Miten tarjoatte joulupöydässä mädin?
Minä teen perinteisesti lohirullan, jonka kermatäytteeseen tulee mätiä. Haluaisin tarjoata sitä myös toisella tapaa. Mutta miten?
Lohirullani on siis kylmäsavulohta, jonka sisään laitetaan kermaa, mätiä, liivatetta ja hyydytetään rullaksi. Se on siis pöydässä joka tapauksessa.
Kommentit (10)
herkullista. Olen joskus joutunut pakon edessä tekemään sen ilman mätiä, eikä lopputulos ollut herkullinen.
Mutta mäti on suurenmoista sinälläänkin ja siksi teen sitä MYÖS toisella tavalla. Perunanko kanssa sitä syötte?
ap
Itse laitan mädin alkupalapöytään tarjolle smetanan ja pieneksi pilkotun punasipulin kanssa. Siis kaikki erikseen ja jokainen ottaa mitä haluaa. Toinen vaihtoehto on vatkata smetana ja skoittaa siihen sipulisilppu ja mäti ja tarjoilla valmiina moussena.
Lisäksi voi tehdä valmiiksi pikku leipäsiä: voidellaan kuivattu palttoonnappi tai tuore ruisnappi, päälle reilu lusikallinen mätiä (ei saa olla liian löysää, eli suodata liian löysä mäti) pieni nokare smetanaa, muutama hippunen silputtua punasipulia, rouhaisu mustapippuria ja pieni tillinoksa koristeeksi. Minusta tosi kiva pikku alkupala, joka toimii myös esim. uutena vuotena.
mäti, smetana, sipuli yhdistelmää, alkupalana ja ihan sellasenaan. : ) Nam!! Voi kun sais ite vaan syödäkkin. : (
Kaikki erikseen tarjolle ja jokainen ottaa ite mitä haluaa. Joskus oon nähny tarjottavan myös kananmunan puolikkaiden päällä.
Tonttujen paras jouluherkku:
5liivatelehteä
1/2 sitruunan mehu
2tlk kermaviiliä
2-3 keitettyä kananmunaa
1 pieni sipuli
250g kirjolohen-muikun-,siia-,tai silakanmätiä
hienonnettua tilliä ja ruohosipulia
ripaus suolaa ja valkopippuria
Pane liivatelehdet kylmään veteen n. 5 min.Lisää kermaviilin joukkoon hienonnetut munat ja sipuli,mäti sekä mausteet.Maistele ja lisää suolaa tarpeen mukaan.Puserra liivatelehdistä vesi pois ja liota ne kuumennettuun sitruunamehuun.Lisää liivate ohuena nauhana muiden aineiden joukkoon.Kaada seos pieniin annosvuokiin tai yhteen suurempaan vuokaan ja anna hyytyä jääkaapissa seuraavaan päivään.Kasta vuoka hetkeksi kuumaan veteen ja kumoa hyytelö tarjolle.Tarjoa keitettyjen perunoiden ,paahdetun ruisleivän ja salaatin kanssa.
Tätä parempaa ei ole!!!!
smetanaa, sipulisilppua, mustapippuria (ja suolaa jos mäti suolatonta).
Hyvää....
Paahtoleivän päällä yleensä syödään.
Viime vuonna tein mätihyydykkeen, se vasta oli hyvää :)
Mikä tuosta mädistä tekee niin suuren herkun? Olen todella ennakkoluuloton syömisten suhteen, mutta mäti on sellainen sapuska jonka päälle en ole ikinä ymmärtänyt. Koostumus on hirveä ja maku... Ei mitenkään erikoinen.
Tiedän toki ettei makuasioista sovi kiistellä, ei siinä mitään. Mutta olen aina ihmetellyt, että eikö muut pidä mätiä ihan yliarvostettuna?
Paahtoleivän päällä yleensä syödään.
Eli mäti, sipuli ja smetana erikseen pikkukulhoissa. Laitetaan paahtoleivän päällä (paahtoleipä paahdettuna) ja koko komeuden päälle rouhaisu mustapippuria. Nam!
Mätiä, kermaa tai smetanaa, sipulia ja pippuria niille jotka haluaa. Mielestäni mäti on liian herkullista tarjottavaksi esim. kuvaamassasi rullassa, jossa maun vie pääosin kylmäsavulohi.