Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun äiti on väsynyt...

Vierailija
11.12.2008 |

Minulla on 3- ja 5-vuotiaat muksut. Ihaniakin osaavat olla, mutta välillä niin raivostuttavia! Olen ihan viimeisilläni raskaana; selkää särkee ja nukun tosi huonosti. Mieheni työskentelee alalla, jossa nyt ihan kamala joulukiire, ja tekee pitkää päivää ja stressi näkyy välillä kotonakin. Ja minä olen tosi pitkiä päiviä näiden kanssa kotona... Ruokailut, pukemiset, hampaiden pesu, nukkumaan meno aiheuttavat meillä konflikteja jatkuvasti. Lisäksi lapset tappelevat keskenään monta kertaa päivässä. Ja tuntuu että he yrittävät tahallaan tehdä kaikkea kiellettyä silloin kun minä en näe, esim. pomppivat sängyllä tai piirtävät seiniin.

Minusta tuntuu, että oma sietokykyni on nyt niin minimissään väsymisen ja kipujen vuoksi... Ja aivan kuin lapset peilaisivat minun kireää olotilaani ja kiukuttelisivat entistä enemmän! Varmasti joulun tulokin stressaa heitä sekä tietysti vauvan syntymäkin. Ymmärrän kyllä ihan täysin, mutta kun aina ei vaan jaksa tuota jatkuvaa huutoa ja kiukkuamista... Olen välillä yrittänyt minimoida huutoa "olemalla askeleen edellä" eli ennakoimaan, mutta silloin tuntuu että lasten vaatimukset vain lisääntyvät. Ja tällöin myös itseltä jää syömättä, käymättä pesulla, harjaamatta hiukset jne. Meillä on säännöllinen päivärytmi (ulkoilu-, nukkuma- ja ruokailuajat), josta ollaan pidetty jo pitkään kiinni. Ainoa keino, jolla saan lapset asettumaan on telkkari tai tietokonepelit, mutta haluan kuitenkin rajoittaa tv:n katselua ja pelaamista, sillä jos puoli päivää menee paikallaan istuessa, niin ilta on pelkkää kaaosta!

Lapset käyvät kerran viikossa seurakunnan päiväkerhossa, mutta sekin aika menee yleensä siivoamiseen ja muihin kotihommiin. Omat vanhempani asuvat kaukana, ja äidilleni olen valitellut väsymystäni, niin hän ohittaa sen ihan sujuvasti. Anoppi asuu naapurissa ja hänellä olisi aikaa silloin tällöin katsoakin lapsia, mutta hänellä on aina "jotain" menoja, etten enää viitsi pyytää kuin viimeisessä hädässä, koska se tuntuu olevan niin hankalaa... Pienellä paikkakunnallamme on tasan yksi MLL:n lastenhoitaja, jonka tyylistä käsitellä lapsia en tykkää (lässyttää kuin vauvalle 5-vuotiaallekin). Neuvolasta yritin saada neuvoja lasten kurissa pitämiseen, mutta neuvot olivat aika ympäripyöreitä päivänselvyyksiä, joita joka paikassa viljellään... Miehelleni olen sanonut, että väsyttää, mutta hän sanoo että niin häntä itseäänkin väsyttää tai sitten ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena!

Tällä hetkellä tunnen olevani tosi huono äiti, ja kolmas syntyy ihan kohta... Mä oikeasti tarvin jostain nyt apua, ettei joku päivä napsahda ja mä oikeasti alan noita rakkaita lapsiani kurittamaan! Kukaan ei vain näytä kuuntelevan tai ymmärtävän, että en tahdo jaksaa.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita jouluvalot ja kynttilät palamaan, hämärässä kukaan ei huomaa sotkuja. Eikä näillä keleillä ole pakko ulkoilla. Kyllä lapsetkin ymmärtää, että joskus on erityistilanteita, joissa toimitaan toisin kuin yleensä.

Vierailija
22/23 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt vaan nutturaa löysemmälle :D

Eihän sekään tarkoita,et heität kokonaan pyyheen kehään vaan otat itsellesi lepopäiviä vaikka 2 x vkossa ja nää voi olla sellaisia "hemmottelupäiviä"!

Mulla on aikalailla sama tilanne kuin sulla,mies on kuljetusalalla ja tekee noin 12h/pvä (usein myös lauantaina töissä) töitä,eikä muita apuja juuri ole,oon raskaana ja sairaslomalla supistusten takia.

Meillä on poikien kanssa sopimus (pojat 5v ja 4v): tekevät aamusta reippaasti aamuhommat (hampaanpesut ja aamupala) niin saavat valita lastenohjelman,kesto max 30min.

Kun katsovat tän,mä laitan usein pyykit pyöriin tai tiskikoneen.

Sitten saavat multa jonkun tehtävän: tänään esim kirjoittivat kirjeet enolle. Ensin kirjoitin mallin ja sit ne kirjoitti perässä saman paprulle. Eilen taas piti piirtää jättiläinen joka heittää ison kiven mereen jne. Ihan sama mitä mut jotain missä niillä "tuhrautuu" hetki.

Itse valmistelen päivän ruokaa sillä aikaa. Teen isoja annoksia ruokia joista pakastan sitten osan,jotta joka päivä ei tarvitse tehdä! Ja käytän paljon puolivalmisteita ja teen keittoja,patoja ja uuniruokia. Helppoa eikä vie aikaa.

Välipala-aika: jos syövät reippaasti ja kiltisti saavat syömisen ja kotihommien jälkeen lasten elokuvan. (kotihommiin kuuluu joko pyykkien ripustaminen äidin apuna tai tiskikoneen tyhjentäminen).

Laitan elokuvan pyöriin ja meen itse sohvalle,joku nukun tai nettailen.

Samalla ruoka valmistuu,tänään tein puolivalmista pataruokaa,porisi hellalla itsekseen. Elokuvan aikana pöjat syö (ja joo,syövät olkkarissa tän! hyi mua...)

Elokuvan jälkeen mennään hetkeksi ulos jos kaikki ok. Sit onkin jo ilta jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja soitat ja pyydät suoraan sitä apua itsellesi siltä anopilta ja äidiltäsi.

Että saat nukkua, tai jotain OMAA.

Pyydät mieheltäsi apua että saat omaa aikaa.

Vuorottelette lastenhoidossa.

Lapsille jotain paikkoja joissa voi käydä. Naapurit, muut perheelliset, joiden kanssa vuorottelette.

Lapset päivähoitoon, osapäiväisesti. Ihan ehdottomasti haet nyt paikkaa lapsillesi, jos nyt olet raskaanakin kerran!

BEEN THERE

Lapset 3v ja 5v.

Löystää ei voi kyllä, ainakaan itse en ole voinut, pikemmin pieni lisäkuri lapsiin tehoaa meillä paremmin. Leluja voi pistää jäähylle ja piiloon. Ja vaatteita karsia ronskisti nin on helpompaa arkihuolto.

Itse voi väsymyksen keskellä kyllä miettiä, et onko se ulkoilu nyt tarpeen.

Tai että voit itsekin mennä sohvalle katsoo tv:tä tai vaikka vaihteeksi lukea ja laulaa vaikka puoli päivää lasten kanssa. Tai ulkoilla kaverin kanssa puistossa

tai jossain. Ja voi tehdä puolivalmista, tilata pitsaa, jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi