Lapsi 5kk ei nuku yksin. Voiko noin pientä unikouluttaa?
Meillä vauva 5kk ei suostu tai osaa nukkua yksin. Ei päivällä eikä illalla, yöllä nukkuu hyvin kun nukkuu meidän välissä. Mutta ilta on yhtä hyppäämistä minun osalta siis. Laitan vauvan nukkumaan kasin-ysin aikaan, vauva nukahtaa hyvin (joskus tissille, joskus kääntää pään pois kun ei jaksa enää juoda, hiippailen pois kun vauva on unessa). Puolen tunnin-tunnin päästä herää huutamaan, taas menen nukuttamaan ja hiippailen pois kun vauva unessa. Tämä sama rumba siis toistuu monta kertaa niin kauan että itsekin jään sänkyyn nukkumaan jolloin vauvakaan ei enää herää. Aamulla kyllä vauva nukkuisi vaikka kuinka pitkään mutta olen herättänyt aina ysin-kymmenen aikaan.
Päiväunia nukkuu puoli tuntia, joskus tunnin (näitä lyhyitä unia kolmet päivässä). Jos itse jään vauvan viereen nukkumaan päiväunia niin sitten nukkuu pidemmät unet, siis niin kauan kun minäkin nukun (tai makaan siinä vieressä).
Mitä hittoa voin tehdä noiden unien hyväksi, meillä on toinenkin lapsi joten en pysty vauvan vieressä päiväunia ja iltoja viettämään.
Apuja??
Kommentit (10)
koita laittaa lapsi vaunuihin päiväunille ja yöllä
ehdottomasti omaan sänkyyn, vaikka siihen oman sängyn viereen.
Sillä olen sen tuossa vieressä antanut nukkua kun siinä on niin kätevä antaa aina tissi suuhun joten vauva ei ehdi herätä kunnolla. Yritettiin jossain vaiheessa omaan sänkyyn (joka on meidän sängyn vieressä) mutta sain nostella vauvaa aina edes takas tissille, siinä touhussa vauva sitten heräsi ja oli vaikeampi saada sitä takaisin uneen. Yöt sujuu rauhallisesti nyt kun nukutaan samassa sängyssä, mutta nämä illat on vähemmän rauhallisia.
Ehkä sitten kärvistelen vielä pari kk ja kun muksu syö kiinteitä enemmän niin tuskin syö yöllä niin usein (ollenkaan?) ja voidaan alkaa siirtyä omaan sänkyyn. SEn verran ollaan edistytty että vauva rauhoittuu ja nukahtaa nyt myös miehen viereen eikä pelkästään äidin ja tissin. Joten saan edes hetken hengähtää iltaisin kun vuorotellaan noita nukuttamisia.
Ja ne kiinteät harvemmin kenellekään auvoa tuo, vaikka niin moni sitä etukäteen kuvittelee/toivoo.
Sillä erotuksella että nukuttajaksi on kelvannut ainoastaan äiti ja rinta, vauvana ovat nukkuneet max.vartin itsekseen ja heränneet aamullakin heti kun olen noussut.Mun illat meni molempien vauva-aikana nukutuspuuhissa. Molempien kohdalla helpotti 10kk paikkeilla, uni jotenkin syveni ja vuoden iässä sain siirrettyä omaan sänkyyn.Meillä on myös ollut yksi hyvin itsekseen nukkuva vauva joten vika ei ole vanhemmissakaan:) jaksamista!
on välttää hyljätyksi tulemista. Miksi vauvan pitäisi ylipäätään nukkua yksin?
mutta kyllä isompien sisarusten nukkumaanlaitto on hiukan hankalaa jos vauva nukahtaa yöunille klo20 ja äidin pitäisi tisseineen maata vieressä siitä lähtien aamuun asti kuten meidän tapauksessa, isommat sitten nukahtaisivat vasta 21 ja äitiä tarvitsisivat hoitamaan myös tämän ajan..se ihan oma aika iltaisin olisi myös ollut tarpeellista:D t.se edellinen jolla kaksi huonosti nukkuvaa.
http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/appantley.html
On ilmestynty myös suomeksi nimellä: Pehmeä matka höyhensaarille.Lainaa vaikka kirjastosta.
Et sä noin pienen kanssa voi kuin sopeutua.
Ei siis pyykkipuhdasta. Vauva haistaa sun tuoksun unessakin koko ajan, jolloin ei välttämättä herää. Toimi meillä vastaavassa tilanteessa, kolmessa illassa oppi nukkumaan myös itsekseen. Meillä apuna oli kyllä vauvan lakana, jonka päällä nukuin ensin pari yötä ja pari kertaa käärin vauvan siihen imetyksen ajaksi.
jospa googlettaisit unikoulun?
Ehkä syy löytyisi tuosta teidän välissä nukkumisesta öisin? Jos vauva on tottunut jo siihen, ja hän tuntee olonsa turvattomaksi kun ette ole muilla unilla vieressä?
Kannattaisi yrittää nukuttaa kaikille unille omaan sänkyynsä tai vaunuihin ulkona. Annat sitten läheisyyttä muuna kellon aikana.