mistä löydätte aikuisten juttuja
Terve olen jäämässä kotiäidiksi, koska emme saa hoitopaikkaa tyttärellemme, 1,5v.
Odotan innolla kotona olemista, mutta huolestuttaa että en enään saa käydä keskustelua aikuisten kanssa, muiden kuin mieheni kanssa tai puhelimen kautta ystäville. Olemme muuttamassa uuteen kaupunkiin jossa en tunne ketään, joten mistä te kotiäidit olette löytäneet kotiäitydelle vasta painoksi aikuisten juttuja?
(Tulen menemään avoimiin päiväkoteihin mutta siellä yleensä puhutaan lapsista...)
Kommentit (2)
Muutimme aivan uuteen elinympäristöön lastemme kanssa ja kaiken lisäksi totaalisen ruotsinkieliselle alueelle Pohjanmaalla.
Täytyy myöntää, että koti-ikävä on monesti ollut. Etenkin suomen kieltä kaipaan arjessa enemmän kuin mitään muuta maailmassa.
Verkoston luominen on ollut paljon työläämpää kuin aiemmin (olemme muuttaneet miehen työn perässä monta kertaa ties minne). Vähitellen olen tutustunut paikallisiin svenskatalande mammoihin, mutta kykenen kommunikoimaan heidän kanssaan ainoastaan tietotasolla. Tunnetasolle ei ruotsinkieleni yllä.
Omia selviytyniskeinojani ovat olleet aina uudella paikkakunnalla netti ja puhelin. Niiden välityksellä saan edes jotakin yhteyttä jonnekin. Olen käynyt jokaisen lapseni kanssa seurakunnan äitilapsikerhossa, jossa tapaan muita äitejä. Ja tietenkin Martoissa!
Yksi tapa voisi olla liittyä vapaaehtoiseksi vaikka MLL:n paikallisyhdistykseen, jos paikkakunnalla sellainen on. Siellä olisi sellaista järjestötoimintaa, laskuttamista, suunnittelua ym. Meidän paikkakunnalla on myös hyvin aktiivinen Martta-järjestö, jonne voi ihan hyvin mennä nuoretkin. Itse mielsin pitkään Martat iäkkäämmiksi naisiksi. Seurakunnalla voi olla jotain liikuntaryhmiä tai käsityökerhoja, kannattaa ottaa niistä selvää. Paikallisissa urheiluseuroissa voi myös olla kivoja jumppia ym. Eli ota selvää, millaista harrastustoimintaa paikkakunnalla on ja valitse tarjonnasta itseäsi eniten kiinnostavaa. Avoimissa päiväkodeissa, perhekahviloissa tutustuu muihin äiteihin ja heille voi ehdottaa jotain yhteistä rientoa ilmankin lapsia, käyntiä vaikka teatterissa ym. Jotain tällaista minulle tuli mieleen. Jokin paikallislehti saattaisi myös innostua free lance -toimittajasta, jos olet sen alan ihmisiä. Eli voisit kaupata sinne kirjoituksiasi.