Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla asuntolainaa (okt) perheessä 200 000e, paljonko

Vierailija
12.03.2009 |

ovat perheen nettotulot/kk? Perheen koko?

Paljonko teillä menee suurin piirtein per kk talon pakollisiin menoihin (lämmitys, sähkö, vesi, jäte, kiinteistö, vakuutus jne)?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sis. miehen palkan, mun osa-aikatyön palkan ja lapsilisät. Lainaa on 190 000 ja kk-erä 1150e. Menoja ei ole kovin tarkasti koskaan laskettu... Sen tiedän että lämmitys on noin 100e/kk (pelletti) ja jätemaksu 67e/vuosi, kiinteistövero muistaakseni jotain reilu 200e. Sähkö ja vesihän menee ihan kulutuksen mukaan, joten ne vaihtelee ja oin eri perheilläkin aika eri suuruisia.

Meitä on siis 2 aikuista ja 3 lasta, jotka kotihoidossa (ilman kotihoidontukea kun ovat jo yli 3v kaikki). Hyvin ollaan pärjätty vaikka jotkut kauhisteleekin kuinka tullaan toimeen kun en ole töissä täysipäiväisesti.

Vierailija
2/18 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan ottamassa 200 000 velkaa, ja kun laskin, että talon pakollisiin kustannuksiin menee 500e/kk (en tiedä onko realistinen arvio!) + kaikki muut menot, jäisi 2100e/kk.

Tästä ajateltiin laittaa aluksi 1600e/kk lainanhoitoon, jolloin jäisi 500e varuiksi. Eikö suht uudessakin okt:ssa ole aina välillä jotakin korjaamishommia, maalaamista yms., johon pitäisi varautua?

No, tässä nyt hirvittää se, että laina-ajaksi tulee n. 15v, kun laskin 3% korolla (sis. marginaalin). Korothan tulee nousemaan lähivuosina, riittääköhän edes toi 3% vaikka 7v. kuluttua? Korkokatto ajateltiin puolelle lainaa juuri tästä syystä ottaakin.

Onko näissä meidän laskuissa mitään järkeä? Olen tottunut suhteell. hyvään elintasoon, enkä halua siitä (kamalasti) luopua päivittäisessä elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastike, vesi ja autopaikka muina asumiskuluina vajaa 400€/kk.

Nettotulot 5500-6000/kk. Lainaan menee n. 1500€/kk. Ollaan totuttu mukavaan elämään ja sitä eletään nytkin, sillä otettiin 20-v takaisinmaksuaika lainalle, jää enemmän elämiseen, vaikka toki pankki tienaa meidön lainasta myös paremmin kuin jos olis otettu 15-vuodelle. Huomioitiin lainaa ottaessa myös lasten teko, eli silloin kun asunto ostettiin oltiin lapsettomia nyt olen jäämässä toista kertaa äippälomalle ja hoitovapaalle max ajaksi.

Vierailija
4/18 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nettotulot n. 3800-4000e. Tosin nyt olen kotihoidontuella ja tulot netto n. 3000e. Asumiskuluihin lainoineen menee n.1200e. Joo ei meillä mitkään huipputulot ole, mutta vuokra oli 925e/kk niin nyt kun lainanlyhennys on saman verran niin siitä jää edes jotain itselle. Ja juuri siis ostettiin. Otettiin pitkä maksuaika (vaikka oliskin edullisempaa maksaa lyhyemmässä ajassa) mutta nyt kun olen lasten kanssa kotona niin maksetaan nyt hitaammin ja todennäköisesti maksetaan jossain vaiheessa sitten nopeampaa. Varmaan kesän aikana laitetaan osa lainasta kiinteälle korolle (asuntoon on tarkoitus jäädä piiiiiiiiiiiiitkäksi aikaa, tietty koskaan ei tiedä mitä tuleman pitää mutta...) ja katsotaan jos toiselle puolelle otettais korkokattoa tai jotain...

Vierailija
5/18 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...talon ylläpito n 350/kk (lämmitys, sähkö,vesi, jätehuolto, vakuut., verot) ...Erikseen kulut remontteihin ym. Lainoihin yht. 2000/kk, hyvin pärjätään:)

Vierailija
6/18 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...talon ylläpito n 350/kk (lämmitys, sähkö,vesi, jätehuolto, vakuut., verot) ...Erikseen kulut remontteihin ym. Lainoihin yht. 2000/kk, hyvin pärjätään:)

ja sama perherakenne, joten aika paljon olette uskaltaneet laittaa lainoihin!

Riippuu tietty suuresti menoista ja kulutuksesta, mutta itse laskin, että 3100e/kk menee kaikkiin laskuihin, ruokaan yms. elämiseen. Tässä summassa on kyllä ilmaa esim. vaatehankinnoissa, mutten uskalla laskea ihan minimiin, jos tulee jtk kallista, täysin yllättävää kuluerää.

Vierailija
7/18 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yht. n 4400€. Pöydässä 4-7 henkeä. Asumiseen menee suunnilleen puolet tuloista

Vierailija
8/18 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa aiomme ottaa vielä noin 100 000 € remonttilainaa muutamassa erässä. Remppaa ei ole pakko tehdä heti, ostamme ison omakotitalon isolla omalla tontilla, talo on ihan asuttava mutta sisustuksen vuoksi pitää "vähän" remppailla ja laajentaa lisää.

Minun nettotuloni ovat tällä hetkellä noin 3200 €, miehellä ei ole tuloja ollenkaan. Nelihenkinen perhe. Mies valmistuu kohta ja menee töihin, joten eiköhän meidän nettotulot ole sitten jotain 6000 € luokkaa tai vähän alle. Otamme 25 vuoden lainan, emme näin alkuun halua mitään jättieriä kun ollaan vain minun palkkani varassa.

Vierailija
9/18 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheessä 2 aikuista ja 3 lasta. v, 2005 valmistunut talo.

Nettotulot n. 5.500 e/kk.

Asumiskustannukset n. 350 -450 e/kk (sähkö, vesi, jäte, kiinteistövero, adsl, kotivakuutus - en ole nyt taas laskenut tarkkaa summaa, mutta nopeasti laskettu arvio tämä).

Lainaerämme on 1800 e, jossa nyt korkojen ollessa alhaalla on lyhennyksen osuus huomattavan suuri. Kun korot olivat korkeimmillaan, oli lyhennys 50/50% (lyhennys/korko), joka on vähimmäistavoitteemme.

Lisäksi olemme tehneet n. 6000-7000 e/vuosi ylimääräisiä lyhennyksiä esim. matkakorvauksista ja bonuksista. Nyt viimeisen vuoden ajan olemme tosin priorisoineet "vararahaston" kartuttamisen talouden taantuman takia (molemmilla YT:t käynnissä).

Vierailija
10/18 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onpa täällä korkeatuloista porukkaa"

Olen siis edellinen vastaaja. Meillä mies on Diplomi-insinööri suomalaisessa pörssiyhtiössä ihan peruspäällikkönä (vastaa isoista summista, matkustaa hulluna, on asiantuntija omalla alallaan jne.) ei mikään johtaja. Kuukausipalkka on noussut 4.200 eurosta nykyiseen n. 6.000 euroon ihan urakehityksenä samassa firmassa, mutta samalla tavalla on nyt YT-neuvotteluissa kuin kaikki kollegansa.

Itse olen markkinointipäällikkönä ja tienaan 3400 e/kk ja olen mielestäni ihan tosi alipalkattu.

Tämä tekee nettotulot n. 5.500 e/kk. Lisäksi molemmat saamme aika reilusti matkustuskorvauksia vuodessa - minä kilometrejä ja mies lähinnä päivärahoja ja viikonloppu- ja iltamatkustuskorvauksia.

Molemmilla on takana 10 vuotta työelämää, korkeakoulututkinto jne.

Tämä nyt ihan vaan faktana tuohon, mielestäni me olemme keskituloisia. Tässä ketjussa oli taas ihan realismia mukana, kun yleensä AV:n tulogallupeissa on ihan normitasoa sellainen mukamas 9.000-10.000 e/kk molemmilla, johon en ihan joka jampan kohdalla usko.

Vierailija
11/18 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinä kuukausina netto varmaan jotain 3500 €, huonoina sitten 2500 €. Yritetään aina säästää hyvinä kk että on jotain mistä ottaa. Lainaa on tuo 200 000 €, talo uusi ja muutettu pari kk sitten... Sähkölasku on nyt ollut jotain 160 €/kk. Jätemaksusta en vielä tiedä. Vakuutus talolle ja tontille ja irtaimistolle maksaa 350 €/vuodessa.

Luulen että pärjäämme hyvin. Lyhennys + korot n. 1100 €/kk.

Osaamme elää hyvin hyvin nuukasti. Emme oikeastaan osta mitään ylimääräistä esim. lehtiä, meikkejä tai kalliita vaatteita.

kaksi autoa meillä on, mutta niistä ei ole lainaa. Kulutusluottojakaan ei ole.

Vierailija
12/18 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnilleen 200 000€, kuukauden nettotulot yhteensä 6000€/kk. Viisihenkinen perhe.

Sähkölasku on 240€/kk, vesi n.100€/3kk, jätemaksua en muista.

Vakuutusmaksut ovat muistaakseni jotain 300€/3kk.

Vierailija
13/18 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainanhoito n. 900e, vastike, sähkö jne. n.300. Viisihenkinen perhe.

Vierailija
14/18 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteensä 110 000 e+lapsilisät+km-korvaukset ja päivärahat.

Mitä se sitten on nettona/kk, mies hoitaa meidän raha-asiat - yli 5000 + lapsilisät kolmesta lapsesta.

Meiläl iso talo (300m2). Lämmitys+sähkö (meillä siis vesikiertoinen lattialämpö sähköllä) 200 e/kk keskimäärin ympäri vuoden, vesimaksu 120 e/ 3kk, jätemaksu 6 e/kk (kahden viikon välein tyhjennys), kiinteistövero 500 e/v, kotivakuutus 600 e/v.

Ja meillä 5- henkinen perhe.

Vierailija
15/18 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 1000 euroa/kk

Vierailija
16/18 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan ottamassa 200 000 velkaa, ja kun laskin, että talon pakollisiin kustannuksiin menee 500e/kk (en tiedä onko realistinen arvio!) + kaikki muut menot, jäisi 2100e/kk.

Tästä ajateltiin laittaa aluksi 1600e/kk lainanhoitoon, jolloin jäisi 500e varuiksi. Eikö suht uudessakin okt:ssa ole aina välillä jotakin korjaamishommia, maalaamista yms., johon pitäisi varautua?

No, tässä nyt hirvittää se, että laina-ajaksi tulee n. 15v, kun laskin 3% korolla (sis. marginaalin). Korothan tulee nousemaan lähivuosina, riittääköhän edes toi 3% vaikka 7v. kuluttua? Korkokatto ajateltiin puolelle lainaa juuri tästä syystä ottaakin.

Onko näissä meidän laskuissa mitään järkeä? Olen tottunut suhteell. hyvään elintasoon, enkä halua siitä (kamalasti) luopua päivittäisessä elämässä.

Saako siis Suomessa nyt asuntolainaa 3% korolla? Me ollaan just hakemassa lainaa taalla ulkomailla missa asutaan, ja paras deal (meidan mielets tosi hyva) on 3.38% muuttumaton korko 10 v ajaksi...

Vierailija
17/18 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on

Vierailija
18/18 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkapa 5,5 korolla, millaiseksi silloin kk-erä muodostuu (tai kuinka paljon laina.aika pitenee) Koron nousuu täytyy varautua vaikka se nyt juuri ei ole ajankohtaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi