Kysymys teille, jotka päätitte antaa lapsellenne yli kaksitavuisen etunimen
Tajusitteko nimeä antaessanne, että lapsen kutsumanimeksi tulee virallisesta nimestä poiketen jokin lyhyt, paremmin suuhun sopiva versio? Esim.
Eleanoora --> "Ellu"
Marja-Tuulikki --> "Marjis"
Kukka-Päivikki --> "Kukkis"
jne. jne.
Kommentit (17)
Meillä ainoa, joka lyhentää, on pikkuveli, kun ei alkuun osannut nimeä sanoa. Muut ei lyhennä, kun tuosta nimestä ei saa helposti mitään väännettyä :)
Väännetään noista lyhyistäkin nimistä helposti lempinimi, eikös?
Itse asiassa jokaisen nimen harkinnan yhteydessä punnitsimme huolella lempinimeä, lyhennettä. Loppupelissä juuri lempinimi ratkaisi nimen annon.
t. neljän 3-4 tavuisen nimen omaavan lapsen äiti.
Juu oli tiedossa. Oli myös aika selvä tapaus, mikä tämä lyhennelmä tulee olemaan ja käytämme sitä itsekin. On lyhennettynäkin versiona mielestäni ihan kaunis nimi.
ei meillä ainakaan ole lyhentynyt. Olivia ja mikael on edelleen Olivia ja Mikael. Näin myös hoidossa / koulussa.
Kyllä minun näyttöni mukaan ap kirjoitti "yli kaksitavuisista" nimistä.
Ap puhuu kaksoisnimistä, -tavuiset on asia erikseen.
t: Mikun, Maakun ja Mintun äiti (rakkaalla lapsella on monta nimeä)
miehellä vielä vaan 4-kirjaminen, ja MOLEMMILLA on varsinaisessa käytössä lempinimi, miehellä vielä pitempi kuin varsinainen kutsumanimi...
Että ihan en nyt tajua tuota sun pointtiasi.. ja keskimäisellä lapsella on myös lähes vakikäytössä lempinimi, joka on 10-kirjaiminen, kun etunimessä on 6 kirjainta. Ja itselläni on kolmitavunen etunimi, ja koskaan ei ole ollut mitään lempinimeä (tai lyhennelmää) käytössä.
lapsella pitkät nimet ja kaikki kutsuvat niillä nimillä, kotona, hoidossa, tuttava perheet, kaverit jne. Varmaankin koulussa saavat lemppareita kavereilta, mutta mua itseäni aina harmittikin, kun mulla ei ollut lempinimiä.
Me vaan tykätään pitkistä, kauniista, perinteisistä, kunnon nimistä. En pidä lainkaan lempinimen oloisista nimistä!
josta on väännetty ainakin kymmenen lempinimeä. Ei kiva. Ja ihmisillä on mielestään oikeus aina keksiä joku lempinimi ja käyttää sitä.
Annoin lapsille kaksitavuiset nimet. Pitempiä en edes harkinnut.
Onhan esim. Emilia kiva nimi, mutta Emppu minun mielestä ei.
Minulla kaksitavuinen nimi, samoin tyttärelläni ja meillä molemmilla on pidemmät lempinimet :o kaskas mitenhän näin on päässyt käymään.
esim elli -> ellinoora
piia -> piiuska
Päinvastoin, itse muistan jopa "kärsineeni" kun nimestäni ei saanut helposti mitään kivaa lempinimeä! Ystäväni kovin koitti keksiä minulle lempinimeä mutta ikinä mitään järkevää syntynyt. Mieheni keksi lopulta minulle osuvan lempinimen, olisipa se ollut käytössä jo teininä.
Itse käytän lapsisitani usein lempinimiä, joita heillä on useita. Minusta kun rakkaalla lapsella on monta nimeä!
Kaikkia kutsutaan pääasiassa lempinimillä, sitä nelikirjaimisen nimen omaavaa vielä etunimeään pidemmällä sellaisella. Tulevaisuudessa lempinimiä tulee varmasti lisääkin eri ympyröissä ja varmasti heitä jossain tullaan kutsumaan myös sukunimellä jne. Samoin minua ja miestäni kutsutaan pääasiassa lempinimillä tai sukunimellä, joskus toki virallisillakin etunimillä. Minä näen tämän vain rikkautena, normaalijärkinen ihminehn kykenee kyllä tunnistamaan useammankin itseään tarkoittavan sanan.
Tuntemieni ihmisten kohdalla se nimen pituus ei muuten edes merkittävästi tunnu vaikuttavan lempinimien käyttöön. Tuntemani Akit tuppaavat olemaan Aksuja ja Neat esimerkiksi Nemppoja, kun taas tietämääni Johannesta kutsutaan vain ja ainoastaan Johannekseksi tai sukunimellä. Vanhemmat voivat tietysti itse valita kutsuvatko lapsiaan virallisilla vai lempinimillä, mutta muuta maailmaa ei tässäkään asiassa voi hallita.
Mitä sitten? Rakkaalla lapsella on monta nimeä ;)