Mitä pahaa siinä on, että suomalaiset ovat aika hiljaisia?
Me suomalaisetkin aina sitä päivitellään, kun kaikki on niin tuppisuita eikä bussissa jutella vieruskaverille... Mitä pahaa siinä on? Miksi se on ihanne, että puhutaan niitä näitä, vaikka ei olisikaan välttämättä asiaa? Oon aina ihmetellyt tätä.
Kommentit (9)
Monille tuntuu se puhuminen olevan ihan ylitsepääsemätöntä. Esimerkiksi siellä bussissa ei saa suutaan auki, että olisi jäämässä pois vaan tunkee väkisin toisen sylin ylitse.
Siis nykyään on niin muotia ottaa mallia ulkomailta ihan kaikessa ja tietenkin suomalaiset jutut ja tavat näyttävät tyhmiltä niihin verrattuna, mutta kuka sen edes keksi että meidän pitäisi olla kuten muut kansat?
Mutta joskus tuntuu, että pitäis puhua vaan siks, ettei tulisi "kiusallisia" hiljaisia hetkiä.
ap
Ei bussissa tarvi mitään jonninjoutavia alkaa lätistä ventovieraitten kanssa.
Eli minusta on aivan ok olla tuppisuuna suomalaisena muiden suomalaisten keskella. Itse nautin hiljaisuudesta esim. metrossa ja busseissa, kun kayn Suomessa. On ihan mukavaa, kun ei joku vaanna siina vieressa koko ajan tikusta asiaa.
Hiljaisuus ja small talkin puute on kylla kuitenkin ongelma siina vaiheessa, kun esim. tyoelamassa joudut tekemiseen ulkomaalaisten kontaktien kanssa. Suomihan on pienenpieni hyttysen inahduksen kokoinen kansa pelkastaan Euroopassa, jossa useaan kulttuuriin kuuluu juttelu ja small talk. Jos et sopeudu tahan valtavaan enemmistoon, voivat muut pitaa sinua bisnestilanteessa vahintaan outona, ellei jopa aarettoman epakohteliaana ihmisena. Tasta voipi sitten aiheutua kaikenlaista ikavaa firmalle ja itselle. Eli sita omaa kaytosta voi yrittaa muokata tilanteeseen sopivaksi: ollaan rauhassa hiljaa siella lahijunassa (eika tarvi huutaa sihen kannykkaankaan...) ja yritetaan taas sitten keksia sanottavaa sille poskipusuttelevalle ranskalaiselle firman pikkujouluissa. ; )
Toki ulkomaalaisesta hiljaisuus voi tuntua kiusalliselta. Ja miksi suomalaisista usein ulkomailla tulee seurallisempia? Todella huono puoli siinä hiljaisuudessa on ettei myöskään osata purkaa tunteita viisaasti. Padotaan kaikki sisään ja sitten joskus huonossa tilanteessa posahtaa. Tulee pahaa jälkeä. Tätä ei tietenkään voi yleistää mutta kyllähän ne lööpitkin jotain tästä kertoo...
Me suomalaisetkin aina sitä päivitellään, kun kaikki on niin tuppisuita eikä bussissa jutella vieruskaverille... Mitä pahaa siinä on? Miksi se on ihanne, että puhutaan niitä näitä, vaikka ei olisikaan välttämättä asiaa? Oon aina ihmetellyt tätä.
olen asunut Aasiassa ja Euroopassa useiden vuosien ajan, eikä sielläkään kukaan juttele bussissa.
Mutta puhumattomuus viestii usein tyhmyydestä - kaikkialla muualla kuin Suomesssa.
Huono itsetuntoiset suomalaiset kuvittelevat sen olevan huono juttu ja voi voi mitähän ne ulkomaalaisetkin sanoo.
Mielummin hiljaa kun aukoa päätään suotta.