Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kertonut lapsettomuushoidoista töissä?

16.03.2009 |

Onko kenelläkään tietoa kuuluuko työnantajalle kertoa missä ramppaa vai pitäisikö "käyn lääkärissä" riittää. Kuulisin mielelläni mielipiteitä ja faktoja.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä ei tarvitse kertoa, mutta lapsettomuushoidot ovat palkatonta sairaslomaa. Eli saat olla pois sairaslomalappua/polikäyntilappua vastaan, mutta se on sitten palkatonta vapaata.

Ite kerroin silloin ku alkoi nämä poissaolot. Työnantaja oli hyvin ymmärtäväinen ja sain käydä hoidoissa työajalla eli antoi jopa palkallista vapaata sairaslomalappua vastaan. Nyt ollaan hoitotauolla ja aion olla palkattomalla sairaslomalla jatkossa.

-s-k-

Vierailija
2/6 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kertonut hoidoista mitään, olin vain poissa aina tarvittaessa max 3 päivää. Meillä ainakin voi omalla ilmoituksella olla tuon 3 päivää eikä syytä tartte kertoa sen tarkemmin. Flunssa, mahakipu, naistenvaivat.. siinä monta hyvää selitystä jos ei halua kertoa todellista syytä. En tietenkään yllytä valehtelemaan, mut omalla kohdallani ei olis tullut mieleenikään kertoa todellista tilannetta. Muutama työkaveri tiesi todellisen syyn, mut muutoin halusin pitään työ- ja yksityiselämän visusti erillään.

Nyt kasvaa 2. IVF:n hoidon 1. PAS:in vipeltäjä masussa ja raskausviikkoja huomenna 23. Oikein paljon tsemppiä hoitoihin!!!!!

t. Suzan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pakko kertoa poissaolon syytä, mutta työnantaja voi velvoittaa hoitamaan käynnit omalla ajalla eli korvaamaan poissaoloajan.

Itse en alkuun kertonut (3 inssiä), mutta kun siirryttiin rankempiin hoitoihin, halusin kertoa. Koin raskaaksi aina vain sanoa, että menen lääkäriin, varsinkin kun usein piti mennä lyhyelläkin varoitusajalla ja mun työpaikassa noissa menoissa on aina oma järjestelynsä.

Siinä vaiheessa kun tiedossa oli, että tulee kohta 3 päivää sairaslomaa (punktiosta), joka meillä on palkatonta, päätin kertoa ja minua se helpottikin. Esimieheni olisi joka tapauksessa voinut halutessaan helposti selvittää sairausloman syyn diagnoosikoodista. Pomo suhtautui tosi ymmärtäväisesti, eikä tämän jälkeen lääkärille pääsy ole tuottanut ongelmia.

Vierailija
4/6 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen käynyt jo 4 ICSIä, ja jokaisen punktion jälkeen olen saanut peräti 8 päivää sairaslomaa (meidän klinikalla yleinen tapa). En ole kertonut esimiehelle, vienyt vaan sairaslomalapun jossa kylläkin lukee koodi, jonka perusteella asian voi selvittää. Voi siis olla, että hän tietää, mutta ei ole ottanut asiaa puheeksi eikä mun mielestä hänen kuulukaan ottaa. Mä olen saanut nämä sairaslomat palkallisena, eli asia lienee työpaikkakohtainen? Myös kaikki lääkärissä käynnit olen saanut tehdä palkallisesti työajalla.

Vierailija
5/6 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan työnantajakohtaista saako lääkärikäynnit käydä työajalla vai pitääkö ne tehdä omalla ajalla. Samoin palkallinen sairausloma riippuu työnantajasta.

Meillä on tosi tiukkaa, työajalla saa mennä vain akuuttitilanteissa lääkäriin sekä lakisääteisiin työterveyshuollon käynteihin. Kaikki muut käynnit pitää korvata ajassa tai ne häviää palkassa. Sairasloman diagnoosikoodi on myös sellainen, joka meillä ei oikeuta palkanmaksuun sairasloman ajalta. Samoin, jos pyytäisi todistuksen ilman koodia, menisi palkattomaksi.

Paljon voi päätellä siitä, mikä käytäntö teillä muuten on lääkärikäyntien ja poissaolojen suhteen.

Vierailija
6/6 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vähänkin haluja saada palkankorotuksia, ylennyksiä ja kiinnostavia työtehtäviä, niin kannattaa pitää suu supussa mahdollisimman pitkään. Hoitoaika saattaa osoittautua pitkäksi ja jos esimies tietää tilanteesta, niin saattaa jäädä moni hyvä osumatta omalle kohdalle, koska ajatellaan, että kohtahan se jää äitiyslomalle.

Mä en kertonut töissä, kolme ivf-hoitoa. Meillä on vähän lepsu käytäntö lääkärintodistuksista, joten en ole varma edes toimitinko. Sain joka tapauksessa ne ilman mitään syykoodia. Palkka kuitenkin juoksi koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi