paljon esim islamista, meillä on jopa koraani kotona, jonka englanninkielisiä selityksiä olen lukenut. Eikä tämä kiinnostus ole vienyt minua kohti islaminuskoa, vaan toisaalta ymmärrän mikä rikkaus on kristinuskossa, joka sisältää armon ilman ehtoja ja suorituksia, toisin kuin kaikki muut uskonnot.
Ai niin, mä en voikaan tähän vastata, kun en ole oikea uskovainen. Mun Jumala kun ei ole ollenkaan paha, kuten oikeiden uskovaisten Jumala.