Hoitaako kellän muulla mies perheen raha-asiat?
Ja hyvin hoitaakin. Maksaa laskut.,pankkiasiat ,muutenkin pitää huolen et rahat riittää. Tuntuu et yleinen mielepide on että nainen ei saa olla se joka ei ns.oo vastuussa. Jotenkin hyväksyttävämpää et mies on se tumpelo raha-asioissa. Jos se on nainen se on jotenki noloa? Kyllä mäkin eurojen päälle ymmärrän:)mut jätän silti päävastuun miehelle. Oonko sit ainoa ja alennan naisten arvoa?
Kommentit (15)
mies hoitaa kaikki ns. "kovat" laskut, eli asumiseen, autoon, vakuutuksiin yms. liittyvät laskut. Hän myös ansaitsee huomattavasti enemmän joten meillä minun palkkani menee päivittäisiin menoihin ja kun rahani loppuvat, avataan miehen lompakko.
Sinänsä ihan hyvä tapa jakaa laskut mutta niinpä siinä on vain käynyt niin, että minulla ei kuun vaihteessa ole koskaan penniäkään tilillä, miehen tili senkun kasvaa...
Ei muuten ihan hyvä juttu, jos mies (tai minä) jonakin päivänä päättäisimme ottaa avioliitosta lopputilin.
Mutta vaikeata on muuttaa vanhaa tottumustakaan
Meillä mies hoitaa raha-asiat, enkä mä nyt sitä pidä mitenkään ihmeellisenä. Aikoinaan kun perustettiin yhteinen talous, niin keskusteltiin, kuinka asiat hoidetaan. Meillä mies ilmoittautui vapaaehtoiseksi ja näin ollaan menty nyt 6 vuotta. Toki me rahasta keskustellaan ja sen riittävyydestä, mutta käytännön asiat hoitaa mies.
Mun alle 300 euron "tulot" riitti siihen että kaupassa kävin ruokaostoksilla muutaman kerran kuukaudessa.
Nyt ollaan molemmat töissä ja molemmat yhtälailla vastuussa, tosin ehkä mies edelleen hiukan enemmän näitä asioita hallitsee. Sinänsä jännää ehkä, koska itse teen palkkatyötäni taloushallinto-osastolla ;)) Mieheni työ taas ei liippaa läheltäkään taloutta.
Hoidan kaikki autoon, asuntoon ja sijoittamiseen liittyvät asiat.
Rahat kuitenkin yhteisiä ja molemmat tietää, missä mennään.
Juu mekin päätämme kyllä yhdessä mihin rahat menee. Minä hoidan tällähetkellä lapsia kotona,mies töissä. Ennen lapsia paiskin kyllä töitä minäkin vuosikaudet. Tämä käytäntö on jäänyt kun huomatttu että mies handlaa paremmin. Alkoi vaan ihmetyttää kun mua verrattiin pankissa (noin leikkimielisesti) vanhaan mummuun joka ei ymmärrä mistään mitään.. Siis pankkivirkailija(nainen) . En mä nyt silti koe olevani ihan arvoton jos en pidä kaikkia lankoja hyppysissäni. Pitäisköhän..
Johtuu kyllä siitä että mulla ei juuri rahaa ole, opintotukea nautin. Maksan kyllä oman puhelinlaskuni, mutta siinäpä oikeastaan kaikki.
Sovittu on että kunhan valmistun niin tilanne sitten muuttuu.
Yhteiset menot on jaettu ja kumpikin hoitaa niistä omansa. Asuntolainat on kummallakin omat vaikka asunto on kummankin nimissä.
Ottaa aika lailla päähän kun mitään ei jää säästöön enkä ole selvillä mitä mihinkin menee.
Laskut ja muut sellaiset...mää sitte omilla shoppailen lapsille ja itelle vaatteet,,(,mies maksaa omansa)...ja ostelen muuta turhaa sälää elämisen iloksi...
Menevät helposti perintään, kun ei muista maksaa. Ja mikä huvittavinta, mies on EKONOMI! :D Eli minä hoidan.
Meillä mies hoiti asuntolainan järjestelyt ym. itse en ymmärrä koroista ym. oikeen mitään. Mies yleensä allekirjoittaa laskut ja minä vien pankkiin. Mieheni maksaa lähes kaikki laskumme, itse saan vain kotihoidontukea ja se menee melkeen kokonaan ruokaan yms.
Meillä mies maksaa yleensä suurimman osan laskuista.
Mä taas hion sijoitus- ja säästämissuunnitelmia ja kerron, mitä osakkeita vois ostaa. Lopulliset päätökset taas tehdään niistä yhdessä.
Minä teen budjetin (suunnittelen esim. ylimääräiset lainan lyhennykset jne) ja mies hoitaa käytännön hommat eli maksaa koneella laskut. MInä hoitelen lainaneuvottelut, kun olen tiukempi neuvottelija. Molemmat ollaan vastuussa siitä, että perheen talous on kunnossa eli molemmat käydään töissä, palkat samansuuruiset ja rahat ovat yhteiset. Koskaan ei ole rahasta tullut riitaa, kumpikin saa ostaa, mitä haluaa ja tarvitsee. Tosin kumpikaan ei tuhlailekaan ylettömästi ja kiinnostukset kohteet samansuuntaiset.
en edes osaa maksaa nettipankissa. Se on kyllä häpeällistä, myönnän.