Mitkä Usan murteet tunnistat ja osaat sijoittaa kartalle?
Itse tunnistan etelävaltiot, texasin, ehkä new yorkin alueen jos olen oikein optimistinen.. mielestäni on kuitenkin aika vaikeeta.
Tunnistan kyllä usan, britit, uusiseelantilaiset, aussit, etelä-afrikkalaiset ja kanadalaiset murteet - siis toisistaan.
Kommentit (5)
kävin koulua ja minulle on sanotu että on kanadalainen aksentti. Mutta miten tunnistatte briteissä koulutettujen ja kouluttamattomien puheekielen?
Oletan itse tunnistavani, mutta haluaisin kuulla muiden määritelmiä.
enpä juuri, sellaisen yleisen etelävaltiolaisen erottaa, mutta en mä sen tarkemmin osaa paikallistaa.
Brittiaksentteja paikallistan paremmin. Manchester, Etelä-Englanti/Lontoo ne erotan. Samoin tunnistan ihmisen skotlantilaiseksi, mutta en mä kyllä osaa tehdä eroa vaikka Aberdeenin ja Edinburghin välillä.
En erota mikkeliläistä kuopiolaisesta, enkä joensuulaista lappeenrantalaisesta, että tällä tiedolla mennään.
USAn listaasi lisäisin omasta puolestani Bostonin puheenparren.
Koska olen ollut paljon Irlannissa, niin sikäläisen tyylin tunnistan kyllä. Ja skotit.
Kanadan intonaatiota en erota ja aussit ja uusseelantilaiset menevät varmasti sekaisin.
Heh, muistin juuri Coenin veljesten leffan Fargo ja miten siinä puhelivat Minnesotan takamailla asuvat. "Jaa-a?"
Eivät ole murteita, vaan kielen variantteja.