Minkälaista on mennä "synnyttämään" sektiolla?
Esikoisen syntyessä tuli komplikaatioita ja siitä lähtien olen ollut pelosta kankeana ajatellessani synnyttämistä. Toinen lapsi on kuitenkin suunnitelmissa mutta haluan kait anoa sektiota.
kertokaa mulle yksityiskohtaisesti millainen se sektioon meno ja sen kautta synnyttäminen on.
Eli menet vain sairaalaan ja sitten mitä?
Laitetaan katetri? Puudutetaan? Mitä?
Kommentit (4)
ja tuntui todella epämiellyttävälle. Jälkikäteen mietin, että miksi ihmeessä se piti laittaa ennen puudutusta??
illalla kotona valmistelevat lääkkeet ja sen jälkeen syömättä+juomatta. aamulla sain huljutella vettä suussa :)
klo 7 sairaalaan. sairaalavaatteet yllä, omaan sänkyyn makoilemaan. karvat ajellaan ja katetroidaan (ei sattunut, nipisti).
isä saa odotella äidin kanssa kunnes lähtö sektioon tulee. voivat arvioida leikkausaikaa mutta jos hätätapauksia niin ne menee edelle.
laitetaan tippa ja viedään leikkaussaliin sängyssä (mikä tuntuu vähän hassulta kun voisi kävelläkin).
isä odottaa ulkopuolella kunnes puudute on laitettu (näin ainakin kahdessa sairaalassa jossa mä olen ollut)... puudutteen laittaminen ei sattunut mulla yhtään, jotkut sanoo että voi sattuakin.
sitten odotellaan hetki, tässä vaiheessa voi joillain (kuten mulla) vähän paineet laskea tms. märillä vanutupoilla tms kokeillaan onko tuntoa ja puhdistetaan maha.
isä saa tulla pitämään kädestä. yleensä yksi hoitajista on myös pään vierellä, tarkkailee ja kertoo tilanteesta.
lääkärit operoi lakanan takana 2-10 minuuttia, et tunne juuri mitään. paineltaessa saattaa tuntua vähän.
jos voidaan vauva näytetään äidille heti kun se on ulkona. sitten vauvaa hoidetaan hieman ja äitiä kursitaan jo kokoon. kun vauva on lämpimästi peitelty, nyytti annetaan yleensä hetkeksi rinnalle tai pään viereen.
isä lähtee vauvan kanssa osastolle jossa iskä pääsee yleensä kylvettämään ja ottamaan kuvia.
äiti viedään heräämöön puoleksi-pariksi tunniksi. kun jalat liikkuvat pääsee osastolle. yleensä siinä on vähän tokkurassa eikä olo ole yhtään semmoinen hätäinen että heti pitäisi päästä.
osastolla äiti pääsee kokeilemaan imetystä ja pitämään vauvaa vierellä. kipulääkettä annetaan tarpeeksi ja yleensä olo ei ole mikään ihan kamala. monissa sairaaloissa pääsee ylös jo illalla jos on aamulla leikattu.
tässä vaiheessa äitien olotilat vaihtelee paljonkin. mun olo oli tosi hyvä joten pomppasin sängystä hoitamaan vauvaa. joillain menee noin vuorokausi sängyssä ja sittenkin voi olla heikkoa vauvan hoitaminen. kun uskaltaa pyytää lääkettä, niin se kyllä auttaa. ja hoitajat vie vaikka sängyllä suihkuun. isä saa olla hoitamassa vauvaa ja jos äidin kunto on huono, vauva otetaan vauvalaan yöksi. alussa äiti syö nestemäistä ruokaa. usein olo rupeaa helpottamaan jo seuraavana päivänä.
sairaalassa ollaan yleensä 3-5vrk.
syömättä pitää olla edellisestä illasta. Sitten näytetään oma sänky, saadaan leikkausvaatteet ja voi käydä suihkussa jos haluaa. En muista otettiinko verikokeita. Sitten vain odotellaan, yleensä päivälle on varattu 3 sektioaikaa mutta ajoista ei osaa sanoa sillä väliin voi tulla hätäsektioita tai leikkaussalissa muuten ruuhkaa. Leikkaussalissa laitetaan tippa, sitten puudutus, sen jälkeen katetri (et tunne mitään). ja sitten leikataan. Sit heräämöön pariksi tunniksi, isä menee vauvan kanssa. Heräämöstä huoneeseen ja imetystä kokeilemaan. Katetri otetaan pois jo leikkaussalissa monissa paikoissa. Itse pyysin että se otettaisiin pois vasta illalla tai seuraavana aamuna siltä varalta että olen kovin kipeä. Joskus kuulemma jo heräämössä joutuvat tekemään kertakatetrointeja kun äiti ei kykene vessaan.
Olikohan tässä riittävästi :)?
mutta leikkauksen jälkeen vietiin synnytyssaliin missä isä ja vauva odottivat. Salissa odoteltiin niin kauan, että puudutus poistuu. Katetrin sai pois kun oli kävellyt ekan kerran vessaan. Tai siis se oli "sääntö" ja sain neuvotella aika pitkään että ottivat ennen vessaan kävelyä. Kävely oli ensimmäisen kerran muutenkin kamalaa, en halunnut vielä lisäksi jalkojen väliin letkua roikkumaan..!
syömättä pitää olla edellisestä illasta. Sitten näytetään oma sänky, saadaan leikkausvaatteet ja voi käydä suihkussa jos haluaa. En muista otettiinko verikokeita. Sitten vain odotellaan, yleensä päivälle on varattu 3 sektioaikaa mutta ajoista ei osaa sanoa sillä väliin voi tulla hätäsektioita tai leikkaussalissa muuten ruuhkaa. Leikkaussalissa laitetaan tippa, sitten puudutus, sen jälkeen katetri (et tunne mitään). ja sitten leikataan. Sit heräämöön pariksi tunniksi, isä menee vauvan kanssa. Heräämöstä huoneeseen ja imetystä kokeilemaan. Katetri otetaan pois jo leikkaussalissa monissa paikoissa. Itse pyysin että se otettaisiin pois vasta illalla tai seuraavana aamuna siltä varalta että olen kovin kipeä. Joskus kuulemma jo heräämössä joutuvat tekemään kertakatetrointeja kun äiti ei kykene vessaan.
Olikohan tässä riittävästi :)?