Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausajan diabeteksesta tietävät!

Vierailija
18.03.2009 |

Minulla todettiin vähän aikaa sitten raskausajan diabetes ja nyt on tietysti noussut mieleen kysymyksiä. En paljoa infoa neuvolasta saanut. Lykättiin poksi, missä oli verensokerimittari ja siihen kuuluvia oheistuotteita mukaan ja sanottiin että mittaile säännöllisin väliaijoin.

No nyt olen sitten mitaillut ja mietityttää onko nuo arvot normaaleja vai poikkeavia, kun tuossa lappusessa lukee, että äippäpolille lähetetään jos aterian jälkeen otettu arvo on toistetusti yli 7,8mmol/l. Ja minun verensokeri arvon ovat tällaiset:

aamupala lounas päivällinen iltapala

ennen/ jälkeen

4.4 6,8 6,1 7,3

4,9 8,2 6,2 7,6

4,7 7,8 8,0 5,9 7,6

5,4 8,6 6,9 7,9 7,8

4,6 8,1 7,9 8,0

4,9 6,2 6,8 6,6 7,6

Eli onko syytä huoleen kun tuo arvo jossain kohtaa yli sen, että lähetetään äippäpolille?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joka tapauksessa tuolla joukossa on usea arvo mikä ylittää sen 7,8.

Sillä tavalla saa sen taulukon näkyviin että ottaa "vastaa viestiin" ja "lainaa alkuperäistä viestiä" niin sitten tulee se mitä yritinkin saada kirjoitettua.

ap

Vierailija
2/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ajattelisin että on syytä huoleen!!

Nyt ruokavalio tosiaan kuntoon ja liikuntaa pelii!!

voi olla että tarvit ateria insuliinit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että luultavasti pääset äippäpolille tarkempaans seurantaan. Mä pääsin vaikka ei ollu kuin pieniä nousuja paastoarvoissa. Hyvä seon kun pääset seurantaan, niin ei kasva vauva liika suureksi -> synnytys vaikeudu

Vierailija
4/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa en voi lisätä. Minun tapauksessani liikunta vähenee päivä päivältä.

Eli nuo arvon ovat liian korkeita?

ap

Vierailija
5/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, kyllähän siellä harmittavasti on nuo jotkut arvot aika lailla yli. :( Joillain maitotuotteet heittää arvot kovin korkealle (ihan maito, jogurtti, viili yms. ei kuitenkaan juusto). Olisiko sinulla kenties sellaista pulmaa? Onko sinulla jossain olemassa ruokapäiväkirjaa josta voisin katsoa mitä olet syönyt noilla kerroilla kun arvot olivat yli?

Vierailija
6/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon maitoa todella paljon päivässä. Eli siinä kohti ainakin on vielä parannettavaa.

Tuota ruokapäiväkirjaa minulla ei ole. Ajattelin sellaisen aloittaa huomenna, koska en todellakaan muista mitä olen juuri tuolloin syönyt. Siitä olisi kätevä kattoa nopeesti mitä on suuhunsa laittanu.

ap

Vierailija
7/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ainakin pahoja

T3 ja 8

Vierailija
8/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa en voi lisätä. Minun tapauksessani liikunta vähenee päivä päivältä.

Eli nuo arvon ovat liian korkeita?

ap

Mutta ovat ne niin korkeita että luulen että jossain vaiheessa alkaa sitten insuliinit. Äitipolilla on kuitenkin hyvä asiantuntemus jne.

Ruokavaliohan voi olla tosi yksilöllinen mikä sopii toiselle ei sovi toiselle.

T3 ja TH

Vierailija
9/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aterialla enintään 1 pieni lasi. Mieluummin maitotuotteet erikseen vaikkapa välipalaksi luomujogurttia ja pilkottu omena siinä.

Vierailija
10/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten vaan täytyy odotella tuonne ens viikon perjantaihin, silloin seuraava neuvola aika. Niin sitten tod.näkösesti lähettävät äippäpolille...

Eniten tässä todellakin huolestuttaa tuo vauvan koko. Tällä hetkellä vastaa rv36, ja viikoja on vasta 33. Se on kyllä katsottu jo etteä kysessä ei ole sokerivauva, vaan on kooltaan noin iso. Ja tähän sitten vielä sokereiden takia ylimääräistä, niin ei hyvää päivää. On tätä menoa jo ennen laskettua aikaa 6,5kg.

ap

Vierailija
11/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitä tutkittu miksi on noin iso?

Vierailija
12/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten vaan täytyy odotella tuonne ens viikon perjantaihin, silloin seuraava neuvola aika. Niin sitten tod.näkösesti lähettävät äippäpolille...

Eniten tässä todellakin huolestuttaa tuo vauvan koko. Tällä hetkellä vastaa rv36, ja viikoja on vasta 33. Se on kyllä katsottu jo etteä kysessä ei ole sokerivauva, vaan on kooltaan noin iso. Ja tähän sitten vielä sokereiden takia ylimääräistä, niin ei hyvää päivää. On tätä menoa jo ennen laskettua aikaa 6,5kg.

ap

Vierailija
13/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietty toi että aamiaisen ja iltapalankin jälkeen ne ovat koholla on ikävää.

Mulla oli raskausajan diabetes ja nyt 2.tyypin diabetes.

Yllätyksenä oli se, että esim hedelmiä ei suositella kuin 1/vrk.

Sain insuliinit, mutta mun arvot olivatkin yli 10 ruokailun jälkeen.

Vierailija
14/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsanympäryys on normaali, eli ei sillä lailla pullukka vauva ole.

On vaan iso viikkoihin nähden.

Ja asiaa ei ole sen enempää tutkittu. Vaikka olen pyytänyt.

ap

Vierailija
15/15 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä pysty katsomaan ultralla onko sokerivauva vai ei.

.

...kuin muut mitat (pään ympärysmitta ja reisiluun pituus) antaisivat olettaa. Eli sokerilapsella pään ympärysmitta ja reisiluun pituusmitta antaisivat tulokseksi ap:lla rv33 mutta vatsanympärys vaikkapa rv37.

Kyllä se nimenomaan tuolla tavalla tarkistetaan onko kyse sokerivauvasta vai muuten vain isosta lapsesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän