Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karsastus - voiko olla olemassa ilman että näkyy mitenkään?

Vierailija
16.03.2009 |

5-vuotias poika oli käymässä lääkärillä ahtaan esinahan, ja tilanne jännitti kovasti ja hän kiemurteli ja vältteli ei niin kovin sympaattisen lääkärin katsetta, lääkäri puhui vain esinahan leikkauksesta. Poika oli isänsä kanssa, ja lähtiessä oli lääkäri vain todennut, että pojalla on karsastusta toisessa silmässä ja sanoi, että meidän pitää mennä erikoislääkärille sen takia. Isä oli ihan ihmeissään, me emme ole koskaan huomanneet mitään, kukaan päiväkodin henkilökunnasta ei ole koskaan sanonut mitään, neuvolan ja lääkärin tarkastussa ei ole koskaan kukaan huomannut mitään ja lastenneuvolassa työskentelevä terveydenhoitaja-ystäväni ei ole koskaan huomannut tai sanonut mitään. Siis voiko 5-vuotiaalla todella olla piilokarsastusta, joka KUKAAN muu ei ole koskaan huomannut?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkittiinko sitä sitten (muuten siis kuin lääkärin kädenheilautteluilla..) ja löytyikö mitään? Käsittääkseni silmälääkäri tutkii tällaista hiukan erilailla, ja silmiin tiputetaan esim. tippoja yms.

Vierailija
2/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vein lapsen lapsen karsastukseen erikoistuneelle lääkärille, joka totesi piilokarsastuksen. Sai kohdistustehtäviä, 4 v lappuhoito, 7 v silmälasit ja peitto. Nyt katsotaan pitääkö leikata vai ei, tai milloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämäni ensimmäinen ja tähän mennessä ainut migreenikohtaus. Äiti tilas heti silmälääkärin ja lääkäri totes et mulla on piilokarsastus ja hajataitto. Hoidoksi tohon piilokarsastukseen oli lukulasit, joita suositeltiin pitämään kuitenkin koko ajan.

Piilokarsastus parani lukulaseilla ja seuraavat lasit jotka jouduin hommaamaan oli ilman karsastuksen korjausta.

Eli kannattaa kyllä varata aika silmälääkärille.

Niin ja mulla ainakin se tutkitiin laittamalla jotain pupillia laajentavia tippoja silmiin.

Vierailija
4/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se vaikuttaa silleen että silmien polttoväli oli jotain muuta kuin mitattu pupillien väli. Kerran sain uudet rillit ja kävin hakemassa ne mutta en voinnut pitää niitä näin todella huonosti ja kun palautin ne niin pyytelivät kovasti anteeksi kun ei oltu laseja tehtäessä huomioitu mun piilokarsastusta. Sain uudet linssit ja asia korjaantu.

Vierailija
5/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut karsastusta.

Eihän sitä päällepäin mitenkään huomaa. Näöntarkkuus oli vaan huono.

Vierailija
6/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

optikolla käydessä sanottiin että on ns. piilokarsastusta. ja ei sitä ennen olla huomattu vaikka taisin olla silloin jo 20v.

Vierailija
7/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pyytänyt neuvolalääkäriä tutkimaan piilokarsastusta 5-vuotiaaltani, mutta lääkäri ei ottanut epäilyä tosissaan vaan heilutteli epämääräisesti kättä lapsen naaman edessä ja sanoi "en mä ainakaan mitään huomaa".

Vierailija
8/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tuollaiselle piilokarsastukselle jotain, tai voiko sille edes tehdä mitään? Mietin siis, että kannaisiko tosiaan tilata erikoislääkäri. ap.

Vierailija
9/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kannattaa käyttää niitä lukulaseja jotka silloin määrättiin ettei tule niin kovaa päänsärkyä ton karsastuksen takia.

-3

Vierailija
10/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sulla itselläsi epäily siitä? t. ap

Vierailija
11/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tuollaiselle piilokarsastukselle jotain, tai voiko sille edes tehdä mitään? Mietin siis, että kannaisiko tosiaan tilata erikoislääkäri. ap.

Tosin mulla lasit tulivat kun valittelin päänsärkyä. Ja tutkimuksissa löytyi tämä piilokarsastus. Silmät väsyy kun joutuvat kokoajan "hakemaan" kohdetta.

Vierailija
12/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa ilman muuta tutkia. Huono näkö (lapsella) voi aiheuttaa levottomuutta, oppimishäiriöitä ym. 5v on kyllä jo aika vanha tiettyjen näköongelmien hoitamiseen...

T.optikko

Vierailija
13/13 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyysin siksi, että a) tyttö on Kiinasta, missä karsastus on yleisempää + suomalaiset lääkärit eivät osaa katsoa Kiina-silmiä "sillä silmällä" (kun on erinäköinen silmä niin se on kuulemma niiiiin vaikeaa) ja b) itse olin epäillyt karsastusta jo ihan pienenä kun silmät välillä osoittelivat vähän minne sattuu, mutta tyttö skarppaa niin tehokkaasti kun yrittää oikeasti niitä silmiä tutkia. Eli siksi piilokarsastus eikä varsinainen. Ja vielä c) itsellänikin on piilokarsastusta.

Ja epämääräiseltä tutkimus tuntui mielestäni lähinnä lääkärin asenteen vuoksi, tiedän kyllä, että juuri niin sitä tutkitaan.

t. 4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän