kielijänteen "nipsaisusta" kokemuksia?
oltiin tytön 2v kanssa hammashoitolassa tarkastuksessa ja hammaslääkäri sitä mieltä, että kielijänne on liian tiukka/lyhyt ja vaikeuttaa puheen kehitystä. Puhui sen leikkaamisesta ja antoi uuden ajan puolen vuoden päähän, jolloin katsotaan uudestaan...En ymmärrä miksi vasta sitten, kun tuskin se jänne enää kasvaa, kun on aina ollut lyhyt ja se hammaslääkärikö sen leikkaa???
Ihan vauvana synnärin kotiinlähtötarkastuksessa kätilö mainitsi lääkärille jänteestä ja se lastenlääkäri sanoi, ettei suosi turhia kirurgisia toimenpiteitä.
Olen nyt ihan ymmälläni, että jos joku osaa kertoa mitään kokemuksia, niin kiitollisena otan vastaan!!!!
Kommentit (7)
Meidän vauvalla oli synnärillä lyhyt kielijänne ja muistaakseni venyi ihan ensi kuukausien aikana normaaliksi. Kaverini lapsella jänne leikattiin keskussairaalassa alle vuoden ikäisenä.
Kuinka lapsesi kieli ulottuu ulos? Itse en muuten saa kieltä kuin tuohon juuri ja juuri huulten kohdalle ulos, eikä haittaa minua mitenkään. Paitsi ettei saa näytettyä kieltä hyvin ;)
Käskepä lapsesi "illistää" sinulle ja kokeille kuinka ulos saa kielensä. Se kai sanoo jo jotain.
eikä saa "lällätettyä" eli l-kirjainta ei sano ja hammaslääkärin mukaan r- ja s-kirjaimet ovat sellaisia, jotka vaikeutuvat varmasti. En ole asiaa aiemmin mitenkään huomioinut, mutta nyt kun lääkäri näytti ja itse ollaan tutkiskeltu, niin todella lyhyt se jänne on. Kieli yltää juuri ja juuri alahuuleen ja on selvästi lhyempi kuin muilla lapsillamme.
Poika oli käynyt puheterapeutilla r-kirjaimen vuoksi. Viime kesänä terapeutti alkoi puhumaan jänteen kireydestä ja kirjoitti lausunnon jonka pyysi antamaan korvalääkärille. Seuraavana päivänä menimme tutulle lääkärille joka ilman puudutusta katkaisi jänteen. Verta tuli hetken mutta se oli siinä. Aikaa meni n.5min. Kysyin puudutuksesta mutta lääkäri sanoi että toimenpide on pieni ja puudutus veisi tunnon suuremmalta alueelta kuin olisi tarvetta.
Terapeutilta saimme kielelle jumppa ohjeita.
vaikka sen osaankin sanoa. Lapsellani nipsaisi lastenlääkäri jo sairaalassa jänteen poikki, koska se oli herttamaisen muotoinen kireän jänteen takia.
se kielijänne nipsaistiin vajaan vuorokauden ikäisenä sairaalassa ku lastenlääkäri huomasi sen. eikä ollu puudutteita tai mitään muutakaan.. tyyliin "partaveitseä" muistutti se millä leikkasi.
oli kuukausi takaperin kielijänteen operoinnissa. Sairaalassa tehtiin ja nukutuksessa. Itsestään sulavia tikkejä laitettiin. Pojalla sammalsi sanat joissa kaksi ällää peräkkäin, samoin oli r-vika.
meillä leikattiin 5 vuotiaana, vaikka jo sairaalassa synnyttyään se huomattiin