Mitä mieltä tutkimustuloksesta
joka on tullut julkisuuteen (Lapsen maailma -lehti ja Ylen nettisivut)? USA:ssa on käynyt ilmi, että rikollisuuteen sortuvilla nuorukaisilla on muita useammin epätavallinen etunimi. Miettivät sitä, johtuuko rikollisuus tavalla tai toisella epätavallisesta nimestä, vai annetaanko sellaisille poikavauvoille epätavallisia nimiä, joilla on jo valmiiksi syystä tai toisesta suurempi riski sortua myöhemmällä iällä rikoksiin?
Epätavallinen nimi saattaa altistaa lapsen kiusaamiselle ja vaikuttaa hänen myöhempään kehitykseensä. Tietynlaisissa perheissä annetaan lapsille tietynlaisia nimiä. Aiemman tutkimuksen mukaan vähiten koulutetut äidit valitsevat lapsilleen epätavallisimpia nimiä. (Edelliset lainauksia lehdestä. Mielestäni Suomessa on saatu juuri päinvastaisia tuloksia siitä, että korkeammin koulutetut ja etelä-Suomessa asuvat antavat lapsilleen harvinaisempia nimiä. Sitten oli mainintaa siitä, miten 1990-luvulla oli huomattu, että tavallisen nimen epätavallinen kirjoitusmuoto herätti epäluuloja. Ihmettelen kovasti, jos se, että haluan lapselleni harvinaisen nimen, altistaa hänet myöhemmin rikollisuudelle...
Kommentit (3)
Vuoden verran olen USA:ssa asunut ja lukuisia kertoja siellä vieraillut. Aika monta siellä asuvaa tuttavaa minulla on.
Oma kokemukseni jenkkien "erikoisista" nimistä on se, että siellä erikoisia nimiä on hyvin paljon enemmän huonosti toimeen tulevien ja syrjäytyneiden ihmisten lapsilla. Epäilen että yksi syy tähän voi olla jopa sikäläinen laki, joka käsittääkseni sallii nimeksi ihan melkein minkä tahansa kirjainyhdistelmän tai jopa numeroita tms. En tiedä miksi, mutta nimenomaan noilla huonommista olosuhteista tulevilla lapsilla tuntuu siellä olevan kovin kummallisia nimiä, osa varmaan tarkoituksella, mutta epäilen että osittain saattaa kysymys olla jopa vanhempien surkeasta tai olemattomasta luku- ja kirjoitustaidosta. Monet nimet saatetaan lausua ihan jonkun tavallisen nimen tapaan, mutta kirjoitetaan ihan kummallisesti.
Lisäksi tietysti jenkeissä on paljon maahanmuuttajia, joiden toimeentulo ja elinolosuhteet ovat keskimäärin muuta väestöä huonommat. Keskimäärin maahanmuuttajilla on tietenkin taustansa vuoksi erikoisempia nimiä kuin valtaväestöllä.
Kiusaamisteoriaasi en usko. jenkeissä on niin valtavat määrät epätavallisia ja kummallisia nimiä, että pidän epätodennäköisenä, että sellaisesta kiusattaisiin. Ainakaan itse en ole koskaan huomannut ketään nimen vuoksi kiusattavan siellä, vaikka tunnen paljon ihmisiä joiden nimi on jenkkiläisittäin vähintäänkin kummallinen.
Kiitos vastauksista! On mielenkiintoista kuulla USA:n tilanteesta suoraan ja se asettaakin tutkimustulokset erilaiseen valoon mm. Suomen kannalta. Jännää, että lehdessä tutkimusta siteerataan niin, ettei näitä asioita oteta lainkaan esille. Kiusaamisteoria ei ole minun, vaan sekin oli lainausta lehtiartikkelista, ehkä toimittajan arvailua. Itse olen tekemisissä lasten kanssa ja vahvistan sen, että nimi on viimeisiä asioita, joista lasta aletaan kiusata.
harvinainen ja mikä tavallinen etunimi. Kun mä vähän nyt epäilen, että tavalliset nimet on niitä, joita valkoinen keskiluokka lapsilleen valitsee ja harvinaisia nimiä on esim. afroamerikkalaisella väestöllä, latinoilla ym. vähemmistöryhmillä, joilla on harvinainen nimi kulttuurinsa vuoksi ja ovat valitettavasti elintasonsa ja olosuhteiden vuoksi useammin hankaluuksissa lain kanssa.
Ihan kaikkiin tutkimuksiin ei kannata uskoa. Ja kannattaa varautua aina siihenkin, että jos tutkimus on tehty jossain muualla kuin Suomessa, niin sehän ei kerro mitään Suomen tilanteesta. Mulla on itsellä harvinainen nimi, enkä kyllä ole rikollinen :D Mä en ole elämäni aikana kovin monien rikollisten kanssa ollut tekemisissä, mutta ne harvat, jotka nimeltä tunnen ovat kyllä ihan kalenterinimiä.
Kannattaa myöskin ottaa huomioon se, että nykyään epätavalliset nimet ovat yleistyneet hirmuisesti kun vertaa vaikka 70-luvun jari-sari-mari-buumiin. Joten epätavallisista nimistä on tullut aika tavallinen asia ja mitä tavallisempi asia siitä tulee, niin sen vähemmän epäluuloja harvinainen nimi kenessäkään herättää. Ja mä luulen varsinkin Suomessa tuo "epäluulon herättäminen" taitaa tarkoittaa valitettavasti suomeksi sitä, että herää kysymyksiä rodusta ja kulttuuritaustasta.
Aika isolla varauksella kannattaa siis noita tutkimuksia lukea, koska valitettavasti tutkimukset paljastaa vain seuraamuksia, mutta eivät syitä. Ne ei koskaan vastaa siihen oleellisimpaan kysymykseen, eli "Miksi?".