Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvien gluteenittomien lettujen ohje? Vieraaksi tulossa keliaakikko ensimmäistä kertaa

Vierailija
10.12.2008 |

Olin suunnittelut lettuja lapsen kavereille jotka tulevat lauantaina kylään, mutta yksi heistä onkin keliaakikko enkä ole aiemmin joutunut gluteenittomia ruokia tekemään. Mikä olisi hyvä resepti letuille että hänkin voisi syödä lettuja niin kuin muut? Tänään olen menossa kauppaan hoitamaan viikon ruokaostokset niin tarvitsisin ohjeen pikaisesti :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sulle reseptiä antaa, mutta käy kurkkaamassa keliaakikkojen nettisivuilta, sieltä voisi löytyä, sillä siellä on reseptejä.

Ihan vaan vinkiksi, että makeat leivonnaiset pullaa lukuunottamatta tuntuvat toimivan gluteenittomina, mutta leivät ovat järjestäen aika hirveitä. Kannattaa ehkä tehdä erikseen tavallinen lettutaikina että keliaakikolle sopiva.

Vierailija
2/8 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaa kulhoon luontaisesti glutenittomia jauhoja3-4 dl lisää kulaus maitoa (Kylmänä),sekoita . lisää rasva, suola, sokeri. ja 3-4 munaa. anna turvota hetken. T. keliaatikko mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muuten mieleen, että onko varmasti niin, että lapsi on keliaakikko? Ettei ole vilja-allergikko? Se on sitten eri juttu ja kaikki keliaakikoille sopivat tuotteet ei sovi vilja-allergikoille.

Vierailija
4/8 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä tehdä erikseen tavallinen lettutaikina että keliaakikolle sopiva.

Kaupassa myydään sellaisia valmiita glut. jauhosekoituksia mm "hiivaleipäjauho", "leivonnaisjauho" tms, niillä onnistuu parhaiten. Ja laita keliataikinaan vähän enemmän munaa kuin normaalisti, että lettu pysyy kasalla. Ja huom, paistoon käytettävä voirasia ei saisi olla voileipäkäytön saastuttama, vaan mieluiten han iskemätön oma rasia kelialetuille.

Vierailija
5/8 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perheessä 2 keliaakikkoa ja oon heille tehnyt lettutaikinan ihan tavallisen ohjeen mukaan, mutta korvannut vaan nuo vehnäjauhot gluteenittomilla jauhoilla. Taikinasta oon vaan tehnyt vähän paksumpaa kun normaalisti, että on helpompi paistaa.

Vierailija
6/8 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiissa purkissa, vähän kuin maitopurkki. Kannattaa ravistaa hyvin, ennen kuin kaadat taikinan pannulle. Tulee tosi hyviä lettuja.

Muistathan, että paistat keliaakikon letut eri paistinpannulla kuin muiden. Ja sinun täytyy käyttää eri rasvaa. Jos esim paistat toisten letut ihan rasiamargariinissa, siihen margariiniin on voinut jäädä jauhojen muruja voileipiä levitettäessä. Eli keliaakikolle oma margariini. Tai sitten käytät juoksevaa margariinia.

Riisikakut ovat hyvä leivän korvike, kunhan muistat tuon margariiniasian. Osta esim muutama voinappi.

Keliaakikolle saa ostettua omia pipareita. Kysy kaupassa. Näin joulun alla voisi olla kiva tarjottava.

terv keliaakikon äiti

Vierailija
7/8 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis ihan keliaakikko eikä vilja-allerginen, sen tiedän. Hyvä kun vinkkasitte tuosta paistamisesta, paistan sitten toiset tavallisella pannulla ja toiset pikkulettupannulla niin ei tule ongelmia. Ja paistamiseen käytän aina öljyä niin ei tule jäämiä margariinirasiastakaan. Piparit myös hyvä idea, katsonpa jos niitä löytyisi kaupasta. Jos niitä jää yli niin voihan niitä toki gluteenia sietävätkin syödä

T:ap

Vierailija
8/8 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkki on aika pieni, ei siis jää turhaan kaappiin lojumaan. Paketissa on myös ohje (lisätään nestettä ja munia). Itse paistan voissa, saa vähän rapeutta.