Lihoitko vai laihduitko lapsen saannin jälkeen? Imetitkö ja kuinka kauan?
Poikamme on nyt 10 kk ja painan 2,5 kg vähemmän kuin ennen raskautta ja mahdun S (36) -kokoisiin housuihin, joihin en enää ikinä uskonut mahtuvani. Siistiä! Imettänyt olen alusta asti kertaakaan ei olla korvikkeita annettu. Herkuttelen joka päivä suklaalla, karkilla, jäätelöllä yms. kunnon ruuan lisäksi. Käyn myös lähes päivittän n. tunnin vaunulenkillä.
Kommentit (27)
Ennen esikoista painoin 64kg
Ennen kuopusta painoin 60kg
Kuopus 2v. ja painan 58kg
Kunhan pääsen taas juoksemaan enemmän, niin paino varmasti kilon-kaksi taas tippuu tuosta tämänhetkisestä.
Imetin kumpaakin vuoden ja imetys vei tosi paljon energiaa. Söin joka päivä herkkuja ja tavallista ruokaa vaikka kuinka. Kuopuksen imetyksen jälkeen paino oli alipainon rajoilla jo. Ainoa miinus on se, että imetyksen loputtua täytyy ruveta taas tarkkailemaan syömisiä tai liikkumaan tosi paljon, että paino pysyy!
imetyksen loputtua pitää varmaan aloittaa hölkkä, jotteivat ne jää pieneksi...
ap
ja laihduin, kun imetys loppui.
Eli just päinvastoin kuin yleensä.
- Esikoisesta sain painoa 14 kiloa raskausaikana. Synnärille jäi 8 ja 5 kiloa lähti ennen jälkitarkastusta itsestään. Elin normaalisti ja imetysajan loputtua oli -6 kiloa normaalipainostani. Imetin vauvaa 10 kk.
- Toisesta lapsesta lähtöpaino oli sen 6 kiloa miinuksella. Sain raskaudesta taas sen 14 kiloa, joista 6 jäi sairaalaan. Palauduin siihen samaan painoon, joka minulla oli ennen raskautta viidessä kuukaudessa pikkuhiljaa itsestään. Imetin vauvaa vuoden.
Itselläni ei vatsanahkakaan ole enää yhtään levähtänyt, vaikken ole tehnyt ainuttakaan vatsalihasliikettä synnytyksen jälkeen.
ap
Painoa tuli raskauden aikana +13 kg, joista ekat 11 lähti itsestään kahdessa viikossa (maitoa tosiaan tuli aika paljon...). Vikat 2 kg lähti noin 9 kk synnytyksestä. Laihdutin vielä 4 kg lisää päästäkseni siihen painoon jossa tunnen oloni mukavimmaksi.
Imetin noin 1 1/2 vuotta ja laihduin normaalipainostani 6kg. Normaalisti olen hoikka, niinpä olin sitten luurankomainen. Kun lopetin imetyksen lihoin parissa viikossa tuon 6kg takaisin. Imetysaikana söin normaalin ruuan lisäksi herkkuja ihan liikaakin, mutta kilot vain tippuivat.
imetysaikana paino romahti 46 kiloon (olin jo tooosi luuviulu). Imetin 9 kk.
Raskauden jälkeen paino vakiintui tuonne 40-50 kiloon, jossa se on keikkunut viimeiset 8 vuotta. Olen nyt yli kolmekymppinen ja kokoa 34.
Ymmärrän kyllä, että vararavintoa ja etenkin nesteitä kertyy kehoon eri tavoin eri ihmisillä raskausaikan. Yleisesti ottaen, tästä huolimatta, uskon kuitenkin, että moni lihoo raskausaikana ihan rehellisesti syömällä kulutukseensa nähden liikaa "hyvällä tekosyyllä". Raskaus ja imetys kun ihan faktisesti kuluttavat energiaa eli kaloreita normaalitilaan nähden enemmän. Ja esim. nesteet kyllä lähtevät kehosta laihduttamattakin synnytyksen jälkeen.
Ja siis sanon tämän nyt yhtään väheksymättä niiden äitien harmitusta, joille kiloja raskaudesta tulee ja jää, vaikka he syövät kohtuudella ja liikkuvat. Uskon nimittäin, että heitäkin on paljon. Kuten sanottu, suurelle osalle ne "raskauskilot" taitavat kuitenkin olla vain itseaiheutettuja...
kolmosen ja nelosen jälkeen lihoin
nyt 174cm ja 68kg eli ihan normaalipainossa ollaan vaikka olo tuntuu TOSI paksulta
Itselleni ei jäänyt MITÄÄN, vaikka olen maailman epäliikunnallisin ihminen, enkä treenannut mitään ennen tai jälkeen raskauden, en käyttänyt rasvoja tms.
Sen sijaan tikun laihalla ystävälläni, joka treenasi joogaa koko raskausajan ja sen jälkeen ja harrastaa aktiivisesti tanssia, on vielä 2 vuotta synnytyksen jälkeenkin vatsanahkat (ilmeisesti ikuisesti) roikkuvia ja vatsa "röllöllä". Muuten siis kiinteääkin kiinteämpi ja hoikka. Varmasti harmittaa. Joten tuo vatsanahka-asia lienee pitkälti kiinni tuurista (geeneistä ja ihotyypistä).
Ekan lapsen jälkeen painoa lähti paljon pois ja olin 7 kg kevyempi kuin ennen raskautta. Imetin 10 kk. Lähtöpainossa olin parissa viikossa synnytyksen jälkeen.
Toisen lapsen jälkeen olin samassa painossa kuin ennen ekaa lasta odottaessa. Imetin 1v.
Kolmannen lapsen jälkeen mulla on vielä raskaudesta jäänyt kiloja. Tosin lapsi on vasta 2kk enkä ole ihan niin paljon liikkunut kuin aikaisemmin.
Uskon, että kilot lähtevät kun imettää vuoden.
jostain syystä paino myös jäi tosi alhaiseksi imetyksen päätyttyä, edelleen BMI 18 nyt vuotta myöhemmin.
Kolmannella kerralla paino pysyi samassa. Ekaa imetin 7 kk, tokaa ja kolmatta 9 kk.
laihduin 12 kiloa siitä painosta mikä minulla oli ennen raskauden alkua, puolessa vuodessa. Oli tosin painoa mistä laihtuakin.
Ennen raskautta painoin 54kg (olen 166cm). Reilun vuoden imetyksen jälkeen painoin enää 46kg. Söin normaalisti, mutta en kyllä herkutellut päivittäin. Nyt imetyksen loputtua, paino alkaa kivuta taas ylöspäin.
Kiloja tuli raskausaikana 10, joista 7 jäi heti laitokselle. Sen jälkeen maidontulo oli tosi runsasta ja vaikka söin kuin hevonen laihduin niin, että ristiäisten aikaan (2 kk synnytyksestä) olin -6 kiloa lähtöpainosta.
Kun lopetin imetyksen (vauvan ollessa n 1v) niin kotona hoitovapaalla aloin hitaasti lihota. Lapsen ollessa 2v olin takaisin lähtöpainossa, lapsen ollessa 3v olin +4 kg.
Niitä kiloja yritin tuossa kovasti tiputtaa, mutta laihdutuskuuri jäi kesken, kun tulin uudestaan raskaaksi.
raskauden myötä lähes 20 kg (no oli mistä laihtuakkin). Maitoa riitti vain pari kuukautta eikä kiloja ole täs vuoden aikana takaisin tullut.
painoa tuli 20 kg ja laihduin 30 kg kahdessa kuukaudessa. olinkin sitten aivan alipainoinen, ja ihan imetyksellä.
no, toisesta lapsesta ei sitten lähtenytkään niin paljoa (näin kuulemma monilla että ekasta tulee laihaksi luikuksi mut sit ei enää), vauva nyt 1 v ja alan olemaan normaalipainossa - pian. mut ei ole auttanut imetykset. imetän vieläkin mutten laihdu. imetän niin paljon ettei kuukautisetkaan ole alkaneet vielä.
Eli -2 kg siihen mitä olin ennen raskautta. Paino vakiintui tuohon 50 kg ja on pysynyt nyt siinä 3 vuotta. Mahanahka ja irtoliha kyllä jäi, joten varmaan ihan geeneistä kiinni, sillä ei lähde treenaamisellakaan minulta kokonaan!
pari kiloa alkuperäistä painoani kevyemmäksi, kun imetin tyttöäni 7kk. Housut roikkui rumasti päällä yms. Imetyksen jälkeen painoa onkin sitten tullut hitaasti lisää.