Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon lapsi tarvitsee unta?

Vierailija
05.03.2009 |

Miltei joka toisessa keskustelussa vedotaan siihen että lapset kärsivät unen vähyydestä ja että se on syy ongelmiin. Laitahan ikä ja unentarve, niin saan selvyyden "yleisistä" mielipiteistä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen on ollut "vähäuninen". Aina ollut vaikeuksia saada nukkumaan, silti aikaisin hereillä. Nyt koululaisena kokee edelleen päivähoidon kamaluutena päiväunet. Nukkuu öisin klo 9-06.30. Voisi kouluun lähdön puolesta nukkua tunnin pidempään, mutta herää heti, kun talossa on liikettä ja "suuttuu" jos ei herätetä. On heti enimmäisestä "herätys"-kuiskauksesta tikkana ylhäällä. Myös viikonloppuisin hiipii hereille viimeistään puoli kahdeksalta, siis viimeistään.

Sitten meillä on 2 aamuntorkkua. Menevät nukkumaan jn. klo 20.30, mutta harvemmin nukahtavat ennen klo 21:tä . Molemmat nukkuvat päiväkodissa päiväunet ihan kunnolla ja tarvitsevat niitä. Aamuisin on tooodella vaikeeta (pakko herätä 6.50 viimeistään) ja viikonloppuisin nukkuvat helposti puoli yhdeksään, nuorin jopa kymmeneen :) Siis vaikka nukkumaanmeno on lähes samaan aikaan.

Vierailija
2/5 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unen tarve vähenee lapsen iän myötä. Kun vauvan yöunijakso pitenee, vähenee jo 3-kuisen kokonaisuni keskimäärin 14-15 tuntiin. Alle kouluikäinen 0-6-vuotias tarvitsee unta keskimäärin 11-14 tuntia, 7-10-vuotias koululainen pärjää keskimäärin 10-11 tunnin yöunella. Murrosikäisen unentarve on keskimäärin 9-11 tuntia.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/uni/oppimin…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis juuri näin, mutta silti mielestäni jossain määrin yksilöllistä. Esikoisemme on aina ollut ns. vähäuninen, ihan vauvasta nukkui kunnon yöunet ja kunnon päiväunet ja rytmi loksahti heti paikoilleen, mutta kuopukset ovat hakeneet rytmiä ja edelleen ovat erilaisia unentarpeen suhteen. Ovat sentään nyt jo 6 ja 4 v

Vierailija
4/5 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapsesta asti ollut iltavirkku ja oli kidutusta kun piti maata tuntikausia pimeässä odottamassa unta.

Esikoisemme nukkui vauvana melko lyhyitä päiväunia ja 2-vuotiaana lopetti kokonaan päiväunet. Nyt on 3 v ja nukkuu yöllä n. 10 tuntia, päivällä ei yhtään. Mun mielestä turha yrittää pakottaa nukkumaan. Myös isänsä lopettanut samassa iässä päiväunet ja nukkuu edelleen vähemmän kuin esim. minä.

Vierailija
5/5 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nukkuu tarhassa päiväunet 1-1,5 h nukkuu vaan 7-8 h yöunet eli yhteensä vain 8-9,5 h. Jos ei nuku päiväunia nukkuu 11 h yöunet.

Alle kouluikäinen 0-6-vuotias tarvitsee unta keskimäärin 11-14 tuntia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme