Haetaanko äitiysrahaa ja äitiyspakkausta samalla lomakkeella??
Hitsit sentään. Kun toivoisin sitä uutta äippäpakkausta ja näin ollen veisin siitä hakemuksen vasta viime tingassa, mutta sitten taas äitiysrahan haluan aloittaa varhennettuna, joten...? Mitä teen? Ja varhennettua rahaa aletaan maksaa juuri siitä päivästä alkaen kun minun pitäisi hakea äitiyspakkausta. Eli äitiysrahaa on haettava aiemmin jokatapauksessa.
Kommentit (4)
netissäkin hakemukset voi täyttää. Se on näppärintä. Sisään vain Kelan sivuille pankkitunnuksilla.
Jos jotain papereita (esim. raskaustodistus) pitää lähettää Kelaan käsittelyä varten, sieltä kyllä tulee kotiin täydennyspyyntö hakemuksen netissä jätettyäsi ja mukana valmis palautuskuori.
mutta voit hakea niitä eriaikaan. Minä hain ensin vain pakkauksen, koska halusin pitkittää äitiysrahapäätöstä mahdollisimman pitkälle, että mulla olisi esittää paperit viimeaikaisista huomattavasti viimeksi vahvistettua verotusta korkeammista tuloista. Eli täytät papereista vain ne kohdat, jotka nyt haluat täyttää. Voit sitten myöhemmin hakea pakkausta. Tarkista vielä, oliko pakkauksen tai äitiysavustuksen hakemiselle joku määräaika/takaraja. Yleensä kai ihmiset haluavat ennemminkin _heti_ sen pakkauksen tai rahan. Varsinkin nyt, kun se nykyinen pakkaus on tosi hieno setti. Tulevasta taas ei tiedä.
Hakemus pitää jättää viim 2kk ennen laskettua aikaa. Ja voidaan hakea eri aikaan vaikka sama kaavake onkin.
Samalla lomakkeella haetaan, joten taidat joutua tyytymään vuoden 2008 pakaukseen. Älä huoli, pakkaus on ihana. :)