Ei jumalauta, en osaa laskea yksinkertaista (?) laskua. Voisko joku auttaa!!??
Eli siis pää aivan jumissa, kun olen tehnyt töitä 14 h vuorokaudessa tän viikon alun (pakko vähän selitellä nolona)...Enkä vaan pysty enkä jaksa pohtia seuraavaa:
Jos 18 pisteellä viidestä kymmenestä (18/50) pääsee läpi tentistä, kuinkakohan paljon pisteitä vaaditaan samassa suhteessa läpipääsyyn tentissä, jonka maksimipisteet ovat 60?
Ja miten vielä lasken sitten niiden loppujen pisteiden suhteen sen, millä pisteillä saa minkäkin arvosanan 1-5 asteikolla?
Eli vielä toisin sanoen:
Jos tentistä x saa alimman läpipääsyyn oikeuttavan arvosanan (1) siten, että saa maksimipisteistä (50) 18 pistettä, kuinka monta pistettä pitää saada ykköseen tentistä, jonka maksimipisteet on 60?
Entä sitten millä pistemäärillä saa kakkosen, kolmosen, nelosen jne...
AUTTAKAA TE LASKUTAITOISET!
Kommentit (4)
noista muista on vähän paha mennä sanomaan yhtään mitään kun et vaivautunut kertomaan paljonko pisteitä tarvitaan mihinkin arvosanaan jos max pisteet 50. Miten tiukka taulukko? Kaikkein helpointahan olisi jos opettelisit ihan itse laskemaan etkä olisi koulun matikantunnilla vaan haaveillut Freddie Mercurysta, joka kaiken lisäksi paljastui homoksi myöhemmin.... eihän niistä vihjeistä silloin voinut kukaan arvata...
Tilanne on siis se, että vedän itse erästä kurssia aikuisopiskelijoille ja saan aika pitkälti itse määritellä arvosteluasteikon. Mitään käyrää ei tarvitse noudattaa. Kurssin kokonaisarvosana koostuu sitten erilaisista suorituksista (tentti + pari kirjallista suoritusta). Kollegani - edeltäjäni - sanoi, että viime vuonna tentistä päästi läpi 18 pisteellä, kun maksimipistemäärä oli 50. Laatimani tentin tehtävien puitteissa pisteittämisen kannalta helpointa olisi, että maksimipistemäärä olisi 60. Jos siis esim. 20 pisteellä pääsisi läpi eli saisi ykkösen, jaanko sitten vain loput 40 pistettä seuraavasti:
30=2
40=3
50=4
60=5
tällöin minun logiikkani mukaan
20-24 p = 1
25-34 p = 2
35-44 p = 3
45-54 p = 4
ja 55-60 p = 5
Kuulostaako järkevältä? Ja sanomattakin on varmaan selvää, että alani on humanistinen, enkä koskaan ennen ole arvosana-arvostellut kurssia ilman ennalta määriteltyjä pisterajoja.
Ja joo, matematiikan tunneilla tuli tehtyä muuta kuin pitäisi, mutta kompensoin sitä suorittamalla reaaliaineissa tasaista ysi-kymppi-linjaa.
ap
ps. Haaveilin muuten Jon Bon Jovista; eiköhän se Mercury niillä trikoillaan tehnyt ihan selväksi kaikille, mistä kana hänen tapauksessaan kusee
Tiesitkö muuten että tosi humanisti (kuten minä) heittää oikean arvosanan tikkataululla ja antaa aina vähän hyvän mielen plussaa päälle...
ps. Nyt en muista mutta eikö se Jon Bon Jovikin ollut vähintään bisse? Ainakin se habitus viittasi siihen.. ja eihän täällä pohjolassa kukaan tajunnut edes Village Peoplesta että ei niitä tytöt ihan hirveesti kiinnosta paitsi ehkä kaverina...
niin silloin 36% 60:sta olisi 21,6 pistettä
jos mun päässälaskumatikka siis toimii ihan täysillä tänään...