Saisinko avioerosta neuvoja ?
Me haettiin yhteisestä päätöksestä avioeroa ja nyt on harkinta-aika menossa. Asumme edelleen samassa osoitteessa. Molemmilla on niin erilaiset työajat että lapsen kouluun vieminen / hakeminen hoidetaan vuoropäivinä. Toisaalta haluamme, että lapsi saisi edeleen asua kotonaan eikä olisi kahta kotia. Onko toisen vanhemmista muutettava eri osoitteeseen jo harkinta-aikana vai onko vielä voimassa jokin sellainen juttu että jos kaksi eri jääkaappia niin se riittää ?
Aviorohakemuksessa oli jokin sellainen rastitettava kohta, jossa hyväksytään sosiaalilautakunnan päätös jostain asiasta. Pitääkö itse ottaa sossuun yhteyttä vai meneekö sinne tiedoksi asumusero ja ottavat itse yhteyttä ?
Voi että tää on sekavaa..... en jaksaisi näitäkin juttuja hoitaa töiden ja kodin rippeiden lisäksi...
Kommentit (16)
hakemuksessa, nimet vaan ja pvm. Ja siihen toiseen asiaan,mikään laki ei asumiseenne puutu.
Silloin et kuitenkaan saane yksinhuoltajakorotuksia tukiin. Mutta ei se yhdessä asuminen vaikuta millään tavalla siihen että saatteko eron vaiko ette. :)
5:lle vastaan että mitään lisiä ja tukia ei olla hakemassa. Ei olla nyt eikä tulevaisuudessa sossun asiakkaita.
Työajat on sellaiset, että lapsen hoito joudutaan hoitamaan vuoropäivinä. Asutaan yhdessä kesään asti ettei lapsen koulunkäynti häiriinny ja kesällä päätetään kumpi lunastaa talon itselleen ja asuu pääsääntöisesti lapsen kanssa.
Lapsi ei tarvitse enää montaa vuotta hoitoa aamulla ja illalla eikä ainakaan mulla ole niin kiirettä aloittaa sitä uutta elämää etten nyt voisi panostaa lapsen etuun.
Sekavaa tämän mun teksti taitaa olla mutta asia on vielä niin tuore että olen ihan pihalla.
Saadaanko siis ihan itse päättää omaisuuden ja huoltajuuden jaosta vai tuleeko vielä joku sossu tai muu taho siihen sekaantumaan ? Ottavatko yhteyttä vai pitääkö itse ottaa yhteyttä johonkin ?
Ei meilläkään mies pois heti muuttanut, asuttiin yhdessä 5kk harkinta-ajalla. Jos on voinut 10v elää toisen kanssa niin kai sitä voi sen muutaman kk kestää. Mielestämme hoidimme eron hyvin. Itse jaoimme tavarat, ainoastaan autosta piti olla joku paperi kun siitä oli yhteistä velkaa mutta eipä se muuten ketään kiinnosta kumpi ottaa sohvan ja kumpi pöydän.
Mietippä nyt 2kertaa vielä ootko tosiaan eroomassa vai et....Ja kantsii ne paperit käydä tekemässä ihan lastenvalvojalla että ei jää mitään epäselväksi....vaikka se sulle näkyy tosi tiukkaa tekevän.Miten edes ilkesit eroparerit viedä eikös sekin ole aika nöryttävää.
En osaa neuvoa, mutta meillä samanlainen tilanne.
Erilleen muutetaan lähiaikoina, se ei kiinnosta mitään ulkopuolista tahoa, koska ei tukia olla hakemassa. Ei siis vaikuta eron saantiin mitenkään missä kukakin asuu ja kenen kanssa. Eikä väliä myöskään jääkaappijaolla.
Lapsen huoltajuusasia lienee se minkä rastituksesta puhut. Se pitää hoitaa virallisesti ja me hoidamme sen käymällä lastenvalvojan luona. Siellä tehdään virallinen paperi tapaamisista ja elatusmaksuista. Asian voi hoitaa varmaan muutenkin, mutta uskon tämän olevan yksinkertaisin tapa. Tämän harkintavaiheen aikana ei kukaan ainakaan tule soittelemaan ja kutsumaan teitä mihinkään, vaan homma pitää itse hoitaa. En tiedä mitä sitten tapahtuu, kun on virallisen eron aika, jollei asiaa ole vielä hoidettu.
Lusikoiden jako ei varmasti kiinnosta ketään, mutta kiinteistökaupat pitää varmasti hoitaa taas virallisesti. Tätä en ole vielä selvittänyt itsekään. Minulle jää asunto, miehelle mökki, molemmat ovat yhteisessä omistuksessa, joten kauppakirjoja kai pitää tehdä ja luultavasti verojakin niistä maksaa. Tässä ajattelin kääntyä kiinteistövälittäjän puoleen.
Koitamme hoitaa asian sovussa, mutta raskasta on silti ja näitä selvitettäviä asioita ihan riittämiin.
Taidat itse olla sossun asiakas kun noin hiillyit ? t. Ap
Mietippä nyt 2kertaa vielä ootko tosiaan eroomassa vai et....Ja kantsii ne paperit käydä tekemässä ihan lastenvalvojalla että ei jää mitään epäselväksi....vaikka se sulle näkyy tosi tiukkaa tekevän.Miten edes ilkesit eroparerit viedä eikös sekin ole aika nöryttävää.
Jos olet valmis viettämään jopa vuosia ex-miehesi kanssa niin miksi erota?
Oletko aivan 110% varma ettei toinen teistä voi joutua työttömäksi tai sairastua? Silloin on luultavasti joka ropo tarpeen ja ei auta jos ex-miehen tuloja aletaan laskea kun sinä haet tukea. Etuudet ei todellakaan tarkoita että olisi sossun asiakas vaan esim, lapsilisään tulee yksinhuoltajakorotus.
5:lle vastaan että mitään lisiä ja tukia ei olla hakemassa. Ei olla nyt eikä tulevaisuudessa sossun asiakkaita.
Työajat on sellaiset, että lapsen hoito joudutaan hoitamaan vuoropäivinä. Asutaan yhdessä kesään asti ettei lapsen koulunkäynti häiriinny ja kesällä päätetään kumpi lunastaa talon itselleen ja asuu pääsääntöisesti lapsen kanssa.
Lapsi ei tarvitse enää montaa vuotta hoitoa aamulla ja illalla eikä ainakaan mulla ole niin kiirettä aloittaa sitä uutta elämää etten nyt voisi panostaa lapsen etuun.
Sekavaa tämän mun teksti taitaa olla mutta asia on vielä niin tuore että olen ihan pihalla.
Saadaanko siis ihan itse päättää omaisuuden ja huoltajuuden jaosta vai tuleeko vielä joku sossu tai muu taho siihen sekaantumaan ? Ottavatko yhteyttä vai pitääkö itse ottaa yhteyttä johonkin ?
Tämän kirjoittajalle kerron vielä että erotaan, koska meillä ei ole enää mitään muuta yhteistä kuin lapsi, vähän osaisuutta ja osoite. Vain kesään asti on tarkoitus asua yhdessä, mitä sen jälkeen en tiedä. Mutta lapsen hoito edellyttää sitä että muutama vuosi ollaan vielä viikoittain moneen kertaan tekemisissä toistemme kanssa.
Ei kai yksinhuoltajakorotusta tule, jos 50/50 yhteishuoltajuus. Eihän silloin kumpikaan ole yksinhuoltaja ?
Anteeksi että utelen mutta mikä mahtaa olla eron syy?
Jos olet valmis viettämään jopa vuosia ex-miehesi kanssa niin miksi erota?
Oletko aivan 110% varma ettei toinen teistä voi joutua työttömäksi tai sairastua? Silloin on luultavasti joka ropo tarpeen ja ei auta jos ex-miehen tuloja aletaan laskea kun sinä haet tukea. Etuudet ei todellakaan tarkoita että olisi sossun asiakas vaan esim, lapsilisään tulee yksinhuoltajakorotus.
Minun ymmärtääkseni yksinhuoltajakorotus tulee vaikka yhteishuoltajuus. Toisesta vanhemmasta tulee virallisesti lähihuoltaja, siitä jonka luona lapsi on kirjoilla. Ja sille sitten maksetaan lapsilisä korotuksineen.
t. se joka on samassa veneessä, ja yhtä pihalla
Minun ymmärtääkseni yksinhuoltajakorotus tulee vaikka yhteishuoltajuus. Toisesta vanhemmasta tulee virallisesti lähihuoltaja, siitä jonka luona lapsi on kirjoilla. Ja sille sitten maksetaan lapsilisä korotuksineen.
Korotuksen voi saada jo kun on vain muuttanut erilleen ,ei tarvitse olla vielä ero voimassa.
noi raha-asiat. Jos lapsi on ajasta 50/50 kummankin luona, elatustukea ei välttämättä tarvitse miettiä, jos teillä on suunnilleen samansuuruiset tulot. Mutta jos tuloissa on suuri ero, tai jos lapsi onkin käytännössä enemmän aikaa toisen luona, tai jos toinen hoitaa suurimman osan hankinnoista, kannattaa puhua asiasta etukäteen ja konkreettisesti.
Samoin omaisuuden jako on syytä hoitaa mahdollisimman selkeästi ja ihan rahasta puhuen. Eli arvioitte omaisuutenne arvon ja jaatte sen puoliksi ja mietiite kuka maksaa tasinkoa ja kenelle. Sen asian kanssa on kuitenkin elettävä loppuelämä ja jos toinen saa 300 tonnin asunnon ja toinen 100 tonnin mökin, niin jossain vaiheessa sitä mökinomistajaa voi alkaa jurppia.
Mä en oikein myöskään ymmärrä mikä kiire teillä oli viedä se eropaperi. Jos kummallakaan ei ole uutta suhdetta eikä kiirettä muuttaa erilleen, niin eikö eron virallistaminen olisi voinut odottaa siiheksi, kun edes muuattte erillenne?
10 ei ole sossun asiakas vaan Kelan saan sieltä ainoastaan lapilisään korotuksen jonka olen ansainnut.Sossusta ei kuule kuka vaan saa rahaa.Pitää olla tosi pienet tulot että sinne pääsee rahaa saavaksi asiakkaaksi.
Susta vaan tuntuu että kaikki voi tehdä sovussaja ulkopuolisen apua ei tarvii.Mutta mä esim. käytin oikeusaputoimistoa osituksessa,en olis ikinä saanu rahoja exmieheltä muuten ja pakkaa selväksi.
Sulla on nyt puurot ja vellit sekasin ja olet shokissa eron vuoksi.Kaikista kantsii tehdä paperit että ei ole jälkeenpäin toisella sanomista.Kiinteistö sun mut arvoittaa kiinteistövälittäjällä.Voi olla että nyt kaikki tuntuu menevän OK,mutta entäs sitten kun sun miehellä on uusi nainen ja uusia lapsia....saattaa entiset lapset jäädä vähemmälle ja suulliset sopimukset eivät toimi.
Munkin mies lupas että antaa rahaa joksus lapsen vaatteisiin ja isompiin hankintoihin sun muuta ....eipä ole rahoja näkynyt,uuden perheen kanssa vaan tehdään lomia sun muita.Asumiskulunsa hän on tehnyt niin suuriksi että ei ole vara maksaa elareita ja niissä neuvotteluissa puhuu aina lastenvalvojan ympäri.Mutta nyt olemme muuttaneet onneksi toiselle paikkakunnalle ja lastenvalvoja on eri.
Kesällä taas käydään elareista uudet neuvottelut.
luulempa että kaikki tuet ja lisät ovat kiven alla jos samassa osoitteessa asutte.
Kuulostaa kovasti huijaukselta että vain etuuksien jne toivossa muka erotaan ja silti asutaan yhdessä. Jos teillä on kerran noin hyvät välit niin ei toinen kämppä pitäisi olla mikään ongelma.
Kuulostaa kyllä todella erikoiselta järjestelyltä. Kuinka teistä kumpikaan voi jatkaa elämäänsä jos olette edelleen samassa asunnossa?