Onko lapsi hemmoteltu jos kinuaa joka paikassa aina leluja
ja herkkuja? Kyseessä 8-vuotias eli ei ihan pieni enää. Lisäksi on hemmotellun lapsen merki jos aina pettyy kaikkeen esim lasten tapahtumiin tai vaikka joululahjoihinm vaikka saisi paljon?
Ihmettelen siis kaverin lasta, jolle äiti ja isä aina ostavat joka ¨paikasta uusia leluja kun lapsi vain osoittaa jotain. Kyseessä ainoa lapsi.
Kommentit (9)
on tällainen ja on sellainen itsevarma ja voimakastahtoinen johtajatyyppi, luokkansa suosituin, Sääliksi käy sellaiset latistetut hissukat, jotka ei edes uskalla pyytää mitää. Ei ihme, että ovatkin sellaisia luokkansa epäsuoisttuja hiirulaisia.
En ole nähnyt 8-vuotiasta, joka tuollaista tekisi. Jos joka reissulla on tottunut jotain saamaan, niin sittenhän sitä ruikuttaa. Kyllä meidän 3-vuotias jo tietää, ettei leluja tai karkkia osteta normaaleilla kauppareissuilla.
meillä on samanlainen 8-v, joka on yksi kolmesa, eikä todellakaan saa kaikkea mitä haluaa tai leluja kovinkaan usein
Ja mistä tietää, että aina ostetaan leluja? Ja mikä on "aina"?
jossa muut lapset innoissaan. Samoin pettynyt lahjamääriin mitä saa. "Aina" tarkoittaa ainak kun käydään jossain pitää ostaa jotain kivaa.
Mietipä miten ainoa lapsi opetetaan sosiaalisiin tilanteisiin ja mukautumaan muiden lasten reaktioihin. Ei se niitä kotona yksin ollessaan voi opetella. Ja mihin vanhempien pitäisi rahansa käyttää? Johonkinhan ne on laitettava, ja kun lapsia on vain yksi, niin luonnollisesti sille tulee enemmän kuin vastaavassa usealapsisessa perheessä.
Osteta rakkautta?
Esikoinen se on siinä sisarusparvessakin! Ja pitää saada oppia miten pienet vastoinkäymiset päästään yli.
Kuulostaa siltä, että jos pettyy lahjoihin niin vanhemmat ostaa vääriä lahjoja eli vaikka lapsi saa rekkalastin tavaraa niin se on pettymys jos se on kaikki "väärää".
Omat vanhemmat kun osti minulle pienenä lahjoja niin aina tuli ihan ihme tavaraa eikä koskaan mitä toivoin.
Jos lapsi menee lasten tapahtumaan ja sielä pettyy niin MITÄ se pettyy?
Voi olla ettei vanhemmat oikein tunne lastaan. Semmoseen minä yhdistän pettymyksen jos saa haluaman asian eikä se olekaan hyvä. Ehkä se lapsi siis haluaa tunnetta, yhteyttä vanhempiinsa.
Se, että lapsi kinuaa koko ajan jotain on ihan normaalia, mutta se että saa kaiken mitä keksii haluta on pilalle hemmottelua, joka johtaa siihen, että lapsi ei voi iloita mistään - ihminen iloitsee, kun saa jotain kauan odottamaansa.
Ehkä kertomuksesi lapsi tarvitsisi tavaroiden ja "sirkushuvien" tilalle sitä paljon puhuttua laatuaikaa vanhempiensa kanssa, että vanhemmat kerrankin keskittyisivät kuuntelemaan mitä lapsella on sanottavaa ja että lapsi otettaisiin mukaan perheen elämään hyödyllisenä perheenjäsenenä : siivoamaan, laittamaan ruokaa jne.
vaikka olitkin muotoillut otsikon kysmyksen näköiseksi. Vastaat jo itse itsellesi omasta mielestäsi niin täydellisesti, ettei tuohon muuta kannata sanoa.
Ihan kaikesta en saanut oikein selvää, kun tuo kirjoitus ei ole aina suomen näköistä. Mutta ihan vain tuohon otsikon kysymykseen olisi ensimmäinen mielleyhtymäni ollut, että ei ole hemmoteltu. Ennemmin mulla tulee mieleen vain sinnikäs lapsi.