Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vauva syntyy, 5 ja 6 vuotiaitten päivähoito??

Vierailija
04.03.2009 |

Eli minkälaista ratkaisua suositellaan täällä sekalaisessa sakissa? Perheessä siis eskarilainen ja tuleva eskarilainen, olleet n.7 tunnin hoitopäiviä tähän asti. Kuinka asian järjestäisi kun jään itse ä-lomalle? Isompi viihtyy päiväkodissa tosi hyvin ja haluaisi olla täyttä päivää, nuorempi ei viihdy kovin hyvin. Vaihtoehtoja: osa-aikainen eli vain sen eskarin kestoajan molemmat eli 4h/pvä? 4 täyttä päivää viikossa? 4 lyhyttä päivää viikossa? Muita?? Molemmat on siis samassa paikassa. Kuljetus mun vastuulla. PIhapiirissä eikä naapurustossa ei kavereita. Kuinka vastasyntyneen kanssa hoituu jatkuva kuljetusrumba...? Kuinka pystyy aktivoimaan isompia tarpeeksi....? Oma jaksaminen...? Miehen työajoista ei tiedä, mutta tekee paljon ja on aktiivisesti lasten kanssa päivittäin.Tämmöiset asiat mietityttää. Minkä olette itse kokeneet hyväksi?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eskarilaisella olisi tätä vuotta jäljellä muutama kuukausi...

Jos jäät nyt ja sinulla on nyt eskarissa oleva ja sitten ensi vuoden eskarilainen, jättäisin molemmat osa-aikaiseksi ja sitten koko kesäksi kotiin. Ensi vuoden eskarilaisen hakisin sellaiseen eskariin, jossa on tulevia koulukavereita. Mutta jos tuo tuleva eskarilainen aloittaa eskarin vasta 2010, niin sitten tekisin hieman toisin.

Meillä poika vaihtoi päiväkodista 'koulueskariin'. Itselle kätevää kun sinne osapäiväiseen eskariin kyydit hoidettiin koulutaksilla. Vauvan kanssa käytiin vaan postilaatikolla saatilla, eikä syksyn edettyä tarvinnut edes sinne mennä. Ja koska tuolla eskarissa oli puolet omia tulevia koulukavereita, aikanaan kouluun lähtö sujui mutkattomasti. Päiväkodista ei olisi tullut ketään muuta.

Vierailija
2/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kanssa kulkeminen hoituu näppärästi jos voitte kävellä, mutta on ihan eri asia pakata autoon talvipakkasella vauva kesken uniensa jotta voi hakea muut lapset. Silloin olisi parempi olla kokopäivä sopimuus isommilla, jotta hakemisen voi tehdä vauvan aikataulujen mukaan eikä niin että että vienti/haku on just tietytyn kellonaikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisin sen eskarilaisen eskarissa eli 4h/päivä. Nuoremman ottaisin mahdollisesti kokonaan kotiin tai sitten parina päivänä viikossa päiväkotiin myös tuon 4 h/päivä. Vaikea sanoa kun en teidä enkä teidän lapsianne tunne, mutta meillä 5-vuotiaalle on riittänyt vallan mainiosti kerho 2 kertaa viikossa 3h/kerta.

Vietkö lapset eskariin/päiväkotiin kävellen vai autolla? Mikäli autolla niin kuljettaminen ei minusta ole mikään ongelma. Jos kävellen niin tiukkojen paikkojen = vauva karjuu vaunuissa varalle hommaisin kantoliinan. Minun vauvani ovat viihtyneet paljon paremmin kantoliinassa kuin rattaissa, joten monta muuten karjuksi menevää lenkkiä on pelastettu kantoliinalla. Muuten tuo kävellen meno voi olla vauvan rytmin muodostumisen kannalta vallan hyvä juttu.

Oma jaksaminen riippuu varmaan kovasti vauvasta ts. valvottaako jne. Toisaalta isommat lapsesi ovat jo niin isoja, että sinun ei varmaan tarvitse aivan kamalasti heidän kanssaan olla leikkimässä ja jos miehesi kerran osallistuu aktiivisesti niin hänhän voi joskus vaikka viikonloppuisin viedä isompia uimaan jne, jolloin sinä saat nukkua jos vauvakin nukkuu.

Vierailija
4/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eskarin loppuessa toukokuun lopussa jäävät molemmat lapset kotiin siihen saakka että syksyllä alkaa koulu ja esikoulu. eli kyseessä reilun parin kk:n hoitojärjestelyt.

Vierailija
5/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuonikäiset tarvitsevat leikkikavereita, jos ei niitä naapurustossa ole. Joku ehdotti toisen ottamista kotiin, mutta itse en jaksaisi ainakaan kuljetella lapsia kahteen eri paikkaan vauvan kanssa...Nuorempikin on jo kuitenkin sen ikäinen, että kyllästyisi kotona.

Vierailija
6/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaisin samalla hoitojärjestelyllä,mitä sitä sotkemaan parin kk takia jos muuten toimii ja kesäksihän he jääkin jo kotiin.

Syksystä et siis vielä kysellyt?

Vierailija
7/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi lopettaa kesken, joten itse pitäisin molemmat lapset sen eskarin ajan hoidossa. Mutta, suosittelen harkitsemaan aamuhoitoa siinä tapauksessa, jos miehesi voi silloin viedä lapset. Lasten kuljetus edestakaisin vauvan kanssa on nimittäin syvältä. Meillä eskari vielä alkaa jo klo 8, joten tuntuisi tosi pahalta repiä vauva joka aamu klo 7 ylös sängystä. Mielummin maksamme sen muutaman kympin ylimääräistä aamuhoidosta, jotta mies voi viedä lapset töihin mennessään. Vauvan kanssa sitten haemme lapset kotiin klo 12.

Vierailija
8/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutulla järjestelyllä. En muuttaisi lasten arkea. Toki kun vauva syntyy, niin kun kotiudutte voit pitää lapset pari päivää vapaalla ja antaa tutustua uuteen tulokkaaseen, jos siis itse niin haluavat.

Itse pidin ekat kuukaudet isomman (4v) hoidossa kuten ennenkin. Ensin mies vei isomman hoitoon ja minä hain, sitten kun vauvalle sopi, mutta pian onnistui vauvan kanssa hoitoon vientikin. Tuo vienti- ja hakurumba rytmitti minun päivääni mukavasti (vaikka välillä väsyttikin) ja pääsin "normaaliin" rytmiin heti vauvan kanssa.

Ja jo vauvan tulo on isommille lapsille niin kova muutos, että en lisäisi siihen samaan syssyyn muita muutoksia. Ja meidän esikoinen ainakin oli onnellinen kun sai uudesta vauvasta ilmoittaa päiväkotikavereille.

Vierailija
9/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän nämä loput pari kuukautta keväällä lapsen hoitojärjestelyt samana kuin tähänkin asti. En näe järkeä alkaa muutella niitä parin kuukauden takia. Lapsihan voi kuitenkin silloin tällöin olla lyhyempiä päiviä tai pitää vapaapäiviä.

Tässä aivan lähiympäristössä ei ole leikkikavereita, joten lapselle on kivempi olla vielä tämä loppuaika tavallisesti päiväkodissa, kun en voi mennä takuuseen miten paljon jaksan (ennen vauvan syntymää) ja ehdin (vauvan synnyttyä) keksiä hänelle tekemistä. Kesän on tietenkin kokonaan kotona ja syksyllä menee sitten eskariin ja on siellä sen 4 h/pv.

Vierailija
10/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri tilanne eli kaksoset olivat vajaa 3v kun vauva syntyi ja menivät uuteen hoitoon pari kk ennen la. Oli loppuraskaudessa hyvä että sain levättyä ja kun vauva oli koliikkinen niin oli myös hyvä. Mutta kun vauva täytti 6kk ja leikki mieluiten isompien kanssa ja oli tosi vaativa jos oli yksin, niin huomasin pääseväni itse helpommalla kun kaikki lapset olivat kotona. Olivat vain 3kertaa viikossa ja haut oli tosi hankalia iltapäiväst kun olin itse väsy ja omat päiväunet jäi ottamatta kun piti valmistautua hakemaan isompia hoidosta. Se oli väsyttävää! Eskari on tietty pakollinen ja siihen vielä joku kerhoon vienti toiseen paikkaan, en itse jaksaisi millään!!!!!!

Minun toinen lapseni ei viihtynyt hoidossa ja haut olivat aina huutoa, itkua illalla ettei haluta mennä ja viimein tein päätöksen kun äitiyspäivärahat loppuivat että lapset kerhoon päiväkodin sijasta ja vaikka elämä on kiireistä on se silti ihanampaa, ja parempaa näin. On paljon mukavampi olla itse vastuussa lasten kasvatuksesta jne kuin selitellä hoitotädeille ja saada syyllistäviä katseita vauva kainalossa hakiessani tai viedessä lapsiaö

Jos olisin sinä, pitäisin nyt muutaman kuukauden varmaan samassa hoidossa (kun saat äpäivärahaa kuitenkin ja osapäivähoitto aika edullista) mutta en pitäisi missään nimessä koko päivää. Mieluiten siis hakisin heti klo 13 jolloin päivälle jää muutakin tekemistä ja voitte tehdä kaikkea kivaa. Mutta ekoina kuukausina apu on varmaan tervetullutta sulle .)

Vierailija
11/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten varmaan pitäisinkin hoitojärjestelyt ennallaan,mutta kun tulisi tosi kalliiksi pitää täyspäiväisessä hoidossa lapset kun on itse ä-lomalla. Täällä ei saa ollenkaan kuntalisää silloin. Kyseessä yksityinen päiväkoti. Varsinkin eskarilaisen kokopäivähoito tulisi tosi kalliiksi. Eskarilaisen toivoisin voivan jatkaa kuten tähän asti koska tykkää niin olla tarhassa ja kaipaa kavereita, kuopuksen kohdalla taas tavallaan säälittäisi viedä täyspäiväisesti kun itse on kotona kun hän ei viihdy oikeen tarhassa. Toisaalta pidän silti tärkeänä että käy siellä sos.kontaktien ja kaiken muunkin toiminnan vuoksi, enkä halua kokonaan kotiin jättää ennen kesälomaa.

Vierailija
12/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin etkö sä ymmärrä että vuoden ikäerolla olevat veljekset voivat olla leikkikavereita ihan keskenään!

Vierailija
13/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi sopia tapaavansa ilta-aikaankin. Mikä ihana vapaus lapsillekin ennen kuin pakollinen koulu-ura urkeaa t. 16

Vierailija
14/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö ja poika, leikkivät kyllä aina kotona ollessa keskenään mutta vars vanhempi kaipaa omia kavereitaan -muita tyttöjä tyttöjen leikkeihin

Vierailija
15/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat esikoisen olla eskarissa sen ajan mitä on mutta muuten pidät lapset kotona. Se kuulostais miusta parhaimmalle. Jos tuleva eskarilainen ei tykkää olla päiväkodissa niin plajon niin hän varmaan nauttisi kun voisi jäädä kokonaan kotiin. Ja tämän hetkinen eskarilainen pärjäisi aivan hyvin varmasti kun saa silti 4h leikkiä kavereitten kanssa. Kokisin tämän ratkaisun ehdottomasti parhaimmaksi,mutta päätös on tietenkin sinun.

T: 5 ja 2- vuotiaitten lasten äiti

Vierailija
16/16 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva nukkui onnellisesti kaikki matkat, simahti kun vaunut lähtivät liikkeelle. Aika harva pikkuvauva karjuu liikkuvissa vaunuissa, jos vatsa vain on täynnä.

Isomman vauvan kanssa voi tulla enemmän ongelmia kun sillä alkaa olla jo omia mielipiteitä siitä miten asioiden pitäisi mennä.