Tapsan ex puhuu asiaa!
Kommentit (74)
Natriumglutamaattia on luontaisestikin mm. maitovalmisteissa, lihassa, sienissä, tomaateissa ja joissain runsasproteiinisissa elintarvikkeissa.
taas tökkii tämä sivusto, monta vuotta menee ennen kuin saadaan toimivaksi
Jos taase liepoo itse sämpylät, mä ainakin laitan niihin täysjyväjauhoja, siemeniä, porkkanaraastetta jne. Enkä taatusti lisää yhtä ainoaa E-koodattua ainetta.
Esimerkiksi perunamuusi soijarouhekastikkeella ja kylkeen porkkanaraaste on itse leivotun sämpylän kanssa terveellinen ja herkullinen ateria.
Mutta ranskikset tarjousnakkien kanssa tulee samoihin hintoihin ja valmistuu uunissa ilman mitään omaa vaivannäköä.
Se on juuri se elämänhallinta, joka asiaan vaikuttaa. Jos on tarmoa ja tahtoa, ei köyhälläkään ole mitään hätää. Mutta monellako on?
Teen pihvit naudan paistijauhelista, johon tulee ainoastaan mausteita. Ei siis edes kananmunaa. Hyvin pysyvät kasassa ja rasvaa alle 10 %. Sämpylät ovat joko täysjyvävehnästä tehtyjä tai sitten ruisleipää. Väliin tulee ainoastaan ketsuppia, salaattia, pihvi, juustosiivu ja tomaattia. Ei mitään majoneesimössöjä.
Ja näitä meilllä syödään viikottain ihan hyvällä omalla tunnolla :)
Siihen tietysti voi vähän vaikuttaa että mitä mössöö siihen pihviin laittaa.
Ja onhan se paljon enemmän että tekee ensin sen burgerin ihan alusta alkaen ja sitten vasta syö. Jopa palaa kaloreita edes hieman, verrattuna että vain mikroon lykkää valmiin.Ja ennen kaikkea säästää rahaa. Siitähän tässä oli kyse.
Hampurilaisia voi syödä, niin kotitekoisia kuin kaupan, kunhan ei joka päivä syö. Mutta turha on tulla väittämään että köyhällä ole vara koskaan muuta syödä, eikä mahdollistakaan.
Ja pärjäsin juuri perusruoalla (peruna, näkkäri, pakastevihannekset). Mutta sitten sairastuin, masennus nousi pintaan ja repi minua alas neljä kokonaista vuotta. Arvatkaa, jaksoinko kokata juuri ollenkaan..? En. Ostin vaan suklaata (halpaa jos ostaa ulkomaista), herkkuja tarjouksesta ja joskus jotain koipireisiä (yli 20% rasvaa niissä muuten), joita söin halvan valkoisen riisin kanssa.
Painoa tuli yli 40kg.
..että ne siemenet, täysjyvävehnät ym. maksavat liikaa toimeentuloasiakkaalle. Vasta nyt kun tulen jotenkin toimeen, olen alkanut ostamaan täysjyväpastaa ja sellaisia, ei ennen käynyt mielessäkään ja juuri muuten sen hinnan takia! On aika törkeää kanssa väittää ettei ihminen kuluttaisi pahemmin energiaa, vaikkei töissä kävisikään; kyllä köyhäkin voi hoitaa lapsia, ulkoilla, käydä tapahtumissa jne.!
turvottavat. Tästäkin syystä köyhä saattaa vaikuttaa lihavalta. Mutta tosiaan sellainen ihminen, joka pystyy itse leipänsä leipomaan jne ei ainakaan pitkään pysy köyhänä vaan saa elämänsä järjestykseen. Ja köyhyys on suhteellista, joku todella pienellä toimeentuleva ei aina edes pidä itseään köyhänä vaan on ihan tyytyväinen.
ja tulee kulkaa monta kertaa kalliimmaksi nämä mun sapuskat kuin jos
söisin hiilihydraattipitoisia, rasvaisia einesruokia.
Lisäksi kun maksan joka kuukausi kuntosalille 56€ niin kalliiksi tulee
hoikkana ja terveenä pysyttely.
tuollaista peruna-porkkana-sipuli (vai mitä siihen tuli) keittoa? Millä maustatte? Pelkkää suolaa ripaus?
Ja jos sianliha on sen 5e/kg ja perunat 2e/kg niin ihanko vaan possu uuniin ja keitettyjä perunoita kaveriksi? Vai miten teette sen porsaan??
Ihan todella haluaisin tietää koska olen nyt työttömänä lihonnut 10kg!!
Tämä johtuu siitä,että en voi enää hinnan takia ostaa täysjyväpastaa- ja riisiä vaan syön nyt höttöpastaa ja riisiä (annoskokoja en ole isontanut). Porkkanoita syön myös paljon kyllä,keitettyinä,hyörytettyinä ja raakoina.
Hedelmiin ei todelllakaan oo varaa! Perunalle olen allerginen joten sitä en syö vaan nimenomaan tuota valkoista perusmakaroonia ja riisiä nyt..
En halua syödä sämpylöitä joten en leivo niitä,vaan haen leipomon myymälästä II-laatuista ruisleipää. Olen allerginen myös kauralle. Puuroa syön noin kerran viikossa,yleensä ohra- tai ruispuuroa.
Halpismakkaraa tulee myös tehtyä,usein allennuksella saa "uunimakkaran" 50-60c/kpl...
Broileria ei ole varaa enää ostaa,paitsi koipireisiä,joissa tosiaan on rasvaa aikalailla!! Broilerin kilohinta EI todellakaan ole halpa.
Ennen ostin aina myös jauhelihan rasvaprosentin mukaan,nyt on ostettava rasvaista sika-nautaa,se on halvinta... :(
Itse onnellinen, vaikkakin lihava. Ja rikas. Tykkään vain herkutella.
En polta enkä juo.
Miksi aina puhutaan noista einespitsoista ja eineshamppareista kun verrataan epäterveellistä/lihottavaa ruokaa terveelliseen? Kyllä se meidän perheessä riippuu useinkin nimenomaan siitä, että se vaalea leipä on halvempaa kuin tumma leipä, vaalea makaroni on halvempaa kuin tumma, sama juttu riisissä. Vähärasvainen liha on kalliimpaa kuin normaali, leseet ja grahamjauhot ovat kalliimpia kuin valkoinen vehnäjauho. Perunat halvempia kuin muut kasvikset. Makkara halvempaa kuin kokolihaleikkeleet. Siis nämä perusainekset, joista useimmiten tehdään ruokaa ovat terveellisempinä versioina kalliimpia. Ei aina tarvitse verrata sitä kasviskeittoa siihen pakastepitsaan.
vaikka ovat itseasiassa miljonäärejä. Vieraille tarjoaa tietysti ruhtinaalliset tarjottavat, mutta itse syö hyvin kevyesti.
tuollaista peruna-porkkana-sipuli (vai mitä siihen tuli) keittoa? Millä maustatte? Pelkkää suolaa ripaus?
ja varmasti tulee kunnon jauhot halvemmaksi kuin ostaa kaupan leipää. Sitäpaitsi itse leivottu vehnäinenkin on hieman tiiviimpää tavaraa, kuin nämä kaupan hötöleivät, joissa on suurin osa ilmaa (kun on niillä lisäaineilla nostatettu oikein kunnolla jne.)